Pagina 1 van 3

aandrijfassen

Geplaatst: di 6 mei, 2003 15:21
door peter
als ik hard door een bocht naar links ga (rotonde met piepende banden). Hoor ik een bonkend geluid van rechts(denk ik) voor komen.
Zou mijn aandrijfas tegen het spatbord komen of links tegen het chassis.

Gerard ik denk dat dit echt een vraag voor jou is, dus is een bonkend geluid echt iets voor versleten aandrijfassen of loopt er iets anders aan.

Geplaatst: di 6 mei, 2003 16:59
door Bjorn...
kontoleer en doe alvast de volgende dingen..
1: zit je scherm goed in de rubbers?
2. smeer je aandrijfassen en je kantelmessen goed. (en gelijk je fussees als je toch bezig bent)
3.Als je je kantelmessen smeert, kontroleer dan ook even of je trekstangogen niet erg uitgesleten zijn.
4.Kontroleer ook gelijk even de speling op je aandrijfassen en fussees.

we lezen wel weer wat je gevonden hebt!

succes,

Bjorn

Geplaatst: di 6 mei, 2003 17:43
door gast
Een versleten aandrijas gaat volgens mij toch tokkelen in een bocht??

Geplaatst: di 6 mei, 2003 18:29
door Lelijke Eend
Ik heb zelf enorme tie-wraps om de stofhoezen en als mijn Eend op de krik staat (dus wanneer hij helemaal uitgeveerd is) raken de tie-wraps een horizontale plaat die aan het chassis zit. Misschien kan dat het zijn???

Geplaatst: do 8 mei, 2003 11:29
door peter
inderdaad lelijke eend,
Dat heb ik al een keer eerder gehad, alleen nu klonk het wel een beetje hard voor een tie wrap.

De kantelmessen zijn vervangen, de trekstangogen waren goed. Net wiellagers, fuseepennen vervangen en goed gesmeerd.

Bjorn,
He controleer ik of ik niet te veel speling heb op mijn aandrijfassen. Er zit namelijk nogal wat speling op, maar aandrijfassen zijn nogal duur.

Geplaatst: do 8 mei, 2003 22:11
door Bjorn
dan zou je ze ff op moeten meten. Maar je kunt ze ook even voelen. Als je met je hand een as vastpakt en 'm dan op en neer beweegt mar er niet teveel speling opzitten.. Maarja, was nu veel en wat is weinig.. Een beetje moeilijk te beschrijven, zoiets moet je voelen..
Als je kantelmessen het niet zijn en je hebt alles (inclusief aandrijfassen) goed gesmeerd dan kan het bijna niets anders zijn...
Misschien je veerpotten, maarja, die bonken eigenlijk nooit ofzo.....
Ik heb eigenlijk alleen nog maar aandrijfassen en kantelmessen horen en voelen bonken...
Rijd anders ff langs een eendenspcialist in de buurt..
Maarja, echt duur hoeven tweede hands assen niet te zijn toch?
Maar hoorje trouwens 1x klonk? of hoor je klonk,klonk,klonk,klonk...etc.? in de bocht?

Ik heb namelijk wel eens gehad dat de velg aan de binnenkant zo rot (en dus dik) was, dat ie de stuurkogel raakte..

gr Bjorn

Geplaatst: vr 9 mei, 2003 09:35
door peter
ik hoor, een klonk, klonk, klonk geluid met de gelijke snelheid van het wiel.
Ik zal zaterdag op de eendenclub even vragen of de speling te veel is.
Ik ben trouwens geen fan van 2e hands onderdelen, die belangrijk en slijtend zijn./

Aandrijfassen

Geplaatst: vr 9 mei, 2003 17:02
door Gerard2cv
Als ik nu naar alle verhalen gelezen te hebben denk ik echt dat je buitenste aandrijfas kapot is(dit is soms erg moeilijk te voelen)en zelfs als hij warm wordt maakt hij herrie en koud niet,Dus stilstaand is dit soms niet te voelen.Maar er
bestaan hele goeie ruilassen en die kosten toch weer wat minder.

Geplaatst: ma 12 mei, 2003 09:47
door peter
zaterdag heb ik op de club even nagevraagd, zij zeggen echter dat als een aandrijfas versleten is je een snel ratelend geluid moet horen en niet een langzaam bonkend geluid zoals bij mij.
Ik controleer binnenkort eens wat er gebeurt als ik zonder spatborden rij.

Geplaatst: ma 12 mei, 2003 13:19
door Bjorn
soms wil het nog wel eens voorkomen dat je smeernippel het scherm raakt... (alstie er niet goed opzit)
Kijk ook eens of de binnenkant van je velg niet dik is, en zodoende je stuurstang raakt.

gr Bjorn

Geplaatst: di 13 jan, 2004 23:33
door Punky
Ff een andere vraag over de aandrijfassen.

Ik heb ze vandaag verijderd om de rubbers te vervangen, nu zat er onder het rubber aan de wielzijde en het kleine rubber in het midden hetzelfde soort vet.
Onder het rubber aan de bakzijde eens soort van olie.
Volgens de vraagbaak zou onder alle 3 hetzelfde smeermiddel moeten zitten. Dit zou vet zijn.

Weten jullie hier meer van? Kan ik onder het rubber aan de bakzijde ook vet spuiten, of moet dit iets anders zijn. Die olie ofzo?

Geplaatst: wo 14 jan, 2004 09:17
door Gerard2cv
Als er vet is uitgelopen,moet je dit met grafietvet bijvullen.

Velg

Geplaatst: wo 14 jan, 2004 14:00
door Le Patron
Zoals Bjorn al aangaf zal waarschijnlijk de binnenkant van de velg tegen de fusee komen, doordat de velg roestig opgezwollen is.

Dit kun je zien, niet horen als je hem op krikt en draait want dan zitten er geen krachten op zoals bij rijden in een bocht.

Geplaatst: wo 14 jan, 2004 16:30
door Punky
Gerard Maas schreef:Als er vet is uitgelopen,moet je dit met grafietvet bijvullen.
Het leek meer op olie dan op vet?

Geplaatst: wo 14 jan, 2004 17:54
door Tom Duckpower
toen ik mijn hoezen heb vervangen zat er per hoes een tube vet bij, behalve het schuifstukje in het midden!