Remkracht 2cv6

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Remkracht 2cv6

Bericht door Pino » za 4 mar, 2023 14:43

Hallo allemaal,

15 jaar geleden heb ik een eend voor €650 gekocht en deze volledig opgelapt met horten en stoten (twee kinderen, grote verbouwing, ... jullie kennen het vast wel). Afgelopen maandag kon ik eindelijk naar de Ierse APK, waar alleen getest wordt en niks gerepareerd / afgesteld. Mij werd verteld dat de remmen 1410N (linksvoor), 1320N (rechtsvoor), 980N (linksachter) en 1020N (rechtsachter) opleverden. In totaal dus 4730 Newton en dit was volgens de keurmeester te weinig.

Nu denk ik dat er waarschijnlijk sowieso een fout is gemaakt: de "service brake performance" wordt berekend door de totale remkracht te delen door het gewicht van de auto. Hiervoor is 1013kg gerekend. Dat lijkt me erg hoog (heb er geen betonnen bodem ingegoten) en uitgaande van een gewicht van 700kg zou de remkracht opeens redelijk (doch nog niet fantastisch) zijn.

Heeft iemand enig idee van de remkracht die je mag verwachten? Mijn eend is uit '89 met schijfremmen voor.

En even voor de zekerheid, een eend zal toch geen 1000kg wegen?

Hartelijk dank,

Pepijn
Lelijke eend? Lelijke vent!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door RobM » zo 5 mar, 2023 08:20

Toen mijn Azam voor de import- keuring ging werd ie gelijk apk gekeurd. Was bij de rdw. Bij de meting van de remvertraging keek de keurmeester zuur: veel te weinig. Tot ie met het gewicht van 610 kg ging rekenen en toen was het net goed.

Ik denk dat die 1013 kg het probleem is. Je kan eens vragen hoe hij daar aan komt? Misschien een trekhaak?rekent de keurmeester het gewicht van de ongeremde aanhanger mee? Dat is trouwens 250 kg, kom je nog nooit aan 1013

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door André Post » zo 5 mar, 2023 08:58

Mogelijk wordt met het maximaal toelaatbaar gewicht gerekend.
Staat op de kenteken papieren, voor mijn mehari is dat 935kg.
Lijkt me ook wel realistisch. om dat te gebruiken.
Overigens, als de remblokken al wat ouder zijn kan dat remkracht verlies opleveren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door verkuilm » zo 5 mar, 2023 09:19

Leeg gewicht in NL is 560kg. In andere landen meestal ook zo iets. Max gewicht net onder de 1000kg.
Maar schijven doen het altijd goed, zelden wat mee. Of heb je net nieuwe blokken?

Klopt wel dat als vol gepakt is eend moeizaam remt, maar zo kwamen ze uit de fabriek.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door Pino » zo 5 mar, 2023 10:35

Dank voor de reacties!

Ik heb geen trekhaak en op de autopapieren staat geen gewicht. Volgens google wordt hier het gewicht van de auto gemeten tijdens de test; per as en daardoor niet zo heel precies. De keurmeester was van normaal formaat, dus dit lijkt me inderdaad een te groot verschil en rekenend met 700kg zou ik net door de keuring komen.

Blokken zijn nieuw en nog weinig gebruikt. Ik ben nog steeds benieuwd naar wat een goede remkracht is. Iemand enig idee?

Hartelijk dank,

Pepijn
Lelijke eend? Lelijke vent!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door AZL57 » zo 5 mar, 2023 12:01

Kan zijn dat de nieuwe blokken nog iets ingesleten moeten worden. Maar veel verschil zal het niet maken.
diverse Citroens, wat anders.

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door Jitze » zo 5 mar, 2023 21:24

Bijzonder verhaal. Hoe hard je kunt remmen wordt uiteindelijk bepaald door de remkracht van de remmen en de wrijving tussen je banden en de weg. Je zou een praktijktest kunnen doen.

Als ik met m'n 2cv6 bij warm weer op asfalt met Michelin 125's de rem met kracht intrap dan glijdt hij. Meer remkracht heeft dus geen zin omdat de banden niet meer grip hebben.

Paul B
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 106
Lid geworden op: do 19 jul, 2007 21:30
Locatie: Veenendaal

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door Paul B » ma 6 mar, 2023 21:48

De vraag vond ik interessant, dus even gezocht en kwam dit artikel tegen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... e63lySXzbZ

Volgens de berekening op pagina 43 heeft je eend voldoende remkracht. Tenzij ze in Ierland andere normen hanteren.
Mehari 1971 (project status)

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door AZL57 » di 7 mar, 2023 20:53

Is er maar een keuringsstation of kun je ook bij een ander terecht die wat meer idee heeft?
diverse Citroens, wat anders.

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door Pino » do 9 mar, 2023 14:21

Dank voor de reacties en Paul, bedankt voor de slides! Zeer interessant en inderdaad geruststellende info op slide 43. Ik kan inderdaad bij andere stations terecht en zal dat ook doen als er volgende keer weer een probleem is. Ik denk dat ik ze moet kunnen overtuigen dat het gewicht van een eend plus keurmeester geen 1000 kg is.
Lelijke eend? Lelijke vent!

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door Pino » ma 27 mar, 2023 19:19

Het was vandaag feest in Limerick: eend goed gekeurd met volgende remkracht (indien iemand geinteresseerd): 1650N en 1420N voor, 1020N en 1040N achter. De keurdame (dit keer) heeft een meer realistisch gewicht van 696 kg gebruikt om tot een 'service brake performance' van 75% te komen, ruim boven het minimum van 55%. De handrem deed het nu ook voldoende met een remkracht van 1150N op beide wielen; ik ben trots op de perfecte balans in de afstelling :)

Misschien ook leuk om even te laten weten aangezien ik hier veel over heb gelezen op het forum: over chassis zonder nummer wordt hier in Ierland niet zo moeilijk gedaan. Ik moest naar de politie om te laten verklaren (na onderzoek) dat de auto niet ooit gestolen is. Het feit dat ook de motor niet origineel was, was geen probleem. Een goed voorbeeld van wat ik zo fijn vind van Ierse ambtenaren: een beetje common sense en empathie.
Lelijke eend? Lelijke vent!

Gebruikersavatar
meminc
Moderator
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 25 aug, 2010 20:54
Locatie: Den Haag

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door meminc » ma 27 mar, 2023 20:45

Grappig, door jouw verhaal (en vooral je locatie) moest ik ineens aan deze eend denken:
659635923.589925.jpg
Heb ooit een paar maanden in Dublin gewoond, en deze was van een vriendin. Op een ochtend bleek een beschonken Ier de (overigens heel flauwe) bocht niet gehaald te hebben en was vol in haar eend gereden. Het was geen eerlijke wedstrijd zoals je ziet.
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV6

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Pino
Beginner
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: di 10 mei, 2016 09:22
Locatie: Limerick (IE)

Re: Remkracht 2cv6

Bericht door Pino » wo 29 mar, 2023 09:16

Zat die Ier met een paar Guinness te veel ook nog eens in een Guinness truck? Dit doet mij dan weer denken aan mijn eerste eend die op de dag dat ik mijn rijbewijs haalde van achteren werd aangereden door een busje bij een stoplicht. Mijn toenmalige vriendin zat achter het stuur en bevond zich opeens achter in de auto. Geen persoonlijke schade maar auto total loss verklaard. Eenden hebben blijkbaar niet alleen een kreukelzone maar ook nog eens anti-whiplash stoelgeleiders. Wat een revolutionair concept was het toch.. :wink:
Lelijke eend? Lelijke vent!

Plaats reactie