Afstelhoogte 2cv AZ 1955

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
heezeg
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 4 nov, 2013 15:44

Afstelhoogte 2cv AZ 1955

Bericht door heezeg » do 11 feb, 2021 09:40

Hoi allen,
Na revisie (o.a. vervanging deksels voorkant) van de veerpotten en body weer op het chassis wil ik graag de hoogte correct afstellen. De boeken geven daar wel info over maar ik zoek eigenlijk een logisch meetpunt. Dus bijvoorbeeld de afstand van de grond tot de dorpel enz. Heeft iemand dit zo eerder gedaan bij een AZ?
Alvast dank!

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Afstelhoogte 2cv AZ 1955

Bericht door Erikjan » do 11 feb, 2021 09:56

De hoogte meet je onder het chassis waar de asbouten zitten tussen de bouten in.
Ik heb stokjes gezaagt met de juiste lengte dat is makkelijker meten.

Je moet ook zorgen dat de auto is uit gewogen het gewicht op het linker en rechter wiel op 1 as moet gelijk zijn.
Ik krik de auto dan eerst aan de voorkant in het midden op ergens onder de motor Door er een balkje onder te leggen en de krik in het midden van het balkje . Dan moeten het chassis achter links en rechts even hoog zijn. Dan het zelfde door de achterkant op te krikken midden onder het chassis weer doormiddel van een balkje. Dan moet hij voor recht staan.

Dan heb je een goed uitgangspunt om de hoogte af te stellen.

Als je dit uitwegen niet doet kan het zijn dat het linker voor wiel en rechter achterwiel meer gewicht dragen of andersom en dan ga je scheef veren.


Aan de voorkant 195 ± 2,5 mm. - Aan de achterkant 280 ± 2,5 mm

heezeg
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 4 nov, 2013 15:44

Re: Afstelhoogte 2cv AZ 1955

Bericht door heezeg » do 11 feb, 2021 10:54

Dank voor je uitleg, goede aanpak!
Nog even voor mijn beeld, zijn de stokjes (wat een goed idee is) aan de voorkant dan 195mm (van grond tot chassis)? En wat bedoel je met de 2,5mm?

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Afstelhoogte 2cv AZ 1955

Bericht door Erikjan » do 11 feb, 2021 11:25

Inderdaad de aan de voorkant stokjes van 195mm en achter 280mm. Die moeten dan precies tussen de grond en chassis passen. De vloer moet uiteraard wel mooi vlak zijn.

+/- 2.5mm dat is volgens de sleutel handleiding. De afstand mag dus 2,5mm meer of minder zijn volgens citroen.

Er staat ook nog in de omschrijving dat het afstellen normaal gebeurd met ongeveer 5 liter benzine in de tank.
Nou let ik daar zelf niet echt op maar als je veel spullen in de koffer hebt zou ik dat er even uit halen.

Als je 1 kant op gaat krikken met een balkje voor het uitwegen. zou ik dat ergens in de buurt van de assen doen daar is het chassis er op gebouwd.
Als je te ver naar voor of achter gaat weet ik niet of de chassisbalken het gewicht leuk vinden.

Zelf heb ik een verzinkt buizen chassis dat is zo sterk dat het niet veel uit maakt waar je hem op krikt.

heezeg
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 4 nov, 2013 15:44

Re: Afstelhoogte 2cv AZ 1955

Bericht door heezeg » do 11 feb, 2021 11:37

Helder, dankje! Ik ga aan de slag :)

Plaats reactie