Even voorstellen: Dame Blanche

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Even voorstellen: Dame Blanche

Bericht door IVARIO » ma 21 sep, 2020 15:35

Ik had dezelfde ervaring als jij: na de aankoop van mijn 2CV in Barendregt ben ik naar België gereden en na zo'n 120 km begon ze te haperen bij stationair draaien en vervolgens sloeg ze af.
Gebeld naar de vorige eigenaar die dacht dat de bobine te warm geworden was en adviseerde een half uurtje te wachten.
Dat gedaan, gestart en ze liep weer. De laatste 10 km zonder problemen naar huis gereden.
Een nieuwe bobine gemonteerd en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Veel plezier er mee!
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
HansSpecial
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 6 sep, 2020 13:09
Locatie: Thesinge (Groningen)

Re: Even voorstellen: Dame Blanche

Bericht door HansSpecial » ma 15 feb, 2021 14:39

Wat is er allemaal gebeurd na de aanschaf en de eerste problemen?
Als eerste een carport gebouwd…

Nou, had me voorgenomen om eerst gewoon te gaan rijden en dit forum door te spitten op zoek naar wetenswaardigheden. Leuke bezigheid en leerzaam. De Dame moest de C5 als ‘daily” gaan vervangen, maar voordat de C5 ging, wilde ik eerst de eend betrouwbaar hebben.
Er was toch wel wat overdruk in de olievulpijp en het olieverbruik liep ook op. Vulpijp vervangen door een ‘gepassiveerde’. Mooie onderdruk. Okee. Olieverbruik verminderde niet. Motortje liep wel mooi.
Bij mijn hogelijk gewaardeerde citroengarage de compressie laten meten. Aan de lage kant (6.5 en 7). Op internet gaan zoeken naar meer gegevens over de auto. Op een geven moment ergens de kilomerstandgegevens kunnen vinden (tegen betaling). Hieruit bleek dat het blokje in ieder geval 2 ton had gelopen en vermoedelijk wel 3 ton. Olieverbruik inmiddels 1 liter per 500 km. Omdat ik toch zo’n drie keer per jaar naar (midden) Frankrijk wil, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en in Zutphen een revisieblok (602cc, bewuste keuze) ) gekocht. Aan Jaap van mijn garage gevraagd of hij hem wilde inbouwen. Ik kon erbij aanwezig zijn en heb daar veel van geleerd. Hij kende de eenden nog als zijn broekzak, was er als jonge monteur mee opgegroeid. Gelijk de koppeling vervangen. Na 1000 km filter en olie vervangen, ook van de bak, plus kleppen gesteld (200 cc olie verbruikt). Rustig ingereden tot 2000 km. Daarna iets meer belast. inmiddels 7000 km gereden, rond de 95 km/u snort hij lekker, olieverbruik nul, benzineverbruik onder de huidige omstandigheden zo rond de 1 op 15/16 en de C5 nu weggedaan.

Wat we tegenkwamen tijdens de motorwissel (vlak na de gloednieuwe APK):
Motorsteunen rot
Versnellingsbaksteun losgetrild
Fuseepen totaal versleten, was volgepompt geweest met vet, maar langzamerhand begon hij in bochten steeds meer te klapperen en de bocht uit te driften. Fuseepennen vervangen door Jaap en weer mee mogen kijken. Best een klus en de pers kwam goed van pas.Bij het terugmonteren van de draagarmen, bleek er beweging te zitten in de voorste as. Bouten van de traversebouten niet voldoende aangedraaid en borging niet goed. Achteras ook niet helemaal as usual. Is verholpen.
Jammer dat dit bij de nieuwe apk niet is opgemerkt, dat had me wat geld gescheeld bij de koop.

Voordat de winter echt begon had ik al zo veel mogelijk aan roestpreventie gedaan. Ben nog niet een echt goed schema tegengekomen (wel uitputtend gezocht) naar wat je allemaal moet inspuiten, vooral van de holle ruimtes, maar ik ga dat nog wel vinden. Door al dat pekelrijden ontstaan er toch wel weer wat klusjes voor straks in het voorjaar.

Verder heb ik de doorgezakte voorbank weer goed zitbaar gemaakt. Niet met rubbers (de eend is toch al niet meer origineel) maar met singels van een meubelstoffeerder (high-tec kunsstof). Hij heeft me geho;en en aanwijzingen gegeven. Resultaat prima, alleen zit ik nu wat hoger. Ik ben van plan om de buizen aan de achterkant zo’n vier centimeter in te korten zodat de bank iets achteroverkiept en wat lager wordt, zodat ik half liggend weer normaal door de voorruit kan kijken. Lijkt me wel comfortabel (maar dat moet nog blijken).

Kortom, het kostte wel wat, maar bleef binnen van te voren gesteld budget. Ik heb het allemaal niet zelf durven doen, maar ben van plan mijn kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Dit forum is geweldig! Eend is nu technisch betrouwbaar. Dit voorjaar maar eens kijken welke problemen de koets nog wil vrijgeven. Lijkt op zich wel prima, maar we zullen zien. Heb er zin in.

Hopelijk begin april weer richting Frankrijk. Heb al een route gepland. Zal er wel wat langer over doen dan met de C5, maar die had geen open dakje. 88-)

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Dame Blanche

Bericht door Boudewijn » ma 15 feb, 2021 18:29

Om het chassis inwendig tegen roest te beschermen, staat er op de site van Jeroen Cats een tekening waar je gaten moet maken.

https://cats-citroen.com/home.html
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
HansSpecial
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 6 sep, 2020 13:09
Locatie: Thesinge (Groningen)

Re: Even voorstellen: Dame Blanche

Bericht door HansSpecial » ma 15 feb, 2021 20:54

Ah, gevonden! Dank je, Boudewijn.

Plaats reactie