gereviseerde motor tikt aan een kant.

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

gereviseerde motor tikt aan een kant.

Bericht door AZL57 » do 4 nov, 2021 21:23

Een eend van een kennis heeft Bij laag toerenta,l rond stationair, een tik aan linker buitenkant van de motor. Duidelijk hoorbaar. Als je gas geeft is ie weg. Het bleek dat de kleppen niet goed gesteld waren door op elkaar plakkende voelermaatjes...nou ja. Ik heb de kleppen opnieuw gesteld maar merkte dat de klepstoter iets zijdelings kan bewegen in de stelschroef. Vreemd normaal kun je hem alleen ronddraaien. Als ik de stelschroef aandraai tot die zijdelingse beweging weg is dan zit de klep te strak. Is iemand dit al eens tegen gekomen? Zou het een beschadigde stoterstang kunnen zijn? Het is de uitlaat kant. Ik heb ooit een stoterstang gehad waar een van de stalen kopjes los zat. Voor ik de boel uit elkaar haal leg ik de vraag eens hier. Gr Fer
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: gereviseerde motor tikt aan een kant.

Bericht door Erikjan » vr 5 nov, 2021 15:14

ik weet niet of ik precies snap wat je bedoelt maar de de stoterstang die van de nokvolger naar de tuimelaar loopt komt met een bolkopje uit in een holletje in de tuimelaar. Bedoel je dat de kop van de stoter in het hollejte heen en weer kan bewegen?

Of kan de hele tuimelaar heen en weer schuiven over de as waar hij op scharniert.

Dat laatste is niet goed.

Dat de stoterstang kan bewegen als de klep de juiste speling heeft lijkt mij normaal, dan staat er geen spanning op.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: gereviseerde motor tikt aan een kant.

Bericht door AZL57 » vr 5 nov, 2021 19:28

Ja het bolkopje kan een 2 a 3 mm zijdelings bewegen. Alle andere stoterstangen kunnen alleen rond draaien??
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: gereviseerde motor tikt aan een kant.

Bericht door AZL57 » do 28 jul, 2022 09:49

We hebben het probleem gevonden. Een zuiger bleek beschadigd te zijn door kon hij iets kantelen. Vreemd dat zo'n kleine beschadiging, meer dan wat oppervlakkige krassen is het niet, zo'n kabaal maakt...
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: gereviseerde motor tikt aan een kant.

Bericht door Erikjan » do 28 jul, 2022 19:56

Zuiger niet perongeluk op zn kop?
De pistonpen zit net niet in het midden van de zuiger als je hem verkeerdom monteerd gaat hij ook kantelen

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: gereviseerde motor tikt aan een kant.

Bericht door AZL57 » do 28 jul, 2022 22:03

Nee hij zat goed, we hebben de motor niet lopend gekocht dus we wisten niet eens of ie het nog deed. Hij heeft nu wel een super compressie (ook met die defecte zuiger) je kon hem met moeite met de startslinger rond draaien.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie