Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door Rossero » vr 15 okt, 2021 09:42

Jaaren geleden heb ik al eens een BMW R1100 aangeschaft om het blok in mijn eend te lepelen en mijn eend wat 'moderner' te maken voor dagelijks gebruik. Zelfs de adaptorplaat heb ik nog liggen (mocht iemand interesse hebben). Echter geen tijd voor gehad, hij stond wat te verstoffen en uiteindelijk verkocht met het idee om misschien in de toekomst dan maar meteen voor elektrisch te gaan.

Jaren verder (ofwel nu) is het moment misschien daar. Ik heb mij wat ingelezen, bij enkele garages op bezoek geweest en contact opgenomen met anderen. Echter niemand gesproken of gevonden die de stap al eens gewaagd heeft en ervaringen heeft met één van de kits. Hieronder in ieder geval wat ik tot nu toe heb gevonden:

Sander Aalderink: (vanaf €28.000, 80kW, 27-37kWh)
+ Nissan motor
+ Nieuwe accu
+ Hoge range
+ Alles in het chassis
- Nieuw chassis nodig
- Duurste aanbieder

EVeurope: (vanaf €16.000, 90kW, 21-42kWh)
+ Veel ervaring
+ "Simpel" DIY systeem
+ Ruime accukeuze
+ Relatief betaalbaar
+ Compleet eigen systeem (motor en alles programmeerbaar)
- Grote accu units die lastig te plaatsen zijn

MCC R-fit (vanaf €9.000 ex inbouw, 20kW, 10kwh?)
+ Betaalbaar (bijna goedkoop)
+ Ontwikkeld voor de 2cv
+ (of -) vermogen vergelijkbaar met 2cv
- Kleine range
- Alleen geselecteerde inbouwers in Frankrijk

NL electric (vanaf €17.000, 16kW, 10kWh)
+ Compact systeem
+ DIY vriendelijk
- Laag vermogen (maar voldoende volgens mij)
- Korte range
- Relatief duur voor range

ZEV parts (vanaf €?, 24kW, ?kWh)
+ Eén van de eerste 2cv ombouwers
+ Goede innovatieve garage
- Slechte website
- Doet Leen überhaupt nog ev ombouw?

Dit waren ze wel ongeveer volgens mij. Burton heeft ook ooit een set aangeboden maar is hier helaas mee opgehouden. Ik neig zelf richting EV europe maar het R-fit systeem met eventueel een grotere accu (the late brake show heeft hier een aflevering over gemaakt op youtube) klinkt ook zeer interessant.

Dus heeft iemand ervaringen met het ombouwen en/of met één van deze aanbieders? Aanvullingen of correcties zijn uiteraard ook welkom! Het is linksom of rechtsom een hele investering dus ik ben er nog niet helemaal over uit...

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door deusjevo » vr 15 okt, 2021 09:59

Leen APK?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door Rossero » vr 15 okt, 2021 11:00

deusjevo schreef: vr 15 okt, 2021 09:59Leen APK?
Dat is ZEV parts, maar ik weet dus niet hoe actief hij nog is en op de website is weinig informatie te vinden. Dat is wel de garage waar ik destijds de adaptorplaat voor de BMW motor gekocht heb

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door deusjevo » vr 15 okt, 2021 11:14

Ahh, overheen gelezen :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door AZL57 » vr 15 okt, 2021 12:46

Een vriend in duitsland is een r4 aan het ombouwen, ik meen dat het elektrische deel 8000 euro kost. Versnellingsbak blijft in de auto.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door backfire » vr 15 okt, 2021 21:58

MCC heeft inderdaad een leuke set. Je kan natuurlijk zelf grotere accu bouwen, maar dat is ook niet goedkoop. Inderdaad jammer dat alleen in frankrijk via dealer inbouw kan. In Frankrijk zal dat wel moeten, maar hier in Nederland zouden we dat zelf mogen.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door Marco250 » za 16 okt, 2021 00:12

Leen Apk, Albert de Gier. Het verhaal klopt. Dat zeg ik!

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door hobbes » zo 17 okt, 2021 10:24

zeer interessant! ik zit zelf ook wel eens rond te kijken. het is inderdaad een hoop geld. Ik verwacht echter dat de ontwikkelingen nog wel verder gaan en de prijzen nog wat gaan zakken. Ik weet ook niet wat er kwalitatief uit china komt / gaat komen. ik weet ook niet of de hardware van een Renault Twizzy gaat passen, gezien de 2e hands prijzen van die dingen opent dat mogelijkheden.

Ik zou wel voor de range gaan en een wat kleiner motortje ( iets meer dan 30pk is soms wel welkom :D )maar niet voor het nieuwe dure chassis, zeker als je al een goed chassis hebt.

Sinds 2 maanden fiets ik naar mijn werk en rij daarom behoorlijk minder kilometers waardoor de noodzaak voor elektrificeren voorlopig weg is.
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door Boudewijn » zo 17 okt, 2021 18:02

Laat je ook goed informeren of de RDW de set die jij uitzoekt ook goed gaat keuren. Er schijnen enige tijd geleden nieuwe regels voor te zijn gekomen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door Rossero » di 19 okt, 2021 16:46

Marco250 schreef: za 16 okt, 2021 00:12 Leen Apk, Albert de Gier. Het verhaal klopt. Dat zeg ik!
Ik zal Leen ook even bellen dan, echter wekt de website de indruk dat er niet meer actief aan gewerkt wordt.

Wat betreft de RDW weet ik dat Sander Aalderink en EV Europe een "goedgekeurde" kit hebben en volgens mij NLelectric ook. Het gaat dan om een EMC test voor de electronica, accu's lijkt weinig aan getest te moeten worden buiten dat ze omsloten zijn en je van buiten af geen contact moet kunnen maken met een onderdeel dat onder spanning staat.

Wat betreft de kosten zijn dit voornamelijk de accu en randapparatuur, de electromotor zelf valt (relatief) mee. De Renault Twizy heeft slechts 17pk en de accu's blijven eigendom van Renault.

EVeurope levert sinds kort CATL accu's (chinees) welke zeer gunstig geprijsd lijken te zijn. Ze hebben nog geen prijzen op de website staan maar het lijkt iets van €150/Kw te zijn (gebruikte Tesla zit op €230/kW). Probleem is alleen dat deze accu's geen handig formaat hebben voor bijvoorbeeld onder de voorstoelen (waar ik ze bij voorkeur heb).

De voorbank zal dan zo'n 5cm verhoogd moeten worden en passagiers achter zitten dan met de oren tussen de knieën. Het alternatief is één accu op de plek van het reservewiel en één accu overdwars boven de versnellingsbak. (dus geen reservewiel mee of bijna geen bagageruimte)

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door RobM » di 19 okt, 2021 18:31

En op de plek van de benzinetank?
Tankbeugel weg, onder de achterbank?

Heb er al eens over gedacht, een ombouw naar electrisch.

Over die adapterplaat: duckknutsel heeft een bmw850 blok liggen. Het kon wel eens mijn winterproject worden om die aan de praat te krijgen. Zou die plaat ook op een 850 blok passen?

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door Rossero » di 19 okt, 2021 20:04

RobM schreef: di 19 okt, 2021 18:31 Over die adapterplaat: duckknutsel heeft een bmw850 blok liggen. Het kon wel eens mijn winterproject worden om die aan de praat te krijgen. Zou die plaat ook op een 850 blok passen?
Volgens mij wel, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen! Ik kan wel wat gat-afstanden opmeten, stuur anders maar een PB-tje

De accu op de plek van de tank zou natuurlijk het mooist zijn, dat is ook wat Sander Aalderink doet, echter heeft het werken met enkele grotere kant en klare accu module's ook zijn voordelen en die kan je moeilijk dubbel vouwen en op de plek van de tank steken. Het systeem van NLelectric zou daar bijvoorbeeld weer meer voor geschikt zijn

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door Thijs » di 19 okt, 2021 20:08

Ik snap nooit zo goed waarom hier een klassieke auto voor gemolesteerd moet worden.
Waarom ga je niet gewoon in die Twizzy of Prius rijden?

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door hobbes » di 19 okt, 2021 20:59

omdat er een tijd komt dat de benzine of op de bon is, of schreeuwend duur of dat je met een verbrandingsmotor nergens meer mag komen. Dan is het goed om de alternatieven te onderzoeken die nu op de markt komen. Voorlopig rij ik ook gewoon door met het boxerblokje. Overigens ben ik ook benieuwd hoe het gaat met de range als de elektrische eend een trekhaak heeft en er een aanhanger achter hangt :wink: want dat is wel een zeer belangrijke voorwaarde voor mij. wat er niet in past, past er wel achter :D
met eendige groeten,

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Re: Ervaringen ombouw elektrisch? (verschillende aanbieders)

Bericht door Rossero » di 19 okt, 2021 21:56

Thijs schreef: di 19 okt, 2021 20:08 Ik snap nooit zo goed waarom hier een klassieke auto voor gemolesteerd moet worden.
Waarom ga je niet gewoon in die Twizzy of Prius rijden?
Mijn klassieke auto is volgens jouw definite dan al gemolesteerd. En door hem te verzinken, elektrisch te maken, een ladderchassis er onder te doen, entendach te monteren en fellere LED koplampen in te bouwen (kortom de hele 'moderne' rambam) is dit eendje een stuk toekomstbestendiger terwijl er nog wel dagelijks van genoten wordt. Vol deuken en roest op de plekken waar het niet erg is. Wat ik juist altijd het leuke van deze community heb gevonden is dat iedere auto en eigenaar eigen karakter heeft en dat alles oké is. Ik heb respect voor zij die een eend in concoursstaat houden, er een paar honderd kilometer per jaar mee rijden en jaren op zoek zijn naar het raamklipje uit het juiste bouwjaar maar ook (zelfs) zij die er een burton van (hebben) gebouwd. Ik weet dat de 2cv community veranderd, dat er niet meer zo respectloos mee om gesprongen kan worden als 20 jaar geleden, dat de prijzen stijgen en het meer een auto wordt voor nieuw Amsterdam maar ik hoop dat er altijd nog een stoming blijft die ondanks alles toch eigenwijs blijft doen, zelfs als er een mercedes grille op wordt gezet. En persoonlijk zie ik liever een elektrische DS op de straat verschijnen dan nog een tesla model X.

Ik snap je punt echt wel hoor, zo heb ik ook jaren naar bijvoorbeeld de eenden cross gekeken of zelfs het verzinken (wat ik nu zelf ook gedaan heb). Maar het is mijn dagelijkse auto en ik hoop er nog lang geen afstand van te hoeven doen, zelfs niet als nederland een milieuzone wordt en de laatste restjes benzine gerantsoeneerd worden voor museatours, ik hoop dat ik tegen die tijd nog gewoon centrum Berlijn, Amsterdam of Parijs in kan zoefen. Maar tegelijk hoop ik ook dat er nog heel veel mooie gerestaureerde eendjes te bewonderen blijven

Plaats reactie