geen benzine naar carburator

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Jolien21
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 aug, 2022 10:15

geen benzine naar carburator

Bericht door Jolien21 » vr 19 aug, 2022 09:08

hallo, ik ben hier nieuw en heb een Mehari van 1971 die al ongeveer 6 jaar stil staat.
ik ben geen kenner maar zou deze terug graag in orde brengen zodat ik er terug van kan genieten.
er komt geen benzine in mijn carburator. (er zit nieuwe benzine in)
mogelijk een kapotte benzinepomp.
maar mijn vraag is . . . als ik de onderste leiding van de benzinepomp los koppel aan de benzineleiding, moet daar dan benzine uitlopen?
alvast bedankt voor uw reactie. Hervé

Gebruikersavatar
Chris54
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 18 mei, 2016 14:15
Locatie: Zuidlaarderveen

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door Chris54 » vr 19 aug, 2022 09:34

Als je het slangetje onder bij het chassis los haalt moet er benzine uitlopen
Citroen 2CV6 bwjr 1989

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door Maikel » vr 19 aug, 2022 10:18

Jip en naar gelang de hoeveelheid in je tank loopt dat flink door (kan ik je uit ervaring vertellen).
Bij mijn 2cv loopt die leiding gedeeltelijk opgebouwd uit slangen en stukken koper (geen idee of dat bij iedere eendachtige zo is) direct naar je tank.

Als je mehari al 6 jaar stil heeft gestaan zou het zomaar kunnen dat de leiding verstopt zit en je met een compressor (KIJK WEL UIT) de leiding schoon moet blazen.
Nogmaals kijk uit want lucht onder druk en benzine maken heel makkelijk een explosief mengsel.
Spoel vervolgens de boel goed door want benzine heeft maar een beperkte houdbaarheid en gaat na een aantal weken / maanden vergommen (vluchtige delen verdampen en trekt water aan) wat verstoppingen van leidingen en carburateur veroorzaakt.

Je kunt tijdelijk even een alternatief tankje fabriceren wat je aan de inkomende kant van je benzine pomp zet waar je verse benzine in doet om snel zaken uit te sluiten.

Vergeet trouwens ook niet de vlotterkamer van je carburateur eerst ook even schoon te maken, daar blijft ook altijd een laag benzine in staan en die zal er na 6 jaar ook niet al te best aan toe zijn.
Belangrijk wel is .. doe dit VOOR je gaat starten anders trek je alle vuiligheid je gehele carburateur in en kun je die helemaal (laten) schoonmaken.
some got it, some eend

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door Erikjan » vr 19 aug, 2022 12:12

Paar dingen waar het aan kan liggen. De brandstofleiding begint bij de tank aansluiting boven op de tank. Hier zit een stukje rubberslang op de tankvlotter waar de harde kunstof leinding in zit. Deze wil wel verteren waardoor hij lucht aan gaat zuigen ipv benzine.

Dan loopt de kunstofleiding langs het chassis naar voren tot onder de brandstofpomp. Hier zit weer een stuk rubber slang tussen de harde leiding en de pomp. dan krijg je de pomp op je motorblok deze kan lek (het membraan in de pomp) zijn waardoor hij de brandstof niet meer krijgt aangezogen. Boven op de pomp zit weer een slang naar de carburateur. Als je deze van de carburateur los haalt en voorzicht aan zuigt (benzine is heel smerig) dan zou er brandstof uit moeten komen op gegeven moment. Is dat niet zo dan is de slang op de tank stuk. of je tank leeg. Is dat wel zo dan is de pomp je probleem.

De pomp vervangen kan zowizo geen kwaad. Bij mijn eend was membraan lek dan gaat hij dus benzine lekken precies op het uitlaatspruitstuk :shock: :shock:

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door André Post » vr 19 aug, 2022 20:33

Een Mehari van 1971 zou nog een stalen tank moeten hebben, deze kunnen flink geroest zijn aan de binnenzijde.
De mijne was na schoonmaken zo lek als een zeef.
Het filter aan het buisje wat in de tank steekt kan ook verstopt zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door AZL57 » vr 19 aug, 2022 23:01

Als mijn 2cv6 lang heeft stil gestaan zit er geen benzine meer in de pomp, ik zuig dan voorzichtig zo ver aan dat er benzine in de pomp zit dan doet ie het meestal wel weer. Als er natuurlijk geen ander defect is. De slang tussen tank en benzine leiding wil ook nog wel een poreus worden.
diverse Citroens, wat anders.

Jolien21
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 aug, 2022 10:15

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door Jolien21 » za 20 aug, 2022 09:21

Iedereen bedankt voor jullie reactie.
Aangezien er geen benzine aan de benzineleiding en onderste aansluiting van de benzinepomp komt aan het chassis kan ik best beginnen met de benzinetank leeg te maken , deze te reinigen en alle darmpjes te vervangen.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door verkuilm » za 20 aug, 2022 09:42

Ik zou ie zo een nieuwe benzinepomp kopen, want als die het nu nog wel zou doen, dan gaat het meestal niet zo lang goed. Doorblazen leiding, nog nooit verstopt gezien.
Er hoort inderdaad wel benzine uit de leiding te komen, maar niet als die helemaal leeg is geweest.
Dus even aanzuigen.
Gebeurt er niks dan is het leiding stukje op de tank gescheurd. Maar bij de mehari kan je daar zo bij. Bij een 2cv niet.
Vervangen zo gebeurd.

De waarschuwing met stalen tank klopt, die gaan wel roesten, meestal zijn roest delen geen probleem, maar gaat de tank lekken.

weet niet of je dat al gedaan hebt, nieuwe olie erin! voor je start. en nieuw filter. En beste is dan minuten slingeren met de hand.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Jolien21
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 aug, 2022 10:15

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door Jolien21 » zo 21 aug, 2022 14:58

benzinetank eronder uit gehaald en gereinigd.
geen roest te bespeuren. ik ga wel de leidingen en benzinepomp volledig vernieuwen.
even een vraagje: moet er buiten die dikke dichting nog een pakking tussen of is dit gewoon monteren?
Moet er bij het monteren van een nieuwe benzinepop op nog iets speciaal gelet worden?
alvast bedankt

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door AZL57 » zo 21 aug, 2022 15:07

Een lik vet op het staafje dat de pomp aandrijft.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door backfire » zo 21 aug, 2022 18:01

Als je met de dikke pakking het vulstuk bedoelt bij de benzinepomp dan zitten daar volgens mij 2 dunne pakkingen tussen, dus even goed opletten dat de dunne pakking niet 1 geheel zijn gaan vormen met het vulstuk. Schoonmaken dus, anders wordt de pompslag iets korter en dat is niet handig.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door Geert » zo 21 aug, 2022 19:48

ik zou er GEEN KUNSTSTOF BRANDSTOFLEIDING !!! meer voor gebruiken ,als vervanging ,maar voor koper/messing kiezen.
Bij mij brak de kunststof leiding zo maar in stukken toen ik d brandstoftank eruit wilde halen, niet op een plaats, maar overal waar ik de leiding uit de bevestigingen loshaalde .
Zonder echt kracht te hoeven zetten.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door verkuilm » ma 22 aug, 2022 08:07

Die kunstofleiding heb ik nog nooit defect gezien, behalve door verkeerde montage.
Er hoort geen andere paking op die dikke pakking, zit er fabrieks af ook niet. Altijd een raadsel geweest waarom men dat opeens verkoopt.
Wel beetje vetje op dat staaf je doen en aan de onderkant van de benzinepomp.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door Geert » ma 22 aug, 2022 19:39

verkuilm schreef: ma 22 aug, 2022 08:07 Die kunstofleiding heb ik nog nooit defect gezien,
Maar ik wel.
en dan heb ik het niet over de originele leiding! Maar over de nieuw geleverde .
Is dus een kwestie van kwaliteit .
Het is gewoon rotzooi .

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: geen benzine naar carburator

Bericht door AZL57 » di 23 aug, 2022 11:19

Het zelfde geldt voor de ontluchtingsrubbers voor de 12 en 18 pk motoren. De eerste nieuwe hield het 3 maanden en viel uit elkaar. De volgende doet het nu 1,5 jaar en zit al helemaal vol scheuren. Het lijkt alsof het niet bestand is tegen olie. Zal wel chinese rubbish zijn... De originele had 50 jaar gehouden en was eigenlijk alleen hard geworden niet lek.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie