High performance bobine

Plaats reactie
Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

High performance bobine

Bericht door Pchof » do 2 feb, 2023 21:45

Ik heb een high performance bobine gekocht. Nu lees ik allemaal verhalen dat die origineel uitziende bobines erg slecht zijn, zowel de olie als harsgevulde.
En dat alleen de Harley Davidson, Accel en Dyna bobines goed zijn.
Maar deze high performance bobine schijnt die techniek ook van binnen te hebben, alleen verpakt in een origineel huis, klopt dit? Iemand anders zei dat het van binnen gewoon een originele bobine is, maar dan niet olie of hars gevuld maar met gel voor de koeling.
Ik weet nu dus niet of ik een goede bobine heb gekocht (was ruim 2x duurder dan een originele) of toch ook zo'n slechte...
Iemand ervaringen ermee?

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: High performance bobine

Bericht door Chris B » vr 3 feb, 2023 11:54

Begin vorig jaar heb ik een Burton high performance bobine gekocht, functioneert bij mij echt perfect. Nu 15.000km mee gereden, naar Slowakije (zomer) en Ibiza (najaar) en weer terug in weer, wind, hitte en koude. Altijd direct starten. Het mooie ervan vind ik dat het er als origineel uitziet. Alleen aan de onderzijde is een rechthoekig vakje te zien wat zo te zien gebruikt is als toegangsluikje om het binnenwerk te veranderen.

Of ze beter of slechter zijn dan Dyna, Harly, etc, durf ik niet te beweren.

Let wel, zulke betere bobines hebben alleen zin als je ook over gaat naar een elektronische ontsteking (als je die al niet hebt). In mijn Aca zit een DGignition.

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: High performance bobine

Bericht door Pchof » vr 3 feb, 2023 12:43

Chris B schreef: vr 3 feb, 2023 11:54 Begin vorig jaar heb ik een Burton high performance bobine gekocht, functioneert bij mij echt perfect. Nu 15.000km mee gereden, naar Slowakije (zomer) en Ibiza (najaar) en weer terug in weer, wind, hitte en koude. Altijd direct starten. Het mooie ervan vind ik dat het er als origineel uitziet. Alleen aan de onderzijde is een rechthoekig vakje te zien wat zo te zien gebruikt is als toegangsluikje om het binnenwerk te veranderen.

Of ze beter of slechter zijn dan Dyna, Harly, etc, durf ik niet te beweren.

Let wel, zulke betere bobines hebben alleen zin als je ook over gaat naar een elektronische ontsteking (als je die al niet hebt). In mijn Aca zit een DGignition.
Beste Chris, dank voor je reactie en opgedane ervaring. Super! Ik heb hem nog niet gemonteerd maar ga dat nu zeker doen. Ik heb reeds 123 ontsteking en er meteen nieuwe rode silicone bougiekabels en NGK iridium bougies bij die ze me adviseerden.
Alles voor mijn reis naar Zuid Frankrijk.

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: High performance bobine

Bericht door Pchof » vr 3 feb, 2023 12:45

Btw, hoe rij jij naar Ibiza met een eend? Nog een snorkel bij gekocht? 😉🤣

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: High performance bobine

Bericht door Chris B » vr 3 feb, 2023 15:53

Eend(achtigen) kunnen zwemmen toch? ;-)

Via centrum Barcelona en dan de veerboot op stuiven, dan wordt je vanzelf overgezet.

Iridium bougies, de meerprijs daarvoor kun je beter in je zak houden. Gewone bougies en goede Bougicord kabels zijn goed zat. Wij van WC eend... ;-)

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: High performance bobine

Bericht door verkuilm » zo 5 feb, 2023 18:32

Vriend van mij in de stromende regen gestrand. Bleek de accel bobine stuk. Gok zo 50k gereden in jaar of 6.
Weet het niet, ik rij echt al jaren met 2 cilinder spul. Vroeger echt veel km ook per jaar.
Nooit wat met bobines. Afgelopen jaren ook wel eens een nieuwe gemonteerd.
Ging dan toch stuk, oude erin en prima weer.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: High performance bobine

Bericht door Pchof » zo 5 feb, 2023 20:27

Waarom monteerde je dan een nieuwe als de oude het nog prima deed?
Of had de oude ook moeite met starten als de motor heel warm was?
Heb jij 123/electronische ontsteking?

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 965
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: High performance bobine

Bericht door hobbes » zo 5 feb, 2023 21:26

Zolang de oude niet weer te warm wordt werkt ie inderdaad prima. Wat veel werd gedaan is met 1 hand de oude te warm geworden bobine uit het raam houden tijdens het rijden om hem wat sneller te laten af koelen. Maar gewoon een nieuwe monteren is toch altijd wel het beste :D
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: High performance bobine

Bericht door deusjevo » zo 5 feb, 2023 21:33

Ompolen is toch ook een mogelijkheid?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: High performance bobine

Bericht door Pchof » zo 5 feb, 2023 22:18

deusjevo schreef: zo 5 feb, 2023 21:33 Ompolen is toch ook een mogelijkheid?
Tegen slecht starten met warme motor?
Hoe werkt dat dan?

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: High performance bobine

Bericht door deusjevo » zo 5 feb, 2023 23:16

Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: High performance bobine

Bericht door Pchof » ma 6 feb, 2023 08:32

deusjevo schreef: zo 5 feb, 2023 23:16 viewtopic.php?t=9633&start=15
Ik heb geen contact puntjes meer maar 123. Dus gaat voor mij niet op...
Daarnaast lees ik dat het een noodoplossing is.
Ik probeer er gewoon, voor mijn reis naar warm zo niet heet Zuid Frankrijk, alles aan te doen om dit vervelende euvel wat ik me nog van vroeger kan herinneren voor te zijn.

Maar dank, ik snap nu het idee van ompolen met contact puntjes.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: High performance bobine

Bericht door verkuilm » ma 6 feb, 2023 23:19

Ja heb elec ontsteking op de tweecilinders. Heb er meerdere.
Start eigenlijk altijd wel warm. Maar klopt wel met nwe bobines lijkt dat beter.

Klopt met ompolen. Probleem is dat de spoel verzadigd. Draai je de stekkertjes om doet ie het beter. Nu met elec onsteking nooit nodig.
Maar met contactpunten contact 10 minuten aan start ie echt niet.
Draai stekkers om doet ie het weer direct.
Bij contactpunten loopt er veel meer stroom.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Re: High performance bobine

Bericht door Le Patron » do 22 jun, 2023 16:51

Op de eerste plaats is een Accel of Dyna bobine geen Harley Bobine maar een vervanger daar voor.
Deze hebben allen een weerstand van rond de 3 ohm zoals in het verleden ook werd aanbevolen door 123.
Met een veel lagere weerstand kunnen elektronische ontstekingen stuk gaan, ook de oudere 123.
De High Performance is een 1.8 ohm bobine dus niet te vergelijken met de Accel of Dyna.
Het is blijkbaar niet gelukt om een High performance bobine van 3 ohm te produceren zoals Accel en Dyna dat wel kunnen.
Als je toch voor een High Performance Bobine met origineel uiterlijk gaat gebruik dan een recente 123 om problemen te voorkomen, de recente 123 kan de 1.8 ohm wel verdragen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie