Pagina 1 van 2
2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: za 31 okt, 2020 18:55
door Hanneke
Ik heb mijn startmotor, dynamo en carburateur eruit gehad. Na terugplaatsen en aansluiten, vonk uit de plus vd accu en volgens mij ging de dynamo draaien?! Toe helemaal niks meer, accu geeft geen stroom meer. Wat kan er gebeurd zijn? Volgens mij heb ik alle aangesloten zoals het zat. Zekeringen? Die zijn volhlgens mij heel. Zit er ergens een hoofdzekering? Kun je startmotor verkeerd om aansluiten? Ik verneem het graag...
De bijlage 16041667684712784639599842332402.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage 16041667684712784639599842332402.jpg is niet meer beschikbaar
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 09:00
door RobM
Eerst nu je accu loskoppelen...
Als het over draadjes gaat kan je veel dingen verkeerd doen.
Er is geen hoofdzekering.
stappen voor oplossing:
Optie A: vraag iemand die er verstand van heeft langs te komen.
Optie B: Heb je een voltmeter? Zo nee: universeelmeter bij de action kost 5 euro.
Die ziet er zo uit:
https://www.bol.com/nl/p/digitale-multi ... gLEnfD_BwE
Als je die hebt dan:
-instellen op 20V= en dan het ene pootje op de min van de accu en het andere pootje op de +
De waarde even hier vermelden en dan kunnen we verder.
Er lijkt inderdaad op de foto iets niet goed te zitten, maar eerst meten en dan weten.
Gr Rob
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 09:20
door André Post
Wat ik op de foto zie is dat de gele draad, aangesloten is op de startmotor na het start relais.
Dit moet aangesloten zijn op de permanente plus, direct van de accu.
Dat is bij de dikke draad samen.
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 16:09
door RobM
ik denk dat de gele goed zit (draad die startrelais bekrachtigd). Die heeft ook een rode markering.
Maar dat de blauwe fout zit. De blauwe moet bij de dikke plus op om de auto van stroom te voorzien.
Zullen we er een stappenplan van maken? Als je met deze draden fouten maakt vliegt je draadboom in de fik.
Als Hanneke in de buurt van zwolle woont wil ik van de week wel even langs rijden.
Gr Rob
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 18:00
door Hanneke
Bedankt! Van de gele weet ik zeker dat ie goed it. Die past nergens anders.
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 18:01
door Hanneke
Rob, ik woon in Wageningen.
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 18:03
door Hanneke
Wat ik kan doen is de blauwe bij de plus doen. En ja de accu is er meteen afgehaald. De dynamo begon volgens mij te draaien
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 19:50
door André Post
Je hebt gelijk met de gele, de blauwe zit aan de geschakelde kant van het start relais.
Ik had het niet goed gezien.
Die moet bij de draad die van de accu komt.
Als de dynamo gaat draaien lijkt me een diode fout in de dynamo of de polariteit van de accu is fout.
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 20:23
door Marco250
Het lijkt mij stug dat de dynamo gaat draaien. Dan zou deze de motor door de compressie trekken?
Of de V-snaar zou slippen?
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: zo 1 nov, 2020 21:27
door Hanneke
De v snaar zou best eens kunnen slippen. Heb de dynamo eraf gehad en misschien te laag teruggezet. Vond dat lastig in m'n eentje. Ik zal morgen weer eens met een volle accu naar de klusplek om eea aan te passen.
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: ma 2 nov, 2020 06:56
door RobM
Mijn advies: eerst meten voor je draden gaat verwisselen.
Dan een klein stappen plan door. Komen we vanzelf langs de dynamo
Al deze draden zijn ongezekerd, als je iets fout doet vliegt je draadboom in de fik. Ik heb nu voor verschillende mensen zo'n 30 draadbomen gereviseerd. Als ik kijk wat ik binnenkrijg: die dingen kunnen zodanig gaan smeulen dat je een andere moet kopen.
stappenplan:
accu los
accu meten
Dikke blauwe draad van dynamo los, even isoleren
accu plaatsen, alleen min-pool er aan
even met de plus-kabel tegen de accu tikken. Als het vonkt is het niet goed. stoppen en overleggen
als ie niet vonkt: pluskabel aan accu, niet vastschroeven
meten: zwarte pen van meetinstrument op de min van de accu. Rode pen op de blauwe kabel op je startmotor.
waarde vermelde op forum
meten: zwarte pen van meetinstrument op de min van de accu, rode pen op de dikke zwarte kabel op startmotor
waarde vermeden op forum.
En vanaf daar weer verder.
Gr Rob
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: ma 2 nov, 2020 12:35
door Hanneke
Beste Rob,
Dankjewel! Ik ga een voltmeter kopen en ermee aan de slag. Een kabelboom verwisselen lijkt me een nachtmerrie en fik erin nog erger.
Gr Hanneke
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: ma 2 nov, 2020 12:59
door Erikjan
Mogelijk is de blauwe kabel een extra aangelegde massa draad (of de massa die standaard aan de versnellingsbak hoort).
Volgens mij horen er standaard geen 3 draden op de startmotor.
Alleen 1 dikke plus rechtsreeks naar de accu. En een dunnere om de startrelais in te schakelen.
Als het inderdaad een massa is moet die aan de versnellingsbak.
Als je Rob zijn aanwijzingen volgt moet dat er vanzelf uit komen.
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: ma 2 nov, 2020 18:49
door RobM
Erikjan schreef: ↑ma 2 nov, 2020 12:59Volgens mij horen er standaard geen 3 draden op de startmotor.
toch wel ( al zal dat ook wel bouwjaar afhankelijk zijn):
een dikke zwarte van de plus aan het relais van de startmotor.
Daar vanaf een (meestal) blauwe die de hele auto van spanning voorziet
en een dunne gele met een rood hulsje die de sturing aan het startrelais geeft.
Hanneke, als je met het metertje bij de eend bent mag je me wel bellen of beeldbellen. als je dat wilt even je 06 via PB.
en vergeet niet een 9V batterij te kopen voor je meter.
Gr Rob
Re: 2cv doet niks mee na startmotor vervangen
Geplaatst: ma 2 nov, 2020 18:57
door Erikjan
ok duidelijk, dan is het ook wel logisch dat hij het niet doet als die blauwe de voeding is van de eend krijgt het startrelais nooit spanning.
Goed om te weten trouwens voor de eend die ik aan het bouwen ben.
Ik denk dat wij bij onze andere eenden die plus gewoon op de accu hebben aangesloten.