Pagina 1 van 1
High performance bobine
Geplaatst: do 2 feb, 2023 21:45
door Pchof
Ik heb een high performance bobine gekocht. Nu lees ik allemaal verhalen dat die origineel uitziende bobines erg slecht zijn, zowel de olie als harsgevulde.
En dat alleen de Harley Davidson, Accel en Dyna bobines goed zijn.
Maar deze high performance bobine schijnt die techniek ook van binnen te hebben, alleen verpakt in een origineel huis, klopt dit? Iemand anders zei dat het van binnen gewoon een originele bobine is, maar dan niet olie of hars gevuld maar met gel voor de koeling.
Ik weet nu dus niet of ik een goede bobine heb gekocht (was ruim 2x duurder dan een originele) of toch ook zo'n slechte...
Iemand ervaringen ermee?
Re: High performance bobine
Geplaatst: vr 3 feb, 2023 11:54
door Chris B
Begin vorig jaar heb ik een Burton high performance bobine gekocht, functioneert bij mij echt perfect. Nu 15.000km mee gereden, naar Slowakije (zomer) en Ibiza (najaar) en weer terug in weer, wind, hitte en koude. Altijd direct starten. Het mooie ervan vind ik dat het er als origineel uitziet. Alleen aan de onderzijde is een rechthoekig vakje te zien wat zo te zien gebruikt is als toegangsluikje om het binnenwerk te veranderen.
Of ze beter of slechter zijn dan Dyna, Harly, etc, durf ik niet te beweren.
Let wel, zulke betere bobines hebben alleen zin als je ook over gaat naar een elektronische ontsteking (als je die al niet hebt). In mijn Aca zit een DGignition.
Re: High performance bobine
Geplaatst: vr 3 feb, 2023 12:43
door Pchof
Chris B schreef: ↑vr 3 feb, 2023 11:54
Begin vorig jaar heb ik een Burton high performance bobine gekocht, functioneert bij mij echt perfect. Nu 15.000km mee gereden, naar Slowakije (zomer) en Ibiza (najaar) en weer terug in weer, wind, hitte en koude. Altijd direct starten. Het mooie ervan vind ik dat het er als origineel uitziet. Alleen aan de onderzijde is een rechthoekig vakje te zien wat zo te zien gebruikt is als toegangsluikje om het binnenwerk te veranderen.
Of ze beter of slechter zijn dan Dyna, Harly, etc, durf ik niet te beweren.
Let wel, zulke betere bobines hebben alleen zin als je ook over gaat naar een elektronische ontsteking (als je die al niet hebt). In mijn Aca zit een DGignition.
Beste Chris, dank voor je reactie en opgedane ervaring. Super! Ik heb hem nog niet gemonteerd maar ga dat nu zeker doen. Ik heb reeds 123 ontsteking en er meteen nieuwe rode silicone bougiekabels en NGK iridium bougies bij die ze me adviseerden.
Alles voor mijn reis naar Zuid Frankrijk.
Re: High performance bobine
Geplaatst: vr 3 feb, 2023 12:45
door Pchof
Btw, hoe rij jij naar Ibiza met een eend? Nog een snorkel bij gekocht?
Re: High performance bobine
Geplaatst: vr 3 feb, 2023 15:53
door Chris B
Eend(achtigen) kunnen zwemmen toch?
Via centrum Barcelona en dan de veerboot op stuiven, dan wordt je vanzelf overgezet.
Iridium bougies, de meerprijs daarvoor kun je beter in je zak houden. Gewone bougies en goede Bougicord kabels zijn goed zat. Wij van WC eend...
Re: High performance bobine
Geplaatst: zo 5 feb, 2023 18:32
door verkuilm
Vriend van mij in de stromende regen gestrand. Bleek de accel bobine stuk. Gok zo 50k gereden in jaar of 6.
Weet het niet, ik rij echt al jaren met 2 cilinder spul. Vroeger echt veel km ook per jaar.
Nooit wat met bobines. Afgelopen jaren ook wel eens een nieuwe gemonteerd.
Ging dan toch stuk, oude erin en prima weer.
Re: High performance bobine
Geplaatst: zo 5 feb, 2023 20:27
door Pchof
Waarom monteerde je dan een nieuwe als de oude het nog prima deed?
Of had de oude ook moeite met starten als de motor heel warm was?
Heb jij 123/electronische ontsteking?
Re: High performance bobine
Geplaatst: zo 5 feb, 2023 21:26
door hobbes
Zolang de oude niet weer te warm wordt werkt ie inderdaad prima. Wat veel werd gedaan is met 1 hand de oude te warm geworden bobine uit het raam houden tijdens het rijden om hem wat sneller te laten af koelen. Maar gewoon een nieuwe monteren is toch altijd wel het beste
Re: High performance bobine
Geplaatst: zo 5 feb, 2023 21:33
door deusjevo
Ompolen is toch ook een mogelijkheid?
Re: High performance bobine
Geplaatst: zo 5 feb, 2023 22:18
door Pchof
deusjevo schreef: ↑zo 5 feb, 2023 21:33
Ompolen is toch ook een mogelijkheid?
Tegen slecht starten met warme motor?
Hoe werkt dat dan?
Re: High performance bobine
Geplaatst: zo 5 feb, 2023 23:16
door deusjevo
Re: High performance bobine
Geplaatst: ma 6 feb, 2023 08:32
door Pchof
Ik heb geen contact puntjes meer maar 123. Dus gaat voor mij niet op...
Daarnaast lees ik dat het een noodoplossing is.
Ik probeer er gewoon, voor mijn reis naar warm zo niet heet Zuid Frankrijk, alles aan te doen om dit vervelende euvel wat ik me nog van vroeger kan herinneren voor te zijn.
Maar dank, ik snap nu het idee van ompolen met contact puntjes.
Re: High performance bobine
Geplaatst: ma 6 feb, 2023 23:19
door verkuilm
Ja heb elec ontsteking op de tweecilinders. Heb er meerdere.
Start eigenlijk altijd wel warm. Maar klopt wel met nwe bobines lijkt dat beter.
Klopt met ompolen. Probleem is dat de spoel verzadigd. Draai je de stekkertjes om doet ie het beter. Nu met elec onsteking nooit nodig.
Maar met contactpunten contact 10 minuten aan start ie echt niet.
Draai stekkers om doet ie het weer direct.
Bij contactpunten loopt er veel meer stroom.
Re: High performance bobine
Geplaatst: do 22 jun, 2023 16:51
door Le Patron
Op de eerste plaats is een Accel of Dyna bobine geen Harley Bobine maar een vervanger daar voor.
Deze hebben allen een weerstand van rond de 3 ohm zoals in het verleden ook werd aanbevolen door 123.
Met een veel lagere weerstand kunnen elektronische ontstekingen stuk gaan, ook de oudere 123.
De High Performance is een 1.8 ohm bobine dus niet te vergelijken met de Accel of Dyna.
Het is blijkbaar niet gelukt om een High performance bobine van 3 ohm te produceren zoals Accel en Dyna dat wel kunnen.
Als je toch voor een High Performance Bobine met origineel uiterlijk gaat gebruik dan een recente 123 om problemen te voorkomen, de recente 123 kan de 1.8 ohm wel verdragen.