Mijn A-types

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Idealist
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 29 aug, 2020 22:08

Mijn A-types

Bericht door Idealist » zo 30 aug, 2020 22:08

Na 4 jaar rondknorren in mijn 2CV4 en Mehari wordt het toch eens tijd om mij op een echt eendenforum aan te melden. Er is overlap tussen gebruikers hier en op het Citroenforum, maar als ik mijn ervaringen met de A-types hier deel, heeft daar een groter publiek profijt van en ik verwacht hier ook een grotere groep ervaringsdeskundigen te treffen.
Als kind was ik al gecharmeerd van alle eend-achtigen. Van de Mehari, op de camping in Frankrijk, een rode, ging mijn hart nog veel harder kloppen. Mijn liefde voor de DS ontstond pas later. In mijn jeugd waren DS'en vooral gare lapjeskatten, echt studentenvoer. Toen ik zelf student was en een klassieke auto zocht vond ik een eend 'te weinig auto' (wist ik veel....), een Mehari niet waterdicht genoeg en een DS was voor mij al niet meer betaalbaar. Bovendien wist ik dat je met een DS veel sleutelervaring, tijd en ruimte moest hebben, of heel veel geld. Via een vriedn verzeilde ik in de Peugeot-scene en dat bleek een goede en veilige keuze. Via een 204 naar een 504, diverse 505'en en als laatste (ik sla er een heleboel over) een 504 cabriolet. Die had maar 1 groot probleem: hij was te mooi om zo even te pakken. Veilig achter in de grote schuur, dekentje erover, dat werk. Een DS break had ik inmiddels, maar die was in restauratie. Een tweede DS break kocht ik als gestrand wederopbouwproject en bouwde ik in 2015 af en werd een aantal jaar mijn vervangende DS. In 2016 besloot ik de 504 cabriolet weg te doen en op zoek te gana naar een lekkere dagelijkse 'gooi en smijt eend die ik niet steeds hoefde te wassen en een jeugdroom te verwezenlijken: er moest dus ook een Mehari komen. Mijn idee: ik verruil 1 grote auto voor twee kleinere die eigenlijk hetzelfde zijn maar een andere verschijningsvorm hebben. Waarvan ik later ontdekte dat je daarmee de verschillen te kort doet. Een eend en mehari rijden wezenlijk anders vind ik.
In 2016 kwam ik een leuke oranje 2cv4 tegen, een origineel Nederlandse. Ik was op zoek naar een 2cv uit de jaren '70. Die zouden beter moeten zijn en ik vind ze mooier dan de latere waar te veel plastic aan zit. Vroegere eenden zijn weer een slag primitiever. Dus jaren '70 leek mij goed. Deze eend was 'dans son jus d'origine' qua uiterlijk en koetswerk. Div keren bijgewerkt qua lak, maar niet verlast. Nog op het 1e chassis met beginnende 'punten' maar voorlopig rijdbaar. En netjes bijgehouden qua techniek. Hij reed ook echt goed. Gekocht dus. De Mehari vond ik wat later. Ook een origineel Nederlandse. Ooit geregistreerd als bedrijfsauto maar later naar vier-zitter omgebouw en in de door mij gezochte kleur rouge Hopi. Keihard chassis en buizenframe, van een eigenaar geweest die hem tot lang na de pensioenleeftijd heeft gehad en er geen afstand van kon doen. Deze hoefde alleen groot onderhoud (vloeistoffen, pakkingen, remleidingen, klauwen etc). Inmiddels rijd ik al weer 4 jaar met beide auto's rond en is de doelstelling ruim gehaald: met 2 auto's ipv die ene 504 cabrio heb ik minstens 5x zo veel plezier. De eend gebruik ik het meest voor lokale uistapjes en boodschappen. Het is echt een fijn ding en ik ben erg gecharmeerd van de hoogtoerige 435cc. Ik vind de loopcultuur erg fraai en dit blok loopt gewoon mooi. Een 6 is wat mij betreft wat rauwer, wel een stuk potenter. De Mehari benut ik vooral voor plezierritten en utilitair zoals grote spullen vervoeren. En niet te vergeten: we zijn erin getrouwd :-).


Hieronder wat plaatjes van de beide voitures:

Leuk plaatje, mijn 2cv in de rij achter en 504 cabriolet (een andere dan ik had).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gezusterlijk naast elkaar met de grote zus in aanbouw op de achtergrond:
Afbeelding

Jubileum 2CV Club in Lelystad op het circuit:
Afbeelding

Afbeelding
2CV4 '74, Mehari '77, ID break '74

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Mijn A-types

Bericht door deusjevo » ma 31 aug, 2020 00:37

Leuk!
Welkom :!:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Menno.2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 21 jun, 2018 15:53
Locatie: 033

Re: Mijn A-types

Bericht door Menno.2cv » ma 31 aug, 2020 10:43

Fraai ... :P
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën Pluriël 1.4 Soleil 2008 Noir Obsidien
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Mijn A-types

Bericht door gillis » ma 31 aug, 2020 18:02

Welkom!
DS lijkt me wel een ingewikkeldere auto... :?
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Idealist
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 29 aug, 2020 22:08

Re: Mijn A-types

Bericht door Idealist » ma 31 aug, 2020 22:15

Een DS is vooral ingewikkeld als je hem met vallen en opstaan van 'buiten naar binnen' moet leren ontdekken. Ik heb het andersom gedaan: middels een totaal-restauratie van binnen naar buiten. Toen ik begon had een gezonde dosis sleutelervaring, maar een DS was nieuw voor mij. Nu na 9 jaar restaureren heeft een DS (non-hydraulique, handbak dus) voor mij niet heel veel geheimen meer. In zekere zin heb ik het mezelf makkelijk gemaakt: ik kon nu overal goed bij en ik heb alles schoongemaakt of vernieuwd voor montage. Dat geeft overzicht en icm de juiste wpb's, onderdelenboeken, een club, internet en DS-TT kom je dan heel ver.
2CV4 '74, Mehari '77, ID break '74

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Mijn A-types

Bericht door dimi_v » di 1 sep, 2020 10:39

Mooi wagenpark! Peugeots ook weinig mis mee, een leuke 504 staat bij mij ook hoog op de verlanglijst. Al heb ik het idee dat deze vaak net even wat minder luxe (maar daarom ook technisch misschien wat robuuster of eenvoudiger, is maar hoe je wilt noemen) zijn dan bv een CX. Ik zou toch wel graag een stuurbekrachtiging en een 5 bak willen zien als ik ooit een 504 zou bemachtigen. Op een uitzondering na is dat standaard op een CX net als dat er eigenlijk meestal wel elektrische raambediening op zit. En het model 204 is ook zeer charmant, maar zover ik begrepen heb een uitdaging met onderdelen èn sleutelen.

Welkom hier en inderdaad wel overlap met het citroen forum, en helaas ook veel facebook groepjes waardoor dora minder actief zijn. Maar als ze bij fb goed doorgaan met hun censuurbeleid kan zomaar weer eens veranderen 88-)
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Mijn A-types

Bericht door deusjevo » di 1 sep, 2020 11:06

Heb ervaring met CX, ze rijden heerlijk en luxer dan een 504 maar er is eigenlijk altijd wel wat mee... 88-)
.
DF0C7D78-76E4-4447-815C-C34F7BC5E5B5.png
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Idealist
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: za 29 aug, 2020 22:08

Re: Mijn A-types

Bericht door Idealist » wo 2 sep, 2020 22:38

Een CX is wat mij betreft echt wel een hele stap vooruit tov een 504. Qua comfort en uitrusting kun je een CX beter vergelijken met een 505. Het is simpel wat mij betreft: het hart zegt CX! Het hoofd zegt: 505. De 505 is ene hele rationale auto en zeer comfortabel. Het vierkante Pininfarina ontwerp helaas ernstig ondergewaardeerd. En onderdelen aan de carrosserie onvindbaar. Bij de 204 valt dat laatste nog relatief mee. De restauratie van een 505 was voor mij echt de druppel om daarna over te gaan op populaire klassiers...

En oja, FB begin ik niet aan...
2CV4 '74, Mehari '77, ID break '74

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Mijn A-types

Bericht door IVARIO » di 22 sep, 2020 15:23

Welkom!

Ook ik heb diverse Peugeots gehad: een roze J7 camper, een donkergroene originele 404 van 1966 (nu al weer bijna 25 jaar in bezit van mijn stiefbroer) een rode 304 cabrio en nu alweer zes jaar een donkergroene 205 van 1997.

De 304 is weg gegaan en er is een 2CV6 voor in de plaats gekomen wegens gewijzigde omstandigheden: twee-persoons was niet langer genoeg.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Plaats reactie