Pagina 3 van 3

Re: AZA 1969

Geplaatst: wo 8 sep, 2021 22:15
door Erikjan
Mooi project :) veel werk maar heel gaaf.

Voor de assen en dergelijke gebruik ik altijd een staalborstel op de slijptol dan heb zo de roest en tectyl er af. Veiligheidsbril is wel echt noodzakelijk als de borstel op raakt gaan de haren er uit vliegen met zn kracht dat ze in je vel blijven steken.

Re: AZA 1969

Geplaatst: wo 8 sep, 2021 22:22
door deutje
Zeker een mooi en vooral ook een leuk project.

De staalborstels op de slijptol leken mij ook het beste, alleen inderdaad nog iets goeds verzinnen tegen de rondvliegende haren.

Neem aan dat de assen wel eerst van het chassis af gaan?

Re: AZA 1969

Geplaatst: wo 8 sep, 2021 22:33
door Erikjan
hoe ver je het uit elkaar haalt is helemaal aan jou en afhankelijk van de staat van de eend.

Zelf heb ik de 2cv tot het laatste boutje uit elkaar gehaald, maar alles wat je demonteert brengt dingen naar boven die je gaat moeten of willen vervangen. Haal je de wieldraagarmen van de assen kom je waarschijnlijk 1 of meerdere lagers tegen die zijn ingesleten en dat zet je dan niet meer terug. Haal je de remleidingen los breekt deze waarschijnlijk af bij een van de nippels en moet je die vervangen. enz.

sommige dingen kan je ook gewoon inelkaar laten als het nog goed werkt. Een stuurhuis bijvoorbeeld haal ik alleen uit elkaar als er speling op zit (wat dan wel meestal het geval is.)

Maar voor het schoonmaken is het wel makkelijk als in elk geval de assen er af zijn.

Je kan een paar verslagen doorlezen op het forum om te zien hoe andere het aanpakken. Die van Rob heb je al gezien geloof ik.

Wat is je idee, gewoon technisch goedmaken of in nieuwstaat restaureren?

Re: AZA 1969

Geplaatst: do 9 sep, 2021 07:44
door deutje
Mijn idee is om hem technisch goed te maken en later (lees: over +10 jaar) misschien in nieuwstaat. Eigenlijk wel het project zoals Rob het heeft gedaan. Remleidingen en lagers vervangen lijkt me geen probleem en wat er verder nodig is.

En wat je zegt over hoe verder je gaat, hoe meer je tegenkomt, dat klopt helemaal.

Ik ga wat andere threads lezen, ik lees ook met heel veel plezier jouw verhaal van de Charleston.

Re: AZA 1969

Geplaatst: vr 10 sep, 2021 19:41
door hobbes
ik stel je de vraag wat wil je met die eend gaan doen? wordt het een hobby auto die zo af en toe de schuur uit mag of wordt een leuke kilometervreter?

Re: AZA 1969

Geplaatst: vr 10 sep, 2021 20:02
door deutje
Hi Hobbes,

Deze zal vooral veel kleinere ritjes van 20 / 40
Km zijn. En ik denk ook af en toe wel een ritje naar Frankrijk / Zuid-Frankrijk (om het jaar).

Hij mag zeker niet als hobby auto in de schuur staan, maar hij moet gebruikt worden. :)

Re: AZA 1969

Geplaatst: zo 12 sep, 2021 09:45
door Canard Celeste
Wauw wat een prachtig project is dit... veel plezier ermee!

Re: AZA 1969

Geplaatst: zo 24 okt, 2021 15:48
door deutje
Afgelopen week was ik weer in Frankrijk bij de 2cv, naast de verbouwing van het huis ook nog tijd gevonden om het motorblok en versnellingsbak los te maken.

Ik heb nog nooit eerder een motorblok uit ene auto gehaald, dus ik had verwacht dat deze met tig boutjes vastzat. Maar, neehoor! Ik leer mijn eend steeds beter kennen, gewoon 4 boutjes en ik kon hem er zo uit takelen.

Nu gaat het blok en versnellingsbak mee naar NL zodat ik hem daar weer helemaal goed kan gaan maken, met behulp van dit forum en de boekjes. Overigens zag het chassis er ook nog steeds goed uit.

Re: AZA 1969

Geplaatst: zo 24 okt, 2021 17:07
door AZL57
Leuk he, net een grote meccanodoos. Veel plezier met het sleutelen.. 88-)

Re: AZA 1969

Geplaatst: ma 25 okt, 2021 07:54
door RobM
Mooie vorderingen!

Gr Rob