vraag omtrent Installatie 123 ignition

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

vraag omtrent Installatie 123 ignition

Bericht door Edce » zo 13 feb, 2022 08:48

Ik heb een oude 123 omgezet van een oudere 602 cc motor naar een gereviseerde. Het installeren van de 123 is simpel, draaien tot het groene ledje net aangaat en vastzetten. Om te zien of de afstelling goed was na enkele omwentelingen van het vliegwiel, met de hand, dus erg langzaam, merkte ik dat het groene ledje eerst weer aangaat na twee volledige toeren van het vliegwiel. Kennelijk brand het ledje niet na één toer, dus wanneer het tweede magneetje voor de sensor in de 123 komt. Ik dacht dat het ledje telkens zou branden wanneer een magneetje in de buurt komt, maar niet dus.
Is dit normaal ?
(aanvullend : ik hoop dat wanneer de motor draait bij elke toer van het vliegwiel het ledje gaan branden, dus één ontsteking per toer zoals het hoort.).
Met de beste 2cv groeten

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vraag omtrent Installatie 123 ignition

Bericht door RobM » zo 13 feb, 2022 09:08

nee, dat is niet goed volgens mij.

Heb je wel twee magneetjes op de vervroeger van de nokkenas gezet?
En zijn beide magneetjes nog wel magnetisch? Je kan dat testen met de 123 in de hand en er een magneetje langs houden: lampje moet aan gaan.
Elke keer als er een magneetje langs de opnemer komt moet ie vonken. Dat is 2 maal per omwenteling van de nokkenas. 1 maal per omwenteling van de krukas. Maar dat schrijf je zelf ook al

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Re: vraag omtrent Installatie 123 ignition

Bericht door Edce » zo 13 feb, 2022 09:45

Ik ga dat meteen nog eens uittesten met andere magneetjes. Opgelost : het blijkt dat ook magneetjes fout kunnen zijn. De aantrekkingskracht was wel aanwezig doch voor één magneetje toch onvoldoende. Dus heb ik ze beide vervangen. Nu heb ik een brandend ledje bij elke toer van het vliegwiel. Dank Rob voor het meedenken !!!
Met de beste 2cv groeten

Plaats reactie