Achterbank besteleend

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
pmb
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 dec, 2020 15:42

Achterbank besteleend

Bericht door pmb » za 2 jan, 2021 20:04

Ik denk erover mijn besteleend te laten omkeuren van bedrijfswagen naar personenauto, en dan meteen een achterbank te plaatsen (dus omkeuren als 4-persoons personenauto). Maar hoe pak ik dit aan?
  • Er zit nu alleen een voorbank in, dus ik zal een achterbank moeten plaatsen. De beste oplossing lijkt het inkorten van een oude eend-achterbank, of zijn er andere / betere oplossingen?
  • De achterbank moet toegankelijk zijn, dus de voorbank/voorstoel(en) moeten denk ik neerklapbaar worden. Ik zag een oplossing waarbij een opklapbare ami achterbank bovenop een eend voorbank-frame is geplaatst. De achterleuning lijkt dan wel een stuk lager te worden, maar de bank kan dan zelfs helemaal neerklappen. Zijn er andere oplossingen?
  • Ik ben ook van plan voorin driepunts-gordels te plaatsen. Is dat samen met een achterbank en iets neerklapbaars voorin genoeg voor omkeuring naar 4-persoons door de RDW?

Gebruikersavatar
Canard Celeste
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 27 mei, 2021 19:18

Re: Achterbank besteleend

Bericht door Canard Celeste » za 12 jun, 2021 15:52

Mijn vader had vroeger een bestel met achterbank op grijs kenteken. Vlak erna mocht dat niet meer. Mijn vader is nog wel eens aangehouden door een douanier die er vanuit ging dat het allemaal niet mocht. Maar met zijn afgifte datum dus wel.
Ik weet eigenlijk niet of dat nu nog kan allemaal. Heb je niks aan sorry 🙈... Maar die bank stond er bij ons in een wij moesten over de voorstoelen klimmen.
(°\=/°) 2cv6 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Achterbank besteleend

Bericht door AZL57 » za 12 jun, 2021 18:05

De originele azu achterbank is ook een smallere versie van de normale achterbank.
diverse Citroens, wat anders.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Achterbank besteleend

Bericht door hobbes » za 12 jun, 2021 21:41

Als je hem kan vinden zou ik een klapbank van een dyane er in zetten. Misschien moet je die iets aanpassen maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn. Monteer je dan ook aan beide kanten een raampje? Als je dan toch bezig bent zou ik er ook meteen rolgordels in zetten
met eendige groeten,

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Achterbank besteleend

Bericht door backfire » za 12 jun, 2021 22:43

Hoe zit het dan met de originele gordel bevestiging van de achterbank? Zit die er nog wel in?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Achterbank besteleend

Bericht door AZL57 » zo 13 jun, 2021 19:35

Natuurlijk niet, een azu heeft geen achtergordels... :mrgreen:
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Achterbank besteleend

Bericht door backfire » zo 13 jun, 2021 21:48

Dan ga je hem in nederland ook niet door de keuring krijgen. Je kan niet zomaar wat gordels er in monteren. Er zijn verstevigingen bedacht door de fabrikant voor de juiste werking van een gordel. Ook een achterbank heeft een versteviging onder de 2cv om te zorgen dat deze op zijn plek blijft bij een aanrijding. Zomaar iets monteren creëer je gewoon een moord wapen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Achterbank besteleend

Bericht door Thijs » zo 13 jun, 2021 22:04

Gewoon een achterbank deugdelijk monteren en op naar de RDW.
Gordels achter zijn op basis van het bouwjaar niet verplicht.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Achterbank besteleend

Bericht door AZL57 » ma 14 jun, 2021 11:58

Ik heb destijds in mijn 2cv van 57 gordels moeten zetten van de RDW. Er bestaat ergens een tekening van citroen nederland hoe die te bevestigen zonder originele punten. Dat ging met dubbele platen dik staal onder de vloer en de middenpunten werd en aan de chassisranden gekoppeld. Zal eens zoeken of ik die tekening nog kan vinden.
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Achterbank besteleend

Bericht door Thijs » ma 14 jun, 2021 12:10

Ze verzinnen bij elke vestiging van de RDW hun eigen regels.
Die gordels zijn helemaal niet verplicht bij deze bouwjaren.

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Achterbank besteleend

Bericht door erictej » ma 14 jun, 2021 15:30

bij mijn azu van 57 hebben ze daar ook helemaal niks van gezegd.is ook niet verplicht
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62

Gebruikersavatar
Menno.2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 21 jun, 2018 15:53
Locatie: 033

Achterbank besteleend

Bericht door Menno.2cv » ma 14 jun, 2021 15:46

Geen gordelverplichting alles ouder van voor bouwjaar 1-1-1971 …
Achterin pas verplicht na bouwjaar 31-12-1989.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën Pluriël 1.4 Soleil 2008 Noir Obsidien
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Achterbank besteleend

Bericht door Thijs » ma 14 jun, 2021 15:56

Voor bedrijfswagens gelden zelfs nog latere data. Dus met grijs kenteken kan het nog anders zijn.

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Re: Achterbank besteleend

Bericht door Sjaak S. » ma 14 jun, 2021 16:19

Ik heb hetzelfde gedaan in 2010 als wat jij nu van plan bent: het omkeuren door de RDW van bedrijfsauto naar personenauto.
Ik heb toen één stoel achterin gemaakt, die dus via de achterdeur bereikbaar is: 't is wat kruipen, maar goed te doen, ook voor volwassenen. Als je een bank achterin wilt hebben dan zul je een opklapbare stoel voorin moeten hebben.
Het moet via de RDW, want in een bedrijfswagen mogen geen passagiers achterin zitten (verzekering!!).
Je krijgt dan ook een nieuw nummerbord met modern nummer! De APK keuringen blijven gebeuren volgens de normen die golden in de tijd van de eerste uitgifte van het kenteken. Er is dus ook geen gordel achterin nodig! De stoel wordt wel gekeurd op degelijkheid, ik heb destijds een achterbank van een eend gehalveerd tot een stoel, en netjes bevestigd op de bodem: dat was goed (ik denk dat dat al gauw goed is, zolang het maar geen omgekeerd bierkratje is waar je op moet zitten). Later heb ik zelf gordels gemonteerd op zelf-bedachte wijze: nooit commentaar op gehad.
my other car is......... ook een eend.

Plaats reactie