vacuumvervroeging

rkuipers
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 15 mar, 2020 19:29

vacuumvervroeging

Bericht door rkuipers » do 24 sep, 2020 22:15

Sinds kort is er door HubNut een video gepubliceerd over een eend met een 720cc conversie en een 1-2-3 ignition die ook beschikt over bluetooth en vacuumvervroeging. Hoewel de 720cc conversie iets te duur is, leek mij zo'n vacuumvervroeging best interessant. Volgens meerdere websites heeft vacuumvervroeging alleen maar voordelen (afgezien van de prijs), zoals verbeterde brandstof consumptie en een snellere reactie wanneer je het gas indrukt. Burton bied die 1-2-3 ignition aan, met bijbehorende pakking voor onder de carburateur.

Heeft iemand op dit forum ervaring met vacuumvervroeging, en is dit te adviseren of zal het op de lange duur slechte gevolgen hebben voor de motor?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Erikjan » do 24 sep, 2020 22:27

Het zal geen slechte gevolgen hebben, als hij goed staat afgesteld. 123 heeft al jaren ervaring met onstekingen voor 2cv. die bleutooth is leuk om het toerental en andere info te zien op je telefoon.

De vacuum merk ik niet veel van. Het zit bij mij op een ander merk ontsteking maar verwacht er geen wonderen van. Ik merk er vrij weinig van en ik heb ook niet het idee dat hij veel zuiniger is maar dat heb ik niet gementen.

Je krijgt er niet op eens een aantal pks bij ten opzichte van een goed afgestelde andere ontsteking.

Maar de app is wel leuk natuurljik.

rkuipers
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 15 mar, 2020 19:29

Re: vacuumvervroeging

Bericht door rkuipers » do 24 sep, 2020 22:28

Erikjan schreef: do 24 sep, 2020 22:27 Het zal geen slechte gevolgen hebben, als hij goed staat afgesteld. 123 heeft al jaren ervaring met onstekingen voor 2cv. die bleutooth is leuk om het toerental en andere info te zien op je telefoon.

De vacuum merk ik niet veel van. Het zit bij mij op een ander merk ontsteking maar verwacht er geen wonderen van. Ik merk er vrij weinig van en ik heb ook niet het idee dat hij veel zuiniger is maar dat heb ik niet gementen.

Je krijgt er niet op eens een aantal pks bij ten opzichte van een goed afgestelde andere ontsteking.

Maar de app is wel leuk natuurljik.
Zou je er meer profeit van hebben als je zoiets toch met een kit combineerd zoals de big bore of 720cc?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Erikjan » do 24 sep, 2020 22:42

Het doet met een normaal blok ook wel zn werk.

Normaal wordt de vervroeging alleen geregeld op toerental doormiddel van een centrifugaal gewichtje in de mechanische ontsteking of door de software in een elektronische ontsteking.

Door de vacuum aansluiting kan de ontsteking ook meten hoeveel gas je geeft en de waarde daar op bijregelen waardoor hij in theorie wat zuiniger zou kunnen zijn. In praktijk merk ik er niet zo veel van. Heb een 650cc bigbore set. Maar het is wel leuk om mee te spelen.

rkuipers
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 15 mar, 2020 19:29

Re: vacuumvervroeging

Bericht door rkuipers » do 24 sep, 2020 22:59

Merk je ook nog dat de motor warmer loopt bij langdurig rijden?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Erikjan » do 24 sep, 2020 23:06

Ik heb geen temp meter tijdens het rijden maar we zijn met een minicaravan achter de pickup in Spanje de pirineen over gereden met een buiten temperatuur van 40+ graden. Soms km achterelkaar plakgas in de 1e en 2e versnelling omhoog en het is heel gebleven.

Nu meer als 50.000 km met de bigbore en ontsteking met vacuum vervroeging Geeft geen krimp.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: vacuumvervroeging

Bericht door dimi_v » za 26 sep, 2020 09:40

Inderdaad, in theorie iets zuiniger bij half gas en de respons zou wat beter zijn als je ineens volgas geeft. Nu is het al geen strepentrekker en ik denk dat een big bore vele malen meer effectief is, maar het is wel geinig als je kunt regelen. Meeste winst met ontsteking is te halen met meer vaste vooronsteking, maar dat moet je wel durven en het moet kunnen. Daar gaat je koppel wel merkbaar van omhoog. In de tijd dat deze blokjes werden ontworpen was de kwaliteit van de meeste brandstof heel wat minder en met ouderwetse normaal benzine RON91 (of misschien vroeger in sommige landen nog wel lager) moet je heel wat meer uitkijken dan met de supers van nu (98 of zelfs hoger). Compressie van moderne benzine motoren is eigenlijk altijd hoger dan 10:1, daar komt een A type echt nooit aan, zeker niet als je blokje al veel ervaring heeft.

Ik zou met zo'n bluetooth 123 best eens willen spelen en experimenteren. Met de gewone contactpuntjes is dat toch net ff wat minder praktisch te realiseren :lol:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: vacuumvervroeging

Bericht door hobbes » za 26 sep, 2020 11:26

Ik heb bij de dyane ook al jaren een vacuum vervroeging op het verder standaard blok zitten. Ik rij ook vaak ( bijna) plankgas, met of zonder aanhanger. Merk er niet zo heel veel van maar misschien ben ik er al aan gewend geraakt :D Ik heb er ook al jaren een 123 evo ontsteking opzitten waar ik zeer tevreden over ben
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Isabelle » ma 29 aug, 2022 01:14

Even dit topic omhoog kicken:

Ik heb een sterk vermoeden dat Soleille nog de standaard contactpuntjes heeft (rode plus aan de bobine). Nu heb ik al eea ingelezen en los van het feit dat contactpuntjes nogal van voor mijn tijd zijn en ik er van overtuigd ben dat het wel een reden heeft waarom er reeds enkele decennia elektronische ontstekingen worden toegepast op auto's, heb ik gelezen dat die contactpuntjes ook wel nauw luisteren niet alleen qua ontstekingstijdstip, maar ook qua hoe lang ze precies contact moeten maken om enerzijds de bobine genoeg op te laden en anderzijds deze ook niet te overbelasten, onderhevig zijn aan slijtage...
Omdat Soleille vooral warm maar ook wel koud nogal moeizaam start zou ik graag de gevoelige ontsteking aanpakken en denk ik in eerste instantie aan de sturing door middel van de populaire "123".

Er zijn daar nogal wat modellen in: vast ontstekingstijdstip, puur toerentalafhankelijke vervroegingscurves (lijkt mij het meest zoals origineel met de gewichtjes?), vervroegingscurves met vacuüminput, en de superdeluxe bluetooth versie met allerlei digitale afstelmogelijkheden en monitoring op de smartphone.

De superdeluxe versie hoeft voor mij niet, ik ga met Soleille ook niet het pad in van de serieuze motortuning of zo, ze hoeft voor mij toch nooit sneller dan 90km/u te halen en wordt vooral gebruikt op wegen waar een snelheidslimiet van 50 en 70km/u geldt, de fabrikant van "123" heeft die ontsteking ongetwijfeld zo ontwikkeld dat de standaardcurves meer dan behoorlijk functioneren mits goeie initiële installatie en instelling.
Gezien het beperkte prijsverschil tussen de verschillende gradaties lijkt het mij dan ook weer zonde om de versie te nemen zonder vervroegingscurves naar efficiëntie toe, de gasrespons in het middengebied en het brandstofverbruik kan alleen maar deugd hebben van die curves.
De vraag is dus vooral: is de vacuüminput van de "Evo" een meerwaarde tegenover de puur toerentalafhankelijke vervroegingscurves van de "Uni", wetende dat de Evo op zich iets meer kost en er ook ofwel een vacuümaansluiting op de carburateur ofwel een vacuümaftakking dmv een adaptorplaat onder de carburateur moet worden voorzien?

Er zit een "AM2A" motor in Soleille met een "RENOV 2CV 26 18" carburateur.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Jitze » ma 29 aug, 2022 11:13

Toen ik voor een elektronische ontsteking ging heb ik dezelfde afweging gemaakt. Met dit soort dingen is er altijd de verleiding om voor weinig geld allerlei extra opties te kiezen, bijvoorbeeld bluetooth. Heel leuk als je het koopt en het werkt. Een paar jaar later heb je een nieuwe telefoon, ben je vergeten hoe het gekoppeld moeten worden en gebruik je het niet meer. Daarom heb ik voor een simpele 123 gekozen, geheel in de gedachte van de 2CV. simpelweg aansluiten en er daarna nooit meer naar kijken.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Isabelle » ma 29 aug, 2022 13:08

Jitze schreef: ma 29 aug, 2022 11:13 Toen ik voor een elektronische ontsteking ging heb ik dezelfde afweging gemaakt
...
geheel in de gedachte van de 2CV. simpelweg aansluiten en er daarna nooit meer naar kijken.
Dat is voor mij ook de reden waarom ik de neiging heb het niet ingewikkelder te maken dan nodig.
Het bluetooth gebeuren is sowieso niets voor mij, het laatste wat ik wil in mijn klassieke eenvoudige 2CV uit tijden waarin mensen elkaar moesten tegenkomen of voor dringende gevallen elkaar aan de thuistelefoon moesten treffen, is een verbinding met dat verdomde "altijd-geconnecteerd"-onding van een smartphone.
Standaard zit er wel een toerentalafhankelijk vervroegingsmechanisme op de ontsteking dmv centrifugaalgewichtjes en een 2CV motortje is nu niet meteen een krachtmonster waarbij je het kan veroorloven om vermogen te laten liggen, dus voor de minieme meerprijs zou ik sowieso wel minimaal voor de "Uni" versie met vervroegingscurves gaan. Rest alleen de vraag of vacuüm-input een waardevolle toevoeging is, daarover lees ik nogal tegenstrijdige dingen.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Erikjan » ma 29 aug, 2022 13:50

De originele 123 zit ook een vervroeging in je kan alleen niet kiezen voor verschillende curves.

In dit filmpje zie je de motor van mijn pickup met de standaard 123. Dan zie je met optoeren de graden verdraaien. Het flikkert een beeje om dat het met een stroboscooplamp werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=BGdAVPp1Ouw

De eend van pa rijdt al jaren op die standaard 123. Dat is inderdaad 1x monteren op tijdzetten en nooit meer naar kijken.

De pickup heb ik een programmeerbare op zitten met vaccuum aansluiting maar dat is puur om dat ik het leuk vindt dingen ingewikkelder te maken als nodig :lol: . Je gaat er met rijden naar mijn idee niets van merken.

mocht je toch de vaccuum aansluiting nodig hebben. je kan die adapterplaat kopen maar zelf heb ik een gaatje in het spruitstuk geboord daar schoefdraad in getapt en een doorvoer kopje van een lasappaaraat in geschoefd. Daar kan je dan een slang op drukken kost bijna niets en is stuk steviger.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-m ... xMQAvD_BwE
.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Isabelle » ma 29 aug, 2022 14:43

Erikjan schreef: ma 29 aug, 2022 13:50 De originele 123 zit ook een vervroeging in je kan alleen niet kiezen voor verschillende curves.
Ow, da's dan even een stuk beter dan hoe ik het in gedachten had.
:?: In de "Uni" versie kun je verschillende vervroegingscurves selecteren voor verschillende motortypes, komt de curve die in de basis 123 zit dan wel een beetje overeen met wat mijn AM2A-motor nodig heeft?
:?: Nu zijn er wel nogal wat negatieve ervaringen met die standaardbobine qua levensduur en warme start, waardoor ik de neiging heb om rekening te willen houden met alternative bobines. In de installatiehandleiding die ik online vindt zie ik deze tekst:
All ”123ignition\2CV” modules are designed for the stock (black) 2CV-coil.
Previous models of the 123\2CV would get damaged by
the VISA coil, so do not use a VISA coil with those!
En vervolgens gaat het dan verder met de mogelijkheden van de UNI en EVO versie. Hieruit zou ik kunnen afleiden dat de standaard 123 niet compatibel is met andere bobines en de UNI en EVO wel, elders staat dan weer dat enkel de modellen met vacuümvervroeging compatibel zijn, maar als ik dan verder kijk op de website van 123 wordt enkel bij de "TUNE+" versie vermeld dat deze met een andere bobine met een minimale weerstand van 1Ohm overweg kan. Lekker verwarrend allemaal, en wat is wijsheid?
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Erikjan » ma 29 aug, 2022 18:05

De standaard 123 met een goede standaard bobine werkt prima hier op 2 eenden nooit startproblemen, de gele Charleston heeft nog puntjes die wilde met het warme weer niet starten.



Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: vacuumvervroeging

Bericht door Isabelle » ma 29 aug, 2022 23:15

Ik heb vandaag weer even met Soleille gereden:
  • Koude start na 2 dagen stilstand thuis: probleemloos
  • 5 Kilometer verderop volgetankt en dan terug gestart: in één keer plankgas gestart, intussen gelezen dat dit het beste is tegen "heat soak", nog even zeer lichtjes lichtjes gas en daarna bleef ze meteen draaien.
  • Een half uur later gestopt bij mijn ouders en daar na 2 uur terug vertrokken: moeizaam, verzuipend geluid, 2 keer stilgevallen, de derde keer met een knalletje uit de uitlaat bleef ze draaien
  • Kwartiertje stadsverkeer en dan bij vrienden gestopt, 4 uur later terug vertrokken: zéér moeizaam, 4 startpogingen, wat ik ook deed of niet deed met het gaspedaal, pas de vijfde keer viel ze na flink gas geven nét niet stil en pakte ze uiteindelijk op met een plof in de luchtfilter.
Echt rampzalig zo, ze rijdt nochtans zo goed eens ze draait hé...
Ligt het aan de ontsteking? Ik weet het niet, maar het lijkt me sowieso niet verkeerd deze om te bouwen naar een elektronische.

Bobine: Een reservebobine bij hebben lijkt me sowieso nooit verkeerd, dus ik dacht om de huidige bobine (lijkt op de originele, er staat Burton op, maar het nummer dat er op staat vind ik niet meer in het huidige gamma van Burton) te vervangen en deze bij te houden als reserve, dan heb ik alvast een bobine waarvan ik weet dat die koud wilt starten bij.
Op een 123 ontsteking die niet de "Tune+" versie is lijkt het er op dat dezelfde weerstand als de originele bobine moet aangehouden worden, ongeveer 3Ohm (dat is ook wat de huidige Burton bobine meet). De vraag is welke? Ik had gelezen dat de laadtijd die een 123 aanhoudt toch wat aan de lange kant zou zijn en uiteindelijk dus ook voor wat hitte in de originele bobines zorgt waardoor ze ook slijten... Ik lees goeie dingen van de Dyna bobine, maar daarvoor moet er wel eea omgebouwd worden qua pad/lengte van de kabels en de bevestiging ervan, dus bij problemen snel even de origineel lijkende Burton reservebobine monteren is moeilijker. Ik had ook iets gelezen van een "Duitse bobine" maar welke dat dan zou mogen zijn... Er zijn ook bobines die eigenlijk voor een Harley bedoeld zijn, maar dan lees je ook weer dat er in de Harley wereld weer 2CV bobines worden gebruikt, groen gras aan de overkant en zo...

De ontsteking zelf: Het prijsverschil tussen de basic 123 en de "Uni" is minimaal, installatie is ook helemaal hetzelfde behalve dat er bij de "Uni" nog een vervroegingscurve moet worden geselecteerd. Die functie lijkt mij wel nuttig aangezien ik een AM2A motor heb die blijkbaar toch iets anders is dan waar een 2CV6 standaard mee werd geleverd, bij problemen met pingelen kan er dan ook een andere curve geprobeerd worden, met de basic 123 zit er in zo'n geval niets anders op dan de hele boel wat te verlaten.
Ik denk dat ik het vacuümverhaal laat voor wat het is, standaard zit het er ook niet op en er rijden tenslotte intussen al zoveel 2CVs rond met een 123 zonder vacuüm. De meerwaarde lijkt er vooral in te zitten dat er bij deelgas nog éxtra wordt vervroegd om de gasrespons en/of het verbruik iets te verbeteren, maar geen extra beveiliging tegen pingelen, dus voor mij niet echt de moeite (mocht ik zo flink willen optimaliseren zou ik wel gaan voor injectie en zo, jammergenoeg illegaal in België).
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Plaats reactie