Bakolie in remtrommel links

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Idealist
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 29 aug, 2020 22:08

Bakolie in remtrommel links

Bericht door Idealist » za 29 aug, 2020 22:32

Ben nieuw op dit forum en zal mij en mijn 2CV komende dagen even netjes introduceren in de betreffende rubriek.

Nu een vraag: ik heb afgelopen najaar remschoenen en cilinders vd trommels voor vernieuwd. Links waren de voeringen vet. De remcilinder was niet best meer, dus het kon remolie zijn, maar ik verdacht hem er ook van dat er bakolie in zat. Nu moest ik aandrijfashoezen vernieuwen (neopreen) en deed ik meteen een inspectie achter de trommel. Ik zie het volgende:

Afbeelding

je ziet onderin de ankerplaat olie staan. Dit is bakolie. de cilinder lekt niet. Waar komt deze bakolie echter naar binnen?? Achterzijde ankerplaat aan bakzijde is droog. rondom de as in het differentieel echter ook....

Overzicht:

Afbeelding

Achterzijde:

Afbeelding

Iemand enig idee waar ik deze lekkage moet zoeken? En oplossingen? Om nu elk jaar de hele remset te vernagne vind ik ook zo wat....
2CV4 '74, Mehari '77, ID break '74

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Bakolie in remtrommel links

Bericht door André Post » zo 30 aug, 2020 09:16

De keerring die in de uitgaande as zit lekt, die vervangen..
Nu zit er wel een drain gat onder in die flens, misschien zit die dicht.
Bij de 18pk zat daar een slangetje aan vast.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Idealist
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 29 aug, 2020 22:08

Re: Bakolie in remtrommel links

Bericht door Idealist » zo 30 aug, 2020 14:55

Dank voor je reactie, precies wat ik vermoedde. Bij de D-typen zit er ook een drainageslang op de flens. Het reviseren van het diff stuk met keerring bij een D-type geeft 12-16 uur sleutelplezier. Hoe zit dat met de A-typen? Kan ik ergens op dit forum lezen hoe je dit aanpakt?
2CV4 '74, Mehari '77, ID break '74

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Bakolie in remtrommel links

Bericht door AZL57 » zo 30 aug, 2020 16:14

Dat gaat een stuk sneller .
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Idealist
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 29 aug, 2020 22:08

Re: Bakolie in remtrommel links

Bericht door Idealist » zo 30 aug, 2020 17:46

Ja, want binnen een uur staat het complete aggregaat op je werkbank, been there.... Nu nog even uitvinden wat dan de volgende stap is.
2CV4 '74, Mehari '77, ID break '74

Gebruikersavatar
Idealist
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 29 aug, 2020 22:08

Re: Bakolie in remtrommel links

Bericht door Idealist » wo 2 sep, 2020 22:33

Wellicht had ik inderdaad net zo snel even het aggregaat eruit kunnen halen, maar allez, ik heb de remankerplaat met differentieelstuk eruit gehaald. Opvallend: de 6 moeren waarmee ankerplaat zit bevestigd samen met diff stuk zaten slechts handvast....oorzaak: de pakking erachter was totaal vergaan. De vraag is even of nu alleen die pakking de oorzaak is geweest vd lekkage. Het lijkt er wel op. Dan is de bakolie via de handvaste moeren naar binnengelek. Rondom de keerring op de as zie ik namelijk geen lekkage. Maar centrifugaalkrachten zouden dat kunnen verhullen (?).

als ik zonder risico ga dan moet die keerrng eruit en vernieuwd worden. Daarvoor moet de as uit het diff stuk. Dat lijkt met een gestuikte moer aan de binnenzijde op de as vast te zitten. Kan ik deze ongestraft losmaken?

Iemand ervaringen?
2CV4 '74, Mehari '77, ID break '74

Plaats reactie