zekering slaat steeds door

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

zekering slaat steeds door

Bericht door Boudewijn » di 5 okt, 2021 18:40

Ik heb heb eend met 2 zekering kastjes. Nu had ik een paar weken geleden de tweede zekering van onderen defect. Ik heb deze vervangen door een nieuwe 15 Ampère zekering. Sindsdien vielen de richtingaanwijzers regelmatig uit, of ze deden het wel, maar het controle lampje brandde heel zwak. Ook kwam er dan een piepje uit het knipperlichtrelais.
Na schoon maken van de klemmen in de zekeringkast was het probleem opgelost. Echter ging van de week de zekering weer stuk. De nieuwe heeft het ongeveer twee kilometer uitgehouden. Ik heb in die twee kilometer geen knipperlichten of ruitenwissers gebruikt. Weer een nieuwe in gestoken en daarna nog 7 kilometer gereden zonder problemen.

Nu zit op die zekering de volgende zaken:

Knipperlichten
Ruitenwissermotor
benzinemeter
oliedrukcontact
remvloeistoflampje
spanningsregelaar

De controle lampjes en de benzinemeter zijn over de min geschakeld dus verwacht ik niet dat de sluiting daar vandaan komt.
Knipperlichten en ruitenwisser niet gebruikt en toch zekering stuk, dus denk ik niet dat deze de oorzaak zijn.

Zou het aan de spanningsregelaar kunnen liggen en hoe zou ik dat kunnen controleren?
Schultenbräu das ist mein Bier !

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door RobM » wo 6 okt, 2021 10:21

Boudewijn schreef: di 5 okt, 2021 18:40Zou het aan de spanningsregelaar kunnen liggen en hoe zou ik dat kunnen controleren?
Door met een voltmeter bij draaiende motor de accuspanning te meten. Die mag niet boven de 14.5 V uit komen.


De storing die je beschrijft ben ik wel eens vaker tegengekomen. Maar nooit echt een oplossing voor gevonden. Ik denk dat het fors meten en zoeken wordt. Als je naar Zwolle wil komen zoek ik het voor je uit: ben zelf ook erg benieuwd.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door RobM » do 7 okt, 2021 15:44

je kan de werking van de spanningsregelaar ook testen, heb je een regelbare voeding tot 15 V nodig:

voeding aan min en plus van de regelaar. zolang de voeding onder de 14,5 V staat moet de stuurdraad spanninghoudend zijn. Boven de 14,5 moet ie naar nul gaan. Helemaal sjiek meet je dan de stroom die de spanningsregelaar in gaat: die mag maar een honderd mA zijn (onbelast)

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door bebe » do 7 okt, 2021 23:44

Ik roep maar wat, maar zou het probleem te maken kunnen hebben met de automatische ruststand van de ruitenwissers?
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door Boudewijn » vr 8 okt, 2021 17:46

bebe schreef: do 7 okt, 2021 23:44 Ik roep maar wat, maar zou het probleem te maken kunnen hebben met de automatische ruststand van de ruitenwissers?
Zou natuurlijk ook kunnen zijn.
Ik ga de spanningsregelaar eens controleren en er een zekering van 10 Amp. tussen zetten, kijken of dat iets oplevert.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door Boudewijn » wo 13 okt, 2021 16:05

Ik heb een zekering van 10 Amp. in de plus draad naar de spanningsregelaar gezet, maar deze is heel gebleven maar de betreffende 15 Amp zekering is weer gesprongen.
Als het droog weer blijft, kan ik eens proberen wat er gebeurt als ik de stekker van de ruitenwissers los trek.

Het vervelende is dat ik soms 25 km kan rijden met een zekering en dan weer na 2 km de zekering kapot heb.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door AZL57 » do 14 okt, 2021 12:50

Ken je niemand die een IR-camera heeft om de kabelboom eens te bekijken?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door Boudewijn » do 14 okt, 2021 17:59

Nee ik ken niemand met een IR camera, ik heb wel een IR thermometer. Maar dan moet de kabel dus ergens warm worden. Als het een volle kortsluiting is zal de zekering er snel uitvliegen en zal de kabel daar niet noemenswaardig opwarmen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door Dabdriver » do 14 okt, 2021 21:33

Ik weet niet of dit je helpt.
Maar ik had een keer kortsluiting aan de kabelboom terhoogte waar de luchtfilterhuis beugel zit.
Door de trillingen sneed de beugel in de kabelboom.
Gelukkig dat er zekeringen bestaan.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door Boudewijn » do 14 okt, 2021 22:24

Dabdriver bedankt voor je reactie, ik ga het nakijken.

Ik heb vandaag ook de doorvoer door het schutboard gecontroleerd, daar was niets te zien. Ook eens aan alle kabels zitten rammelen om te kijken of dat ergens sluiting opleverde. Ik kwam er ook achter dat ik in een ver verleden ooit de voedingskabel van de ruitenwisserschakelaar heb afgetakt voor de interval schakeling en de stuurstroom van het relais voor de achterruitverwarming. Ik heb deze aftakking nu losgekoppeld.

Dit weekeinde eens gaan rijden met een voorraadje zekeringen op zak.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: zekering slaat steeds door

Bericht door Boudewijn » zo 17 okt, 2021 18:11

Vandaag 40 Km gereden over 60 en 80 Km wegen. Veel drempels en ook prachtige dijkjes. Zekering heeft het gehouden tot ca 5 Km van huis. Ik had nog even een stukje snelweg genomen, en op de invoegstrook sprong de zekering. Ik heb er een nieuwe in gezet en ben gaan testen of het zou komen door het hoge toerental dat ik had om de snelweg op te rijden. Zekering is niet meer gesprongen. Ik had ook niet verwacht dat het daar aan zou liggen omdat ik vorige week een gesprongen zekering had tijdens het rijden over een dijk met 60 Km/h.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie