lengte verschil in aandrijfas ami6 en 2cv?

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
jan de jong
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 21:41

lengte verschil in aandrijfas ami6 en 2cv?

Bericht door jan de jong » vr 1 okt, 2021 14:37

Goedemiddag, bij mijn ami 6 heb ik de versnellingsbaksteun vervangen. Rubber was bijna geheel verdwenen. Heb nu een nieuwe gemonteerd maar het lijkt of de aandrijfas aan de bestuurders kant bij inveren de bak weg drukt naar de bijrijders kant. Dat zou meteen de verklaring zijn
as.jpg
dat de versnellingsbaksteun zover heen was.

ik vraag mij nu af kan het zijn dat in het verleden een verkeerde as is gemonteerd?
aan de bakzijde zit namelijk een andere homokineet dan bij een 2cv. Naar mijn idee moet daarom de as aan de wielzijde iets korten zijn dan bij een 2cv. Kan dat?

iemand ervaring?
hoor graag

groet jan de jong

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: lengte verschil in aandrijfas ami6 en 2cv?

Bericht door AZL57 » vr 1 okt, 2021 16:18

De ami had homokineten met dubbele kruiskoppelingen.. Als ik je verhaal hoor zou ik denken dat het schuifstuk niet goed functioneerd. Of iemand heeft iets gemengd? De oude homokineten zijn wat groter dan de moderne exemplaren.
diverse Citroens, wat anders.

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: lengte verschil in aandrijfas ami6 en 2cv?

Bericht door KarelMarien! » vr 1 okt, 2021 17:48

Hallo, Was het voor de baksteun vervangen dit probleem niet aan de orde? of viel het toen niet op? De bak staat nu hoger en rust niet meer op het chassis. Heeft u de steun goed gemonteerd? Bolle rubber kant achter zitten? heeft u de oude en nieuwe vergeleken op hoogte? De ami 6 baksteunen zijn al lang niet meer leverbaar. Deze is lager als een ami 8 of andere A-type. Wat nog kan als de bak te hoog staat de sleufgaten uitvijlen ten op zichten van de oude steun, zodat deze weer op de oude hoogte staat van de oude steun toen die nog nieuw was. wat misschien ook nog kan helpen de schuifstukken doorsmeren zodat het vet op de plek komt waar het eerst niet kwam. De assen staan nu iets meer uitgetrokken dan met de versleten steun.

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: lengte verschil in aandrijfas ami6 en 2cv?

Bericht door KarelMarien! » vr 1 okt, 2021 18:01

Wat mij nog meer opval is dat je een 35 pk motor heb met een bak van een 25 pk met 4 gaten van de flens. een hele rare combinatie. Of een bak van een oude eend? Heeft het altijd goed gewerkt? Hoe oud is de ami? De as aan de wielkant heeft die ook zo'n koppeling als de binnenste as? Wat voor wielflens zit er op voor met groffe of fijne vertanding? Als je aan een zo' kant verschillende combinatie heb kan dat zeker aslengte schelen. De buitenste as aan de wielkant is de oude variant korter als de laatste/nieuwe variant. Er wordt heel wat geknoeid met de hobby
om een auto op de weg te houden. Onderdelen gebruiken die er toen waren.

jan de jong
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 21:41

Re: lengte verschil in aandrijfas ami6 en 2cv?

Bericht door jan de jong » vr 1 okt, 2021 19:40

bedankt voor de reacties, heb de ami kort geleden gekocht en toen ik er een klein stukje in reed viel mij op dat het motor geluid erg doordrong in de koets, oa dus door dat er geen rubber meer in de versnellingsbak steun zat. remmen moeten ook gebeuren want ik moest een paar keer pompen voor de auto vertraagde

maar het klopt dus dat het een samengestelde as is, versnellingsbak zijde AMI 6 wiel zijde 2cv6 kennelijk past dat wel alleen de wiel kant is veel te lang en bij inveren loopt heeft schuifstuk onvoldoende lengte en drukt ie de bak naar de bijrijders kant.

moet dus opzoek naar een as, wielzijde AMI6


groet,
jan de jong

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: lengte verschil in aandrijfas ami6 en 2cv?

Bericht door KarelMarien! » za 2 okt, 2021 17:21

Bent u lid van de ami vereniging? Magazijn vol met onderdelen!

Plaats reactie