Pagina 1 van 1
Stroboscoop
Geplaatst: vr 4 feb, 2005 13:04
door Sjarelke
Hee mensen!!!
Ik heb wat problemen met mijn eendje en ik wil de contactpunten vervangen en dan dus ook de onsteking opnieuw afstellen. Ik heb een stroboscoop lamp gekocht voor mijn mini en in de handleiding staat dat hij voor otto motoren geschikt is. Ook op de schaalverdeling staat alleen 4 en 6 cil. Kan ik deze dan ook voor mijn eend gebruiken???
BVD,
Sjarelke
Geplaatst: vr 4 feb, 2005 13:30
door Frank Munneke
stroboscoop met schaalverdeling?????????
je kan natuurlijk de 4 cylinder schaal gebruiken en dan het aantal toeren verdubbelen. Maar kijk voor afstellen van de ontsteking eens op alledag. je hebt er echt geen stroboscoop voor nodig.
groet frank
Geplaatst: vr 4 feb, 2005 19:07
door Sjarelke
Jaja zit schaalverdeling op voor RPM en graden. Maar is het niet beter om dynamisch af te stellen?
Geplaatst: vr 4 feb, 2005 22:28
door Bullit
tuurlijk kun je die gebruiken. Dynamisch afstellen is veel nauwkeuriger. Je kunt tevens de vervroeging controleren en kijken of er verschil is in de ontsteking van de cilinders.
stroboscoop
Geplaatst: za 5 feb, 2005 09:00
door Le Patron
Het is inderdaad beter met stroboscoop.
Je kunt de vervroeging ook controleren.
De contactpuntafstand kun je afstellen als er een dwell meter op zit. Maar dan bij de 4 cilinder aflezen, je moet dan 109 : 2 graden = 54.5 graden aanhouden.
Geplaatst: za 5 feb, 2005 23:00
door Ealse
Je kunt ook electronische ontsteking nemen, dan heb je dat gedoe niet. De electronica regelt alles netjes voor je.
Wees eerlijk: de vervroeging van de Eend is een primitief en onnauwkeurig systeem. je kunt er veel ernergie in steken om zoiets onnauwkeurigs heel precies af te stellen, maar is dat geen verspilde energie?
Geplaatst: zo 6 feb, 2005 21:47
door Bullit
hoho, primitief... misschien, maar onnauwkeurig zijn puntjes zeker niet. Helaas slijten de puntjes en het volgnokje een beetje. Wanneer je puntjes goed afstelt en bijhoudt is het zeker zo goed als electronische ontsteking.
Geplaatst: ma 7 feb, 2005 07:25
door Ramon
nooit zo goed als 123, anders hebben ze dat ding voor niks ontwikkeld.
Geplaatst: ma 7 feb, 2005 09:13
door Bjorn
Bullit schreef:hoho, primitief... misschien, maar onnauwkeurig zijn puntjes zeker niet. Helaas slijten de puntjes en het volgnokje een beetje. Wanneer je puntjes goed afstelt en bijhoudt is het zeker zo goed als electronische ontsteking.
de vervroeging wordt niet bepaald door de puntjes. Een eend heeft een mechanische centrifugaal vervroeging, welke zeker slijtage gevoelig is. Dit systeem werkt met gewichtjes die door de centrifugaalkrachten voor meer vervroeging zorgen naarmate de motor meer toeren maakt.
Maar houdt echter geen rekening met motortemperatuur en brandstofvraag. De 123 met vacuumvervroeging houdt hier wel rekening mee.