AZAM 1967

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
g.gielis
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 3 jan, 2021 10:08

Re: AZAM 1967

Bericht door g.gielis » ma 16 aug, 2021 20:15

Hallo Rob,

Is de warme start nu opgelost met je nieuwe EMGO bobine?

Guido

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: AZAM 1967

Bericht door Erikjan » ma 16 aug, 2021 22:10

RobM schreef: ma 16 aug, 2021 16:11
RobM schreef: zo 15 aug, 2021 12:40....warme start probleem is nog niet helemaal verholpen....
Of je draait de min-pool van de accu vast.

Ook weer opgelost.

Gr Rob
soms is de oplossing simpel :) mooi dat hij het nu doet.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: AZAM 1967

Bericht door Yannick » di 17 aug, 2021 08:47

Hoe kan dat een slechte warme start veroorzaken? Te zwakke vonk?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: AZAM 1967

Bericht door Erikjan » di 17 aug, 2021 08:52

Overgangsweerstand daardoor zakt de accuspanning tijdens starten te veel. Heb het met mn bestelbus ook gehad. Voor niets de gloeipluggen vervangen.
Waarschijnlijk ook wat vuil of oxidatie tussen gezeten.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: AZAM 1967

Bericht door Yannick » di 17 aug, 2021 14:18

Interessant. Mijn AZL3 heeft het tegenovergestelde symptoom: slaat moeilijk aan bij koude start. Startmotor draait rond maar de motor geeft geen teken van leven alsof er geen benzine of vonk is en dan na een tijdje plots wel aanslaan. Warm geen enkel probleem, tikje aan de starter en lopen. Ik heb al vanalles geprobeerd, misschien moet ik het ook eens in deze richting zoeken.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: AZAM 1967

Bericht door Erikjan » di 17 aug, 2021 14:24

Is dat vooral na een poos niet gebruikt? Soms is de brandstofpomp niet meer 100% dan loopt de benzine in de slang langzaam terug naar de tank en zuigt de pomp secht aan. Als de benzine in de carburateur dan is verdampt slaat hij niet of heel slecht aan.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: AZAM 1967

Bericht door Yannick » di 17 aug, 2021 19:35

Nee, ik heb al een paar benzinepompen geprobeerd. De vlotterkamer blijft vol. Er loopt ook bijna meteen benzine uit het gaatje in het spruitstuk. Maar eens een keer aangeslagen, start hij meteen. Ik heb ook al alle mogelijke startmethodes geprobeerd. Met choke, zonder, ... Kan je makkelijk zien of een vonk te zwak is? Ik heb er geen ervaring mee, al kan ik wel eens vergelijken met mijn Dyane.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: AZAM 1967

Bericht door RobM » wo 18 aug, 2021 08:49

Erikjan schreef: di 17 aug, 2021 08:52 Overgangsweerstand daardoor zakt de accuspanning tijdens starten te veel. Heb het met mn bestelbus ook gehad. Voor niets de gloeipluggen vervangen.
Waarschijnlijk ook wat vuil of oxidatie tussen gezeten.
Precies. En een warm blok heeft meer compressie, meer vermogen nodig om te draaien, meer stroom door de startmotor en daardoor meer spanningsverlies over de slechte verbinding.

Als je bij koude start problemen hebt: beetje remmenreiniger in de inlaat spuiten. Als ie dan wél aanslaat is het de benzinetoevoer.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: AZAM 1967

Bericht door RobM » za 21 aug, 2021 12:55

er zou onderin het spruitstuk een klein gaatje moeten zitten.
Heeft iemand een foto of tekening waar dat zou moeten zitten? En een idee hoe groot dat meot zijn?

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: AZAM 1967

Bericht door AZL57 » zo 22 aug, 2021 13:37

Normaal midden onder de carburateur, doorsnede?? Hier zie je een 12pk versie de nippel midden onder heeft het gaatje.
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: AZAM 1967

Bericht door RobM » vr 8 okt, 2021 19:13

helder. Gaatje zat dicht. Geboord met 0.8 mm.
Toch bleef stationair niet geweldig. Speling bij de stang van de gasklep: valse lucht?
Bij de EEEC een gereviseerde gekocht. Gemonteerd: prima stationair. Maar topsnelheid nét 80.

Bleek de gasklep maar 75% open te kunnen: gasstang te kort. Die iets verlengd en nu is de top 90 en hij trekt als een beest bij wegrijden.

Bij de EEEC wist men mij te vertellen dat de oude carb een 15 pk type was: te klein voor het 18 pk blok.


ik heb hem nu al twee keer niet niet verkocht omdat men vond dat ie onvoldoende met het verkeer mee kon komen.
Zag dat ze in zuthpen een groteren maat cylinders en zuigers verkopen: 530cc. Als je alles van tevoren weet.....

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: AZAM 1967

Bericht door Erikjan » vr 8 okt, 2021 19:27

Die verkopen ze ook nog niet heel lang dacht ik.


Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: AZAM 1967

Bericht door AZL57 » za 9 okt, 2021 18:36

In de jaren '50 had de firma Dopsy al een 500cc kit.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: AZAM 1967

Bericht door RobM » zo 10 okt, 2021 11:32

kan dat blokje daar wel tegen dan? de big-ends en zo? Is een forse toename: 25%

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: AZAM 1967

Bericht door André Post » zo 10 okt, 2021 20:36

Ik ben bang van niet.
Die 425 krukasjes gaan veel eerder stuk dan de robuuste 605 variatie.
Ik heb de mijne al moeten vervangen door een revisie krukas.
Een ander 18pk blok wat ik had was maar marginaal beter dan de ratelende oude.
Misschien als je meteen de krukas vernieuwd samen met de cilinders.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie