Pagina 1 van 1

benzinemeter stuk

Geplaatst: di 23 jun, 2020 14:47
door Marianneke58
Als de benzinemeter het niet meer doet, kan dat te maken hebben met de benzinesoort?
En kan er dan méér aan de hand zijn?
Wat is de beste benzine voor een 2CV? Ik lees terug een topic van 2019 waarin men het niet met elkaar eens is maar wellicht is er nu in 2020 voortschrijdend inzicht.

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: di 23 jun, 2020 15:15
door Erikjan
Dat kan 3 dingen zijn.

1. De vlotter in de tank
2. De bedrading
3. De meter zelf.

Welke benzine maakt die meter niets uit. Als de vlotter er maar in drijft.

Euro 98 is altijd goed en de veilige keuze.
Euro 95 doen de meeste het ook wel op maar ik tank zo veel mogelijk 98. Als je hogere compressie zuigers hebt of bigbore zeker 98 kiezen.

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: di 23 jun, 2020 16:47
door AZL57
Bij mijn meter was na lang niet gebruik de weerstandsbaan geoxydeerd. Voorzichtig gepoetst en met perslucht schoongeblazen en hij deed het weer.

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: di 23 jun, 2020 18:23
door Marianneke58
Ik las in dat eerdere topic veel gedoe over bio-ethanol. Welke invloed heeft dat in dit verband? Kan dat ook een oorzaak zijn hiervoor?

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: di 23 jun, 2020 18:55
door dimi_v
Onwaarschijnlijk. Zou gewoon een nieuwe vlotter halen. Mocht bij demonteren toch blijken dat anders te verhelpen is kun je hem altijd terugbrengen. Al kan vervanging nooit kwaad gezien de leeftijd. Mijne bleef ook mechanisch hangen, meeste werk ik tank verwijderen

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: di 23 jun, 2020 22:09
door Thijs
Vervang ook meteen het rubberen slangetje op de tank.

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: di 23 jun, 2020 23:14
door Marianneke58
Ok, jullie reacties zijn duidelijk. Waarvoor dank.
Helaas kan ik t niet zelf, ga op zoek naar iemand die t voor me kan doen 👍

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: wo 24 jun, 2020 08:51
door RobM
ik kan wel even eea voor je doormeten. Met een meter kan je vaststellen waar de schoen wingt zonder iets te demonteren.

Soms is de opnemer stuk. Als je die moet vervangen moet de tank er onderuit. Dat zou ik even aan duckknutsel vragen hier op het forum, die heeft een werkplaats met brug.

Ik heb ergens wel een schema met meetwaarden, Met een universeelmeter van de action van 4 euro kan je eea nameten. Of je rijdt naar zwolle, 10 minuten werk
Afbeelding

Het zou kunnen zijn dat door bio-ethanol de opnemers sneller gaan roesten. Nu zien die dingen er na 30 jaar toch al niet meer uit, dus om nu de benzine de schuld te geven. Je kan de oude vaak oplappen maar ze kosten weinig en als de tank er toch onder vandaan moet dan zou ik er een nieuwe in zetten.

Gr Rob

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: wo 24 jun, 2020 11:48
door VincentK
@RobM, dank naar zo'n schema was ik precies op zoek.

Wat betreft oxidatie en bio-ethanol, het kan maar alleen onder bijzondere omstandigheden. De ethanol neemt inderdaad wat water op wat je contacten kan oxideren, maar alleen als je het lang laat staan. En dan moet er ook nog eens water bij je tank kunnen komen en dan heb je toch andere problemen.

Voor wat ik op dit moment uit de literatuur heb begrepen is het voor de meeste eenden met een s6 motor niet zo'n probleem om op e10 te rijden. Onder voorwaarde dat je de brandstof vaak genoeg ververst, oftewel veel rijden. Rijd je minder vaak dan is het inderdaad beter om euro 98 te tanken.

De vlotter zou inderdaad niet beïnvloed moeten worden door het type vloeistof in de tank, hij drijft ook prima op water, melk of motorolie.

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: wo 24 jun, 2020 16:33
door RobM
Erikjan schreef: di 23 jun, 2020 15:15 1. De vlotter in de tank
2. De bedrading
3. De meter zelf.
4. de massa achterop het dashbord.

heb net drie vlotters gekregen om weer gangbaar te maken. Een eendenreparateur levert hier wel wat elektrisch werk af.
Die dingen werken met een weerstandsdraadje wat rond een halfrond plasticje is gewikkeld. De drijver beweegt een metalen stripje langs het halfrondje. Dat geeft een veranderende weerstandswaarde.
Het stripje slijt. Daardoor wordt het dunner, en na zoveel jaar is er dan wat metaal weg en het kontakt tussen stripje en weerstandsdraad slecht geworden. Je kan hem openmaken, stripje bijbuigen en weer monteren. Werkt weer een poos.
De bovenkant waar de elektrische aansluitingen zitten is altijd totaal verroest. massa-aansluiting één grote berg roest. Je kan dat allemaal met dremeltjes en roterende staalborsteltjes opleuken. Maar in mijn eend zit een nieuwe. Kost nog geen drie tientjes. Als je de volgende keer weer de tank leeg staat te hevelen en los te draaien denk je: waarom?

Maar ieder zijn eend.

hier nog even de binnenkant van de tankwijzer in het dashboard.
Afbeelding

Gr Rob

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: wo 24 jun, 2020 17:06
door dimi_v
Nog een leuk artikel over de benzine meter van de kitcar club https://www.2cvkitcarclub.nl/calibreren-benzinemeters/

Op zich grappig maar heb het niet gedaan. Zag wel dat na vervanging de meter weer iets omhoog kwam, echter wel onder het leeg niveau (is dan ook vooral indicatief). Toen ik ging tanken paste er vervolgens 20 liter in dus zal er met die waarneming een liter of 5 ingezeten hebben. Ben je wat perfectionistisch aangelegd zou je dat dus kunnen verbeteren :extra_cool:

Re: benzinemeter stuk

Geplaatst: vr 26 jun, 2020 20:11
door Marianneke58
Mooi aanbod weer, Rob.
Ik kom erop terug met een pb.
Heb ook nog een andere vraag (snelheidsmeter) maar open daarvoor een ander topic om deze niet te vervuilen.