Pagina 1 van 1
wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: zo 2 apr, 2023 09:52
door Jolien21
ik zou de wielremcilinders vooraan (trommelremmen) willen demonteren.
is daar een speciale truuk of gereedschap voor want ik krijg deze bouten
niet los.
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: zo 2 apr, 2023 10:37
door erictej
eerst inspuiten met kruipolie. en dan na een tijdje met een goede ringsleutel erop en een zacht tikje met een hamertje
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: wo 5 apr, 2023 18:41
door AZL57
Of een 6-kantige dopsleutel. Maar zeker even laten schrikken anders kun je ze over draaien.
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: zo 14 mei, 2023 19:33
door Jolien21
deze zijn inmiddels vervangen en remvloeistof vernieuwd en alles goed ontlucht.
probleem nu is dat na het remmen de druk niet weg gaat waardoor de voorwielen een 10 a 15 tal seconden geblokkeerd blijven.
zou dit de hoofdremcilinder kunnen zijn en is deze moeilijk te vervangen?
Het is een eenvoudige met een enkel circuit.
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: zo 14 mei, 2023 22:08
door AZL57
Zitten je veren op de remschoenen goed? Verder kan het kleine retourgaatje in de hoofdremcylinder verstopt zi,jn. (Onder het reservoir)
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: ma 15 mei, 2023 08:31
door Yannick
Het kan ook zijn dat er geen speling zit tussen pedaal en hoofdremcilinder waardoor deze onder druk blijft staan. Het pedaal moet enkele milimeters vrije slag hebben voor het de hoofdremcilinder bedient.
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: ma 15 mei, 2023 13:25
door AZL57
Ja dat kan ook nog.
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: ma 15 mei, 2023 18:34
door Boudewijn
Jolien21 schreef: ↑zo 14 mei, 2023 19:33
zou dit de hoofdremcilinder kunnen zijn en is deze moeilijk te vervangen?
Het is een eenvoudige met een enkel circuit.
Bedoel je het remsysteem van een eend vóór 1970 met de ronde pedalen ? Die heeft een slang vanaf de hoofdremcilinder naar de wielremcilinders. Het kan zijn dat de slang aan de binnenzijde stuk is. De slang is uit meerdere lagen opgebouwd en bij het remmen loopt er dan olie tussen deze lagen waardoor de binnenste laag weg wordt gedrukt en de doorgang voor de olie blokkeert.
Ik heb dat probleem ook eens bij een Fiat Panda gehad. We hadden al de wielremcilinders vervangen, de hoofdremcilinder en de remdrukregelaar. uiteindelijk bleek het dus een slangetje van een paar euro te zijn.
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: ma 15 mei, 2023 23:15
door André Post
Ik heb ook al een keer het kleine retour gaatje dicht gehad, dan lopen de voorremmen vast.
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: di 16 mei, 2023 08:26
door RobM
Jolien21 schreef: ↑zo 14 mei, 2023 19:33
deze zijn inmiddels vervangen en remvloeistof vernieuwd en alles goed ontlucht.
probleem nu is dat na het remmen de druk niet weg gaat waardoor de voorwielen een 10 a 15 tal seconden geblokkeerd blijven.
zou dit de hoofdremcilinder kunnen zijn en is deze moeilijk te vervangen?
Het is een eenvoudige met een enkel circuit.
Bij mijn '67 azam met en nieuwe hoofdremcylinder kwam ik dit probleem ook tegen.
Aan de achterkant van de hoofdremcylinder zit een stelstift. Die bepaalt hoe ver de inwendige cylinder terug komt na het remmen. De afstelling hiervan is zeer kritisch.
Een nieuwe hoofdremcylinder kost zeer weinig. Bij B verkopen ze een type, ik moest een ander hebben dat DG verkoopt.
Mijn advies zou zijn: HRC vervangen (als de oude er nog in zit) en die goed afstellen.
Er zijn verschillende tyen, dit is er één van:
https://www.dgautomaterialen.com/produc ... m8x125-dot
Groet, Rob
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: di 16 mei, 2023 11:53
door AK freak
Bij onluchten remmen wordt de Hrc vaak anders gebruikt. Lees dieper intrappen van rempedaal als o tluchtnippel openstaat.
Dan is er kans op beschadiging van de cups in de hrc.
Vervangen die handel, remmen moet veilig
Re: wielremcilinder vooraan demonteren
Geplaatst: wo 17 mei, 2023 22:32
door Jolien21
allen bedankt voor de info.
alles geprobeerd echter zonder succes.
de vraag is nu hoe ik een enkelvoudige hoofdremcilinder 2xM9 in chronologische volgorde moet / kan demonteren.
dit is van een Mehari 1971
alvast bedankt voor jullie hulp