autotransporter

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

autotransporter

Bericht door Krummel » za 1 mei, 2021 18:40

Hallo allemaal,

Aangezien wij 's zomers altijd met onze camper onderweg zijn, zijn we dan aangewezen op de fiets. Onze mooiste vakantie desalniettemin was toch met onze 2cv in 2014 in Frankrijk. Ik heb hier weliswaar een autotransporter naast huis staan, maar dat is een tandemasser met een laadvermogen van bijna 2000kg waarop je de Eend bijna moet zoeken. Die autotransporter gebruikte ik regelmatige om kleine caravans op te vervoeren. Nu aan die 'hobby' een eind is gekomen, kan de grote autotransporter weg en zou ik graag een kleine enkelasser willen waarmee de 2cv kan worden vervoerd achter de camper.

Heeft iemand hier ervaring met dat type autotransporter? Welke type heb je ervaring mee en wat zijn de plussen en de minnen? Ons lijkt het gewoon geweldig om af en toe de Eend mee te nemen naar Frankrijk en daar lekker te toeren. In de herfst is alweer een weekje St. Tropez geboekt en wat is er dan leuker dan daar heerlijk met je Eendje rond te rijden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet,

Wido
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: autotransporter

Bericht door Thijs » za 1 mei, 2021 20:24

Ik heb van een oude caravan een enkelas oprijwagen gemaakt en deze laten keuren bij de RDW.
Als je wat een lichte auto hebt hoef je er niet eens een E rijbewijs voor te hebben.

Het bevalt prima, paar pootjes aan de achterkant er onder bij het oprijden.
Het rijdt ook prima, 120km/u is te doen.

Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Re: autotransporter

Bericht door Krummel » za 1 mei, 2021 21:23

Dat is ook een idee natuurlijk :D Maar aangezien ik in Duitsland woon, lijkt me dat geen handige optie. Daarbij komt, dat ik ook niet zo handig ben op dat gebied. :lol:
Wel verreweg de goedkoopste optie lijkt me. :extra_cool:
Verbruik: Afbeelding

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: autotransporter

Bericht door hobbes » zo 2 mei, 2021 15:23

Dan ga je bij een aanhanger boer langs, liefst in de buurt natuurlijk. Kijk je wat die heeft, maak je een proefritje en probeer je de te grote trailer in te ruilen.
met eendige groeten,

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: autotransporter

Bericht door VincentK » ma 17 mei, 2021 17:34

Ik heb bij deze 2 types kleine autotransporter gehuurd.

de ene was een kleine enkel asser en de andere was een dubbel asser. Voor beide geen E rijbewijs nodig.

De enkel asser vond ik er onstabiel rijden. Ondanks het lage gewicht. Hij springt behoorlijk heen en weer en je merkt elke kleine hobbel in de weg. Vooral het wippen wordt je na een paar kilometer al snel beu, ook al stond hij goed in het midden (Kon hem met 1 vinger optillen vanaf het neuswiel). Voor een korte rit was het geen probleem, maar de 250 km die ik er mee gereisd heb viel toch wel tegen.

Afbeelding

De dubbel asser daarentegen was omlaaggekeurd, maar ook een hele lichte uitvoering. Deze lag voor mijn gevoel veel beter op de weg en hier heb ik tijdens de rit dan ook niks van gemerkt. Dit zou ik dan ook zeker aanbevelen als je lang en ver val plan bent te gaan reizen.

Afbeelding
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: autotransporter

Bericht door Thijs » ma 17 mei, 2021 18:05

Dat je de enkelasser met 1 vinger op kon tillen is niet goed voor de stabiliteit.
Je hebt minimaal 50 kilo kogeldruk nodig.
Ik heb zelf een enkelasser en die rijdt prima stabiel, ook bij een ritje van 400km.


Gebruikersavatar
Krummel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 20:19
Locatie: Itterbeck

Re: autotransporter

Bericht door Krummel » ma 17 mei, 2021 19:33

Bedankt voor jullie reacties. Twee heel verschillende reacties op mijn vraag.

Mijn dubbelasser, weegt leeg al 600kg. Dat is toch een behoorlijk gewicht. Daarbij is zo'n dubbelasser toch behoorlijk groot. Wat mij het meeste tegenstaat aan de dubbelasser is dat het, juist door de dubbele as, toch wat stugger rijdt dan een enkelasser. Vooral achter de camper vrees ik dat het de opbouw van de camper behoorlijk kan schaden. De camper heeft een verlengd, verlaagd Alko-chassis waaraan de trekhaak zit. Ik ben bang dat dat verlengde stuk behoorlijk wat voor de kiezen krijgt, wat vooral zijn uitwerking op de opbouw van de camper zal hebben. Hier zitten namelijk aan beide zijden grote 'garagedeuren' in, waardoor de opbouw achter sowieso minder stabiel is (denk ik). Mijn gevoel zegt dat een enkelasser minder uitwerking op de opbouw zal hebben.

Het gaat me er ten eerste dus om dat ik de opbouw 'spaar' en ten tweede dat een kleinere aanhanger gewoon hanteerbaarder is.

Vandaar mijn interesse voor een enkelasser en de vraag wie er ervaring mee heeft.

Groet,

Wido
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: autotransporter

Bericht door Thijs » ma 17 mei, 2021 20:09

Ik heb die enkelasser achter mijn eenvoudige Peugeot 206.
Die weegt weinig maar spoort prima met die 1000kg aan de haak.
Er mag trouwens 1100kg achter deze auto, 1.4 motor.
De aanhanger weegt leeg 300kg, door de RDW gewogen.

heezeg
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 4 nov, 2013 15:44

Re: autotransporter

Bericht door heezeg » di 18 mei, 2021 10:03

Ik heb sinds 2 jaar een Anssems AMT Eco 1300 enkelas transporter waar ik oa mijn 2CV op vervoer (met mijn B rijbewijs). Aanhanger weegt maar 270kg, mag dus nog 1030kg laden. Ligt erg stabiel achter mijn auto en kan als aanhanger ook makkelijk los ergens neergezet worden zonder dat afladen van de 2CV perse nodig is.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: autotransporter

Bericht door VincentK » zo 23 mei, 2021 13:26

Thijs schreef: ma 17 mei, 2021 18:05 Dat je de enkelasser met 1 vinger op kon tillen is niet goed voor de stabiliteit.
Je hebt minimaal 50 kilo kogeldruk nodig.
Ik heb zelf een enkelasser en die rijdt prima stabiel, ook bij een ritje van 400km.
Gemeten kogeldruk was 65 kilo, fijnregeling gedaan vlak voor het wegrijden :wink: .

(edit: moest even de foto opzoeken met het juiste getal)
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Plaats reactie