Soleille

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » do 11 aug, 2022 03:28

Zo, nog even de nachtuil gespeeld... :lol:

:idea: Na het aansluitingsschema op de nieuwe spanningsregelaar te bekijken, mij af te vragen of daar nu de pinout op de spanningsregelaar zelf of op de stekker wordt bedoeld (want dat is natuurlijk in spiegelbeeld) :| , en uiteindelijk toch maar even online te zoeken naar foto's van gelijkaardige spanningsregelaars waarop de pinout ondubbelzinnig staat, was ik er gerust in dat de draden in de stekker juist zitten (de kabelboom van Soleille is nogal "custom" :roll: :lol: ).
:arrow: Dus de spanningsregelaar is gewoon 1 op 1 vervangen.
IMG_20220811_025310632~2[1].jpg
:arrow: Ik had bij het uitmeten (zie topic over het laadprobleem) al de veldstroomdraad geel en de massadraad zwart gemarkeerd, dus om er een lijn in te trekken dat geel te maken heeft met de spanningsregeling heb ik de draden wat bijeen gebundeld met gele elektratape.

:arrow: De veldstroomdraad aan de alternator had ik tijdens het uitmeten ook al een geel bandje gegeven.
IMG_20220811_025319657~2[1].jpg
:idea: Om 3u 's nachts ga ik Soleille niet starten en laten draaien om metingen te doen, maar ik heb wel even het contact aangezet en nu meet ik dik 10V tussen de veldstroomaansluiting en het huis van de alternator. Voorheen was dit minder dan een halve Volt en als ik een brug van veldstroom naar plus maakte gaf de alternator dik 15V, dus een dikke 10V lijkt me prima om een goeie laadspanning te bekomen en komt ook overeen met wat iemand in het laadprobleem-topic aangaf.
Morgen even Soleille starten en wat spelen met het toerental terwijl ik de accuspanning meet. :)

:arrow: In een auto zonder elektronische bewakingssystemen lijkt een voltmeter in het dashboard mij wel een goed idee, zo zie ik voor het starten of de accu op een gezond niveau staat, tijdens het rijden of de accu niet/te weinig/te veel wordt bijgeladen, en bij gebruik van veel verbruikers of ik de boel niet aan het overbelasten ben. Die gaat dus op het verlanglijstje.
:arrow: De nieuwe spanningsregelaar hangt zonder tiewrapje beter in de houder dan de oude, maar echt vast zit het niet en de plastic houder hangt ook gewoon aan de accubeugel met 2 tiewrapjes, dus ik zet meteen ook een nieuwe RVS accubeugel met geïntegreerde spanningsregelaarhouder op het verlanglijstje.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » ma 15 aug, 2022 18:17

Soleille (nu met dichte vleugeltjes) en Claudette (van IVARIO, met de vleugeltjes met gaasgaten), de gele zusjes 8)
ClaudetteEnSoleille.jpg
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Soleille

Bericht door AZL57 » di 16 aug, 2022 11:16

Krijg je ook nog mistlampen op de bumper?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » di 16 aug, 2022 11:45

AZL57 schreef: di 16 aug, 2022 11:16 Krijg je ook nog mistlampen op de bumper?
Ik heb nog wat random autospul liggen, maar ik heb vorig jaar een overstroming gehad en toen is er op snel tempo veel naar een opslag gegaan, en intussen ben ik aan het verbouwen dus ligt het meeste daar nog altijd, lekker door elkaar natuurlijk. :lol:

Mijn eerste zorg is nu Soleille gekeurd krijgen, er liggen nu 4 nieuwe Michelins onder, morgen een tweede poging om door die stomme ophangingstest te raken... :roll: Fingers crossed!

Er is sowieso nog een flinke to-do-lijst: origineel voorbankje afbouwen en monteren, wielkast linksvoor past niet, spiegels staan wat los, ramen sluiten slecht, deuren sluiten slecht, gootje hangt linksvoor los, kabelboom is een zootje...
De echte aanpassingen zoals verlichting, audio... zijn voor ooit eens, nu wil ik eerst kunnen rijden en de basis goed maken.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » wo 17 aug, 2022 15:22

Door de wind, door de regen, dwars door allen heen... :lol:
Maar... 8)
IMG_20220817_145922953~2[1].jpg
Aan de ophanging zelf heb ik dus helemaal niets gedaan. Wel had Soleille wat extra gewicht aan boord en stonden de nieuwe Michelin schoenen voor de gelegenheid op 1.3bar rondom (wat een natte dweil zeg!). :wink:
Om de kostbare Michelins te sparen en wat koersvaster te rijden heb ik intussen de bandendruk rondom op 1.9 gezet (dat zakt sowieso nog wat met nieuwe banden). :)

Nu nog wachten op de nummerplaat, en er kan intussen hier en daar wat aangepast worden. :D
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Soleille

Bericht door Erikjan » wo 17 aug, 2022 15:51

Gefeliciteerd veel rijplezier

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Soleille

Bericht door AZL57 » wo 17 aug, 2022 22:26

1.9 is hard. Origineel 1.4 voor 1.8 achter. Bij te harde banden krijg je slijtage in het midden.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » do 18 aug, 2022 02:26

Erikjan schreef: wo 17 aug, 2022 15:51 Gefeliciteerd veel rijplezier
Nog even geduld, hier blijft de nummerplaat niet op de auto zitten, dus ik moet nog even wachten tot ik er eentje heb voor Soleille en eentje laten bijmaken voor de voorkant, maar dat zal normaal in de loop van volgende week in orde komen.
AZL57 schreef: wo 17 aug, 2022 22:26 1.9 is hard. Origineel 1.4 voor 1.8 achter. Bij te harde banden krijg je slijtage in het midden.
1.9 Is inderdaad vrij hard, maar met nieuwe banden verlies je in het begin meestal wel nog een beetje druk, dus eerst wat te hard, kijken wat het doet, en dan desnoods na een paar weken een beetje druk aflaten.
1.4 Voor lijkt mij echt te weinig, wetende dat dit voorschrift eigenlijk ook nooit is veranderd doorheen de productie ondanks de motor gegroeid is en de koets flink veranderd is, ik ben zelf ook niet van de lichtste en er hangt een kloeke Aventure/Safari bumper aan, bochten kun je met een 2CV6 ook wel wat vlotter nemen dan met een 375cc zonder homokineten, er komt ook wel hier en daar een lapje bitumen op de bodem/schutbord...
Achteraan lijkt 1.8 mij dan wat veel. De gewichtsverdeling van een 2CV verandert toch wel best als er achterin een schaap dan wel een paar passagiers en wat bagage wordt vervoerd tegenover helemaal niets, dus zolang ik er geen zware audio in bouw lijkt me dat wat lager te mogen.
Ik denk zelf aan een 1.6 à 1.7bar rondom als basis om voor langere periode uit te proberen, en dan in de gaten houden wat het doet qua wegligging en bandenslijtage.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Soleille

Bericht door André Post » do 18 aug, 2022 08:53

De bandendruk keuze is ook wel een persoonlijke eigenlijk.
Het weggedrag veranderd vooral bij andere druk.
De zachtere voorbanden zorgen voor een onderstuur gedrag wat als veiliger wordt beschouwd.
Zijn de achterbanden zachter dan voor kan overstuur gedrag optreden, dat voelt best wel eng als je daar niet op rekent.
Bij de aanwezigheid van batteurs zal de druk ook veel invloed hebben op de werking daarvan lijkt mij.
1,4 voor is inderdaad wat laag, zelf zet ik voor op 1.6 en achter op 1,8 en als ik het niet vergeet zo af en toe banden wisselen tussen voor en achter.
Met MCC banden heb ik ervaren dat als die lage banden spanning hebben ze spontaan leeg kunnen lopen langs de velg.
Dit bij meerdere eenden. gehad.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » do 18 aug, 2022 12:59

André Post schreef: do 18 aug, 2022 08:53 1,4 voor is inderdaad wat laag, zelf zet ik voor op 1.6 en achter op 1,8 en als ik het niet vergeet zo af en toe banden wisselen tussen voor en achter.
Met MCC banden heb ik ervaren dat als die lage banden spanning hebben ze spontaan leeg kunnen lopen langs de velg.
Dit bij meerdere eenden. gehad.
Hah, dat verklaart waarom er binnenbanden zaten in de 2 voorwielen! 1 Velg had een kneepje in de rand (beetje teruggeklopt nu), maar aan de andere was niets te zien en er was ook geen schade te zien aan de band. De Michelins liggen er nu gewoon rondom tubeless op.
De achterwielen zijn wel niet gebalanceerd (was blijkbaar niet inbegrepen in de al royale prijs, ze hebben de voorwielen dan toch maar gebalanceerd als compromis, is bij deze ook de laatste keer geweest dat ik naar die plek ga :roll: ), dus als ik voor-achter wil wisselen moet dat wel nog gebeuren. Ik ga gewoon de voorbanden half oprijden, en dan voor-achter wisselen, dan kunnen de halfversleten banden achter blijven liggen tot ze oud zijn.
1.4 Zal wel geen groot verschil zijn tegenover 1.3, da's echt wel natte dweil op een marmeren vloer, oogt ook echt veel te zacht. 1.9 Is duidelijk te hard, brengt iedere rammel en speling naar boven, heb ik puur gedaan om zeker te zijn dat de banden zich goed om de velgen vormen en wat reserve te hebben voor het drukverlies dat er in het begin meestal wat is.
Aan de achterkant oogde 1.3bar niet erg te zacht, ondanks de extra ballast om door de ophangingsproef te raken, vandaar dat het me niet nodig lijkt die hoger te zetten dan de druk die ik uiteindelijk vooraan neem. Een zachte band gaat inderdaad eerder glijden maar als harde achterbanden gaan glijden op een voorwielaangedreven auto met lichte achterkant en amper vermogen... been there done that, liever op lagere snelheid al wat progressiever dweilen dan op hoge snelheid de kont op slag kwijtspelen. :shock:
Er komt op termijn wel wat bitumen en een audio-installatie in de koffer, dan ga ik wel naar de 1.8 gaan, maar eerst andere dingen en het slot van de kofferklep betrouwbaar maken (als je maar genoeg draait gaat de koffer toch open als ie op slot is).
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Soleille

Bericht door AZL57 » vr 19 aug, 2022 18:51

Helemaal demonteren, poetsen en in het vet zetten..
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Soleille

Bericht door Erikjan » vr 19 aug, 2022 20:11

Wat gek dat ze die 2 wielen niet even hebben gebalanceerd is 10 min werk als het balanceerapparaat is ingesteld.

De druk in de banden houd ik het advies van citroen aan daar is over na gedacht.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » vr 19 aug, 2022 21:44

AZL57 schreef: vr 19 aug, 2022 18:51 Helemaal demonteren, poetsen en in het vet zetten..
Ga ik eens proberen, specifiek soort smeermiddel voor die sloten?
Erikjan schreef: vr 19 aug, 2022 20:11 Wat gek dat ze die 2 wielen niet even hebben gebalanceerd is 10 min werk als het balanceerapparaat is ingesteld.
Inderdaad...
Tjah, mijn ouders waren daar klant sinds de jaren tachtig, ik ook sinds ik auto rij... Nu dus niet meer.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Soleille

Bericht door AZL57 » vr 19 aug, 2022 22:59

Ik gebruik molykote vet. Je hebt dan wel een tijdje een vettige sleutel... :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Soleille

Bericht door Isabelle » wo 24 aug, 2022 23:56

De nummerplaat is vandaag binnengekomen!
Meteen netjes een houder die ik gekregen heb van mijn garage achterop gemonteerd met twee zelftappers en een paar stukjes dubbelzijdige tape voor huisnummers 'for good measure', oogt toch een stukje beter dan bloot op de carrosserie met twee houtschroeven. :lol:
Even de lokale doe-het-zelf-zaken afgeschuimd naar een die een aluminium reproductieplaat kan maken voor aan de voorkant, de eerste twee doen alleen plexi, de derde deed het wel, maar echt in belabberde kwaliteit (goed genoeg om occasioneel op een aanhanger te hangen). Ach, om toch sort-of wettelijk in orde te zijn* voor €15,- toch die maar genomen, meteen een knik er in gemaakt en onder de grille gemonteerd aan de motorkap met weer wat van die tape en twee schroeven in de gaten die een vorige eigenaar daarvoor reeds had gemaakt.

*Waarom "sort-of wettelijk in orde"? Blijkbaar zit die Aventure/Safari/hoejehetookwiltnoemen bumper flink in de weg om de nummerplaat ook effectief volledig te kunnen lezen als je voor de auto staat, dus nu ben ik voorlopig nog even immuun voor trajectcontroles en andere ANPR-camera's die aan de voorkant filmen. :lol:
Om privacyredenen ga ik mijn nummerplaat niet online gooien, maar om een idee te hebben van het beeld even een foto van een 2CV met dezelfde bumper en nummerplaatpositie geleend van het wonderlijke wereldwijde web:
Afbeelding

Omdat ik dit zelf eigenlijk maar lelijk vind ga ik toch eens met stukken papier/karton bekijken hoe dit beter kan.

De mooiste oplossing zou een stickernummerplaat net boven de grille zijn zoals je dit wel eens op oude Britse auto's ziet:
Afbeelding
Maar hoewel dit perfect leesbaar zou zijn en er achtergrondstickers op de markt zijn die retroreflecterend zijn en de correcte afmetingen hebben, mag dit eigenlijk niet in België. :roll:

Toen ik naar de garage, bandencentrale en keuring moest met de platen van mijn busje had ik de voorste (plexi) nummerplaat met spanbandjes gewoon in het midden op de bumper hangen, maar in de breedte komt dat dan voorbij de verticale buizen, ook niet echt ideaal:
Afbeelding

Dit zijn de formaten die in België bestaan (niet letten op de kleuren, deze zijn voor landbouwvoertuigen, de afmetingen zijn dezelfde):
Afbeelding

Het kleinste plaatje zou volgens mij het mooiste passen: de juiste hoogte om in het midden vast te kunnen maken aan de bovenste en onderste buis zonder er boven (voor de grille) of onder uit te steken, en ook lekker smal waardoor er binnen dat middelste kader links en rechts van de plaat eventueel nog extra lampjes of embleempjes kunnen. 8)
Opgelost dan? Nee dus... Dit formaat nummerplaat mag je voorop enkel monteren als je dit formaat ook achterop hebt, en dat mag alleen als de andere twee formaten niet passen (veelal bij Amerikaanse auto's) omdat ze van minder ver leesbaar zijn. Hoewel dit dus prima leesbaar is door trajectcontrole-/ANPR-camera's en mobiele flitsers (Amerikaanse auto's en alle motorfietsen rijden met dit formaat rond) mag dit dus ook niet. :roll:

Rest dus nog die grote plaat, daarvan vrees ik dat die dan weer in de hoogte hetzelfde klungelige uitzicht zal hebben als de normale langwerpige plaat in de breedte (foto van de blauw-witte 2CV hierboven)... :|

Pffff, ik mis onze oude nummerplaatjes...
Afbeelding
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Plaats reactie