Erikjan schreef: ↑za 6 aug, 2022 12:06
Geen ervaring met de belgische keuring, maar de banden horen voor op 1.4 en achter 1.8bar.
Uit alles wat ik tot nu toe opgezocht heb blijkt dat 1.8bar nooit werkt in de Belgische keuring, eender welke banden en schokdempers er ook onder zitten. Het beste haalbare resultaat zou "net goed genoeg" zijn en dat met Michelin banden rondom op 1.2 à 1.4 bar, alles goed afgesteld, eventueel wat gespeeld met de hoogte, een volle benzinetank, en dan nog met iemand op de achterbank (mag blijkbaar, maar ondanks alle C-maatregelen hier afgeschaft zijn mag je in de keuring hier nog altijd niet mee naar binnen, ik vermoed dat ze dit zo gaan houden, net als het keuren op afspraak
).
Dat gewicht zal in de toekomst minder een probleem vormen, ik heb nog heel wat caraudiomateriaal liggen uit de tijd dat ik auto's reed waarvan de standaardaudio niet om aan te horen was en mijn jonge oren nog zeer kieskeurig waren. Aangezien Soleille zal gebruikt worden voor iedere rit in de streek (en zo vaak rij ik niet meer heel ver) bij redelijk tot mooi weer mag ze wel op termijn wat comfort krijgen ten koste van "prestaties" (alles is relatief natuurlijk
), dus er zal wel wat audio in komen die verder gaat dan een radio met 2 speakers, bitumenmatten... Er komt dus wat gewicht bij in de koffer, en om daar ruimte te creëren zal het reservewiel verhuizen naar de motorruimte... Maar dat is dus nog niet voor meteen.
Verse Michelin banden ging ik eigenlijk sowieso wel doen, nu ligt er rondom namaak-Michelin van eind 2013, al ging ik er eigenlijk maar 2 vervangen (staat van de banden was voor de keuring ook gewoon goed). Ik ben wel iemand die waarde hecht aan goeie banden, al speelt dat wel wat minder bij een auto die zelden een nat wegdek zal zien (daarom dat ik er dus maar 2 inplande), dus zo erg is het niet, maar alsnog wordt dat dus eerder én dieper in de buidel tasten, ten koste van budget voor andere dingen
(best wel een lange lijst
)
De schokbrekers van Burton zijn wel goed alleen niet op voorraad momenteel.
Gatver, ik zie het nu ook, deze die wel beschikbaar zijn zijn voor afgeleide modellen die blijkbaar een andere maat montagebout en/of schokdemper gebruiken... Tjah, dan zijn nieuwe schokdempers zelfs niet eens een optie tenzij de huidige Monroes toch defect blijken (lijkt me sterk, maar demonteren in de hoop dat dat soepel lukt en kijken of het geen fietspompen zijn kan natuurlijk). De huidige lijken op het eerste zicht ook correct gemonteerd...
Kan je er niet een paar lenen van iemand?
Als je nieuwe koopt zou ik die met de keuring monteren en na de keuring weer verder rijden op de monroes als die nog gewoon goed zijn. Dan de nieuwe bewaren voor de volgende keuring.
Dat wordt blijkbaar uitvoerig gedaan door een 2CV-specialist in de buurt, die heeft een set wielen en schokbrekers waarmee hij (met nog wat trukerij) 2CV'tjes door de keuring loodst.
Alleen blijkt dat deze praktijk juist mede de oorzaak is dat men tegenwoordig zo moeilijk doet (in de keuring zei men me letterlijk dat ze vroeger 2CV'tjes er makkelijk door lieten tot bleek dat het toch mogelijk is ze voldoende te laten scoren)...
En die specialist is bovendien in verlof tot 15 augustus... (erg handig, als 2CV-specialist in verlof gaan te midden het oldtimerseizoen)
In nl kijken ze alleen of ze niet overmatig lekken. Werking wordt alleen gecontroleerd bij twijfel. En dan allen even paar keer inveren en kijken of hij niet blijft dansen.
Zo hoort het ook, het is onvoorstelbaar hoe dikwijls ik hier (patser-)auto's die rijden waarbij de eigenaar het schijnbaar belangrijker vindt dat de lak blinkt en de velgen groot zijn dan dat die zich stoort aan z'n hobbelende ophanging en kale Nankangs. In de keuring is dat geen probleem want dan gaan er voor 1 dag de originele wielen onder en het gewicht van een 15 jaar oude Cayenne/S-klasse/7-reeks/A8... maakt dat die zelfs op elastieken en fietspompen door die belachelijke "schokdempertest" hier raakt...