Hoeveel ampère zekering?

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » zo 5 mar, 2023 19:59

Voor de montage van een 2xusb plus sigarettenaansteker was me geadviseerd er een zekering tussen te zetten. Dus heb zo'n losse zekeringhouder tussen gezet.
Nu vond ik ook nog een anti diefstal/volg kastje van mijn Westfield, ik dacht laat ik die erbij zetten.
Hoeveel ampère zekering moet ik er nou inzetten als ik die 2 wil zekeren? 15A? Of hoger?

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Jitze » zo 5 mar, 2023 21:26

Kwestie van even optellen toch? USB laders hebben vaak max 2,5A per poort aan uitgang bij 5V.
Weet je ook het vermogen van dat Westfield kastje?
Ik zou verwachten dat 5A al genoeg is. Brandt hij door dan ga je naar 10.

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » zo 5 mar, 2023 21:56

Jitze schreef: zo 5 mar, 2023 21:26 Kwestie van even optellen toch? USB laders hebben vaak max 2,5A per poort aan uitgang bij 5V.
Weet je ook het vermogen van dat Westfield kastje?
Ik zou verwachten dat 5A al genoeg is. Brandt hij door dan ga je naar 10.
Er zit nu standaard toen ik hem kocht al een 10A in dus dat zou makkelijk zijn. Ik zal eens op beide kastjes kijken.

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » zo 5 mar, 2023 23:07

Jitze schreef: zo 5 mar, 2023 21:26 Kwestie van even optellen toch? USB laders hebben vaak max 2,5A per poort aan uitgang bij 5V.
Weet je ook het vermogen van dat Westfield kastje?
Ik zou verwachten dat 5A al genoeg is. Brandt hij door dan ga je naar 10.
2.5A per poort? Deze die ik heb is max 2.1A, ik neem aan dan voor alle drie de poorten samen? Niet per poort, anders zou het 7.5A zijn...

Dat trackjack kastje verbruikt slechts 65mA.

Dan zal die 10A toch de juiste zijn denk ik, toch?

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Chris B » ma 6 mar, 2023 09:47

Beter de zekering niet te groot. Amperes van beide optellen en dan kiezen voor de zekering die er als eerste boven zit. Volgens wat je schrijft is dat dus 5 ampere. (2x 2,1 ampere en die milliamperes van dat andere kastje). En dan zit je nog ruim, want de amperes op de USB aansluiting zijn gebaseerd op 5 volt. Als daar op de ingaande 12v kant 1 ampere van over blijft zou ik dat al veel vinden.

Heb je de usb aangesloten op de draad van de choke? Die zit op het blauwe circuit met een 16 ampere glaszekering, over voeding hoef je je geen zorgen te maken. Andersom geredeneerd, ik zou geen 10 ampere zekering op het draadje van de choke durven zetten. Daar vind ik het draadje wat te iel voor. 5 ampere zekering zal in de richting zijn, maar denk dat je zelfs met 3 ampere al wel uitkomt. 10 ampere is echt teveel.

Reden om voor een niet te ruime zekering te kiezen is dat het de bedoeling is dat de zekering de veiligheid is die doorbrand en niet het apparaat of de draad.
Laatst gewijzigd door Chris B op ma 6 mar, 2023 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » ma 6 mar, 2023 09:52

Ja 2x 2.1A of 3x2.1A?
Bijlagen
Dit is dus die van de usb aansluiting, vraag is alleen of het max voor alledrie is of 2.1A keer 3?
Dit is dus die van de usb aansluiting, vraag is alleen of het max voor alledrie is of 2.1A keer 3?

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » ma 6 mar, 2023 09:53

Dit is dus die usb aansluiting, 3 aansluitingen.....
Bijlagen
Screenshot_20230125_224147_Chrome.jpg

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » ma 6 mar, 2023 09:56

Chris B schreef: ma 6 mar, 2023 09:47 Heb je de usb aangesloten op de draad van de choke? Die zit op het blauwe circuit met een 16 ampere glaszekering, over voeding hoef je je geen zorgen te maken. Andersom geredeneerd, ik zou geen 10 ampere zekering op het draadje van de choke durven zetten. Daar vind ik het draadje wat te iel voor. 5 ampere zekering zal in de richting zijn, maar denk dat je zelfs met 3 ampere al wel uitkomt. 10 ampere is echt teveel.

Reden om voor een niet te ruime zekering te kiezen is dat het de bedoeling is dat de zekering de veiligheid is die doorbrand en niet het apparaat of de draad.
Nee, kabel rechtstreeks van de plus pool, met dus een zekering erin. Ik dacht aan 2.5m2 kabel... maar daarin kun je me ook nog adviseren. Blauwe kabelschoentjes heb ik nu

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Chris B » ma 6 mar, 2023 10:04

Goed dat je een foto plaatst en een verduidelijking schrijft. Dat je een aparte draad hebt getrokken is prima en maakt dat je wat zwaarder kunt belasten.

Een 2,5mm2 draad op max 2 meter lengte gerekend mag maximaal zo'n 15 ampere doorheen. Je hoeft de USB aansluiting met 12v plug erbij dan niet apart te zekeren, dat is niet nodig. (Mits de minimale kabeldikte overal dus 2,5mm2 is en je b.v. niet doorlust met een dunner draadje) Je mag dus een 15 ampere zekering plaatsen op die draad, afhangende van de interne veiligheid van de dingen je er op aansluit.

Die 12v sigarettenaansluiting, daar hangt het af van het beoogde gebruik. Want daar kun je vanalles op aansluiten, ook zwaardere gebruikers zoals een koelbox. Die trekken gemiddeld zo'n 7 ampere. De fabrikant van je USB aansluitdinges heeft 10 ampere geplaatst las ik, hou die gewoon aan, want daar heeft de fabrikant kennelijk mee gerekend en daar is inwendig de boel op uitgelegd.

Die plastic kabelschoentjes daar heb ik zelf een hartgrondige hekel aan, de werking en veiligheid ervan is maar zeer matig. Maar ik snap het veel gebruikt wordt, domweg omdat op veel plaatsen niet beter te koop is en veel verkopers niet beter weten.

Ik werk liever met dit soort stekkers en een goede krimptang, geeft een veel veiligere en sterkere verbinding:
https://www.rdae.nl/6308-mm-3-2922-2t.html
https://www.rdae.nl/ly-48b-krimptang-ong.html

En doorgaande verbindingen soldeer ik het liefste. Alleen daar waar noodzakelijk stekkers.

Hopelijk maak ik het niet te moeilijk voor je en is mijn verhaal een beetje leesbaar :-)

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » ma 6 mar, 2023 10:21

Op die 12V aansluiting idd een koelbox voor mijn medicijnen, 2x usb voor TomTom en telefoon of Bluetooth speaker...
Ik zie alleen wel dat die 2 draadjes uit die usb aansluiting erg dun zijn. Zeker geen 2.5.mm2, misschien zelfs geeneens 1.5mm2. (Zie foto).
Dan alles met 1.5mm2 draad en wel met 10A zekeren?

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » ma 6 mar, 2023 10:24

Deze zekeringhouder dus... heeft aan beide kanten een kabelschoen aansluiting. Heb nu de blauwe voor 2.5mm2 gekocht maar misschien beter voor de rode 1.5mm2 kabelschoentjes kiezen?
Bijlagen
Screenshot_20230306_102242_Chrome.jpg

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » ma 6 mar, 2023 10:27

Chris B schreef: ma 6 mar, 2023 10:04 Ik werk liever met dit soort stekkers en een goede krimptang, geeft een veel veiligere en sterkere verbinding:
https://www.rdae.nl/6308-mm-3-2922-2t.html
https://www.rdae.nl/ly-48b-krimptang-ong.html

En doorgaande verbindingen soldeer ik het liefste. Alleen daar waar noodzakelijk stekkers.
Ik heb deze gekocht en doorgaande verbindingen soldeer ik ook.
Bijlagen
Screenshot_20230306_102927_Chrome.jpg

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Chris B » di 7 mar, 2023 11:19

Je koelbox, mocht je willen dat ik het even nareken voor je zou je dan hier het opgegeven wattage willen posten? Dan kan ik misschien ook beredeneren of de usb/sigarettenaanstekerdinges geschikt is voor je doel.

Wat betreft wat ik schrijf, ik ga uit van een ideaal situatie, de beste spullen. De andere kant van het verhaal is dat "hele volkstammen" die knijpstekkertjes met plastic hulsjes gebruiken en die dan aanknijpen met een combinatietang en dat dat heel vaak goed blijft gaan. Ik ben daar geen fan van, maar dat is mijn mening. Het is geen kwestie van goed of fout.

De zekeringhouder die je hierboven post heeft eigenlijk 4 stekkerverbindingen in totaal (1 voor elk pootje van de zekering en dan de 2 aansluitingen). Wanneer je dan bedenkt dat elke stekkerverbinding een potentiële overgangsweerstand is, snap je denk ik wel waarom ik die liever laat liggen.

Zelf zou ik kiezen voor een zekeringhouder met rubberen afdekdop en eindjes draad eraan om te solderen, waarbij de ingaande kant met een goed aangekrompen oog op de accupool zit. De andere kant solderen voor de draad naar de verbruikers en afwerken met dikke krimpkous.

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » di 7 mar, 2023 11:27

Deze koelbox
Bijlagen
Screenshot_20230306_111135_Chrome.jpg
Screenshot_20230306_111110_Chrome.jpg

Pchof
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 jul, 2020 12:02

Re: Hoeveel ampère zekering?

Bericht door Pchof » di 7 mar, 2023 11:31

Chris B schreef: di 7 mar, 2023 11:19 Je koelbox, mocht je willen dat ik het even nareken voor je zou je dan hier het opgegeven wattage willen posten? Dan kan ik misschien ook beredeneren of de usb/sigarettenaanstekerdinges geschikt is voor je doel.

Wat betreft wat ik schrijf, ik ga uit van een ideaal situatie, de beste spullen. De andere kant van het verhaal is dat "hele volkstammen" die knijpstekkertjes met plastic hulsjes gebruiken en die dan aanknijpen met een combinatietang en dat dat heel vaak goed blijft gaan. Ik ben daar geen fan van, maar dat is mijn mening. Het is geen kwestie van goed of fout.

De zekeringhouder die je hierboven post heeft eigenlijk 4 stekkerverbindingen in totaal (1 voor elk pootje van de zekering en dan de 2 aansluitingen). Wanneer je dan bedenkt dat elke stekkerverbinding een potentiële overgangsweerstand is, snap je denk ik wel waarom ik die liever laat liggen.

Zelf zou ik kiezen voor een zekeringhouder met rubberen afdekdop en eindjes draad eraan om te solderen, waarbij de ingaande kant met een goed aangekrompen oog op de accupool zit. De andere kant solderen voor de draad naar de verbruikers en afwerken met dikke krimpkous.
Ik snap welke zekeringhouder je bedoelt. Had die juist links laten liggen maar die is dus eigenlijk beter?
Blijft over hoeveel mm2 dik de kabel moet zijn?
Oog om op de accupool aan te sluiten is volgens mij M6...
Overigens heb ik zo'n officiële krimptang en doe het nooit met een combinatietang, maar dit terzijde.

Plaats reactie