Condensator problemen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Condensator problemen

Bericht door Boudewijn » zo 28 jun, 2020 19:55

Donderdag was ik met de eend onderweg, toen deze net na een rotonde begon te stotteren en ploffen. Tien meter verder zat er geen leven meer in.
Onderzoek wees uit dat de bougies geen vonk gaven. Dan denk je gelijk aan een bobine die de hitte van die dag niet meer aan kan. Reserve bobine er op gezet, maar nog niets. Wel stroom op de bobine.
Mijn idee was dus iets met de contactpunten maar omdat ik nogal gevaarlijk stond, toch maar de wegenwacht gebeld.

Binnen 10 minuten was de gele bus ter plaatse. Eerst maar afgesleept naar een veilige plek. Gelukkig had de man van de wegenwacht nog verstand van contactpunten. Na wat metingen gedaan te hebben was zijn eerste conclusie een overleden bobine, maar dat had ik al uitgesloten. Na een storings schema op zijn telefoon geraadpleegd te hebben, zou de condensator ook voor het probleem kunnen zorgen.

Hij haalde uit zijn bus een condensator met aan beide zijden een kabeltje met een klem. Eén klem op de aarde en de andere op de aansluiting van de bobine naar de contactpunten. En ja het motortje snorde weer. Het probleem was gevonden maar hoe nu definitief op te lossen.
Ik had nog een condensator in de auto liggen. We hebben de originele condensator er uit gehaald waarbij we het kabeltje hebben afgeknipt zodat we niet de hele ontsteking opnieuw moesten afstellen. Nieuwe condensator er in en kabeltje d.m.v. een kroonsteentje aangesloten. Ik kon mij weg weer vervolgen.

Dus heb ik nu geleerd dat ik behalve een reserve bobine, bougies en contactpuntjes, ook een condensator met twee draadjes er aan mee moet nemen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Condensator problemen

Bericht door AZL57 » zo 28 jun, 2020 21:54

Ja en je kan met een lange dunne schroevendraaier het schroefje van de contactpunten los schroeven van onder langs de chassisbalk. Zo hoef je de ontsteking niet te ontregelen. Bij de montage de veer naar rechts duwen tot het schroefje weer pakt.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie