Knipperlicht knippert te snel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Knipperlicht knippert te snel

Bericht door RemkoO » zo 16 apr, 2023 19:50

Ik heb - als onderdeel van een grote elektrische reparatie - het knipperlicht relais vervangen. De lampjes werken en de aarde is goed. Hier zie je het oude en nieuwe relais naast elkaar.

Afbeelding

Het nieuwe relais knippert veel te snel. Dat zou normaal gebeuren als een lampje kapot is, maar dat is nu niet het geval.
Het oude relais knippert op het juiste tempo, maar geeft geen signaal (via het derde contact) door aan het verklikkerlampje (op de foto hangt dat contact even los).

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door gillis » zo 16 apr, 2023 22:13

Wel gewoon ouderwets lampjes geen Led of zo?
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door Michiel van G. » zo 16 apr, 2023 22:20

ik zou kijken of je een blikken 12v relais met bimetaal kunt vinden. Ik heb precies hetzelfde ook gehad, en nooit ontdekt waardoor het kwam. Vervolgens een blikken exemplaar met de juiste (franse) aanduidingen geplaatst en weg was het probleem.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door AZL57 » ma 17 apr, 2023 16:39

Ik heb eens een nieuw relais gehad dat wilde ook niet er bleek electronica in te zitten en als er niet een bepaald wattage aan lampjes aanhing werkte hij niet. Op de sloop een met kunststofhuis uit een oude peugeot getrokken en na aansluting van een extra massadraad deed ie het weer.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door Boudewijn » ma 17 apr, 2023 17:44

Het relais is voor minimaal 42 Watt. Je knipperlichten zijn 21 Watt per stuk, dus voor en achter samen zijn 42 Watt.
Dat zou in theorie net kunnen maar als er ergens nog een overgangsweerstand is, dan gaat er minder dan 42 Watt door het relais.
Probeer eens wat er gebeurt als je er een extra lampje bij aan koppelt.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door RemkoO » ma 17 apr, 2023 17:58

Er zitten geen led-lampjes in. Het is gewoon nog 'het goeie ouwe spul'.

Als ik het blikken relais monteer doet ie het qua tempo dus prima, alleen doet de pool naar het verklikkerlampje het niet. Het verklikkerlampje zit er niet origineel in, maar heb ik zelf gemonteerd. Ik zou eventueel de andere 'uitgang' van het relais kunnen splitsen, waarbij 1 draad naar het verklikkerlampje gaat. Dan knippert het ook mooi groen ín de Ami ;-)

Goeie suggestie om er een extra lampje aan te hangen. Er hangt wel al een extra lampje aan (namelijk het verklikkerlampje) maar dat zal zo weinig wattage zijn dat het de vraag is of dat iets uit maakt.

Ik ga het ergens de komende dagen uitproberen en laat het hier weten. Bedankt!
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door RemkoO » do 20 apr, 2023 22:48

Boudewijn schreef: ma 17 apr, 2023 17:44 Het relais is voor minimaal 42 Watt. Je knipperlichten zijn 21 Watt per stuk, dus voor en achter samen zijn 42 Watt.
Dat zou in theorie net kunnen maar als er ergens nog een overgangsweerstand is, dan gaat er minder dan 42 Watt door het relais.
Probeer eens wat er gebeurt als je er een extra lampje bij aan koppelt.
Dat blijkt het inderdaad te zijn! Met een extra lampje tikt'ie normaal. Het knipperlicht-verklikkerlampje alleen als extra volstaat niet, maar een extra 21w lampje wel. Er is dus ergens weerstandsverlies, maar waar...??? Eens kijken hoe ik dat ga doen...

Een alternatief is het originele blikken relais gebruiken. Dat werkt ook nog, alleen dan zonder verklikker-pool, die doet het niet. Kan ik wellicht van de uitgang van het relais naar de schakelaar voor gebruiken (splitsen in een draad naar de schakelaar en een draad naar het verklikkerlampje).
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door Boudewijn » za 22 apr, 2023 18:17

Volgens het schema van het relais is de aansluiting die naar de schakelaar gaat inwendig doorverbonden met de aansluiting die naar het controle lampje gaat. Dus moet jou idee gaan werken.

https://www.2cv.nl/alledag/elektrisch-schema/
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door RemkoO » za 22 apr, 2023 20:43

Boudewijn schreef: za 22 apr, 2023 18:17 Dus moet jou idee gaan werken.
En dat doet het inderdaad :) . Met een extra vertakking van het relais naar de verklikker doet ie het prima. Echter, wat ik even niet bedacht had: de verklikker brandt constant als ik de richtingaanwijzer niet gebruik. En dat is logisch natuurlijk, want er staat voortdurend 12v op. Als ik de richtingaanwijzer gebruik gaat het groene lampje knipperen.

Misschien toch maar eens een nieuwe blikken clignoteur halen bij het Ami-magazijn. Hoewel het constant groen-brandende lampje me niet stoort, alsof de Ami voortdurend zegt 'Alles is goed'. Bijzonder hoe de hersens reageren op zo'n groen lampje ;-)

Fijn schema ook van de 2cv, past grotendeels ook op de Ami. Bedankt!
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Knipperlicht knippert te snel

Bericht door Boudewijn » zo 23 apr, 2023 21:54

Had ik ook niet aan gedacht dat het lampje blijft branden. Je zou de stroom voor het lampje ook na de schakelaar kunnen aftakken, maar je moet er dan wel twee diodes bij zetten om te voorkomen dat alle 4 de knipperlichten tegelijk gaan knipperen.
Maar een nieuw relais is wel de beste oplossing.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie