Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door RemkoO » ma 24 apr, 2023 15:40

Tijdens het herstellen van de elektra heb ik het stuur verwijderd, om overal goed bij te kunnen. Bij het terugplaatsen van het stuur is het stuurslot er op gekomen nog voordat het stuur er goed in zat.

Ik kan dus nu het stuur niet terugplaatsen, maar ik kan ook de contactsleutel niet verder draaien om het slot los te maken. Als ik in de stuurkolom kijk zie ik een pin die uitsteekt en die ik met de contactsleutel een stukje 'in kan trekken', maar verder lukt niet.

En ik kan de contactsleutel dus niet verder omdraaien; krijg dus geen spanning op het systeem.

Heeft iemand een idee of een tip hoe dit op te lossen?

Groet, Remko.
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door AZL57 » ma 24 apr, 2023 20:03

Kun je proberen of je tijdens het draaien aan de sleutel de pin kunt terug duwen? Mogelijk is ie te ver door geschoten zonder stuur op zijn plaats.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door RemkoO » ma 24 apr, 2023 22:59

AZL57 schreef: ma 24 apr, 2023 20:03 Kun je proberen of je tijdens het draaien aan de sleutel de pin kunt terug duwen?
Ik heb dat geprobeerd, maar het werkt niet.
Met een lange staaf in de stuurhals:
Afbeelding

En vervolgens trachten de pin terug te duwen terwijl ik aan de sleutel in het contactslot draai:
Afbeelding

Niets. Ik krijg de pin niet terug geduwd.

Op de een of andere manier lijkt het me ook een contactslot probleem. Want hoezo kan ik de sleutel niet verder draaien als een stukje van de eerste aanslag?

Ik bedacht me (tijdens het hardlopen, met de p in mijn lijf) dat misschien de auto starten via de slingeraar zou kunnen? Zou dan het contact op het stuurslot aan gaan en de pin terug kunnen?
(Op voorwaarde dat ik dan wel de sleutel verder kan draaien natuurlijk).
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door Boudewijn » di 25 apr, 2023 18:02

Bij mij zat het contactslot ook eens vast. WD40 er in gespoten en wat met de sleutel op en neer gaan was de oplossing.
Jaren later weer dat probleem. Ik heb toen de klinknagels aan de zijkant weg geslepen zodat het dekseltje er af kon komen. Toen werkte alles weer. Ik heb er vet in gedaan en het dekseltje weer met popnagels vast gezet. Al jaren geen probleem meer.

Ik weet alleen niet of het slot van een Ami ook dat dekseltje heeft.

Je ziet hier het dekseltje geheel rechts op de foto.

Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door AZL57 » di 25 apr, 2023 21:16

Hier een foto van een ami8 slot kan je misschien helpen.
Bijlagen
Zuendschloss_Ami_8.jpg
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door RemkoO » di 25 apr, 2023 21:52

Bedankt voor het meedenken en de foto's! @Boudewijn: nee, de Ami heeft dat dekseltje niet (als ik het goed zie).
Maar inmiddels ben ik er vanavond achter gekomen hoe het zat/zit.

Na demontage van de stuurkolom (die ik net met de nieuwe elektra in elkaar had zitten) zag ik dat de borgschroef van het cilinderslot met tape vastzat. Je ziet m met het losse tape-je naast de gele pijl. Vreemd...
Afbeelding

De schroef er dus uit gehaald, waarna ik de cilinder iets uit de 'koker' kon liften:
Afbeelding

En jawel: de sleutel kan weer omgedraaid, het contact weer aan en het stuurslot er weer af!

Dus het stuur gemonteerd en alles getest - werkt perfect. Ware het niet dat ik de borgschroef er niet op kan schroeven, omdat dan de cilinder iets dieper moet liggen, waarna het stuurslot de boel weer vastzet c.q. de sleutel niet in het contact kan draaien. Om de auto te starten moet ik dus de cilinder aan de achterzijde een stukje naar boven duwen (aan de sleutel trekken is niet echt verstandig), dan kan de sleutel gedraaid worden en gaat de Ami lopen. (Wat een fijn geluid :-))

Zo kan ik in ieder geval eens naar het Ami magazijn in Arkel rijden om een nieuw cilinderslot te halen. Want wat ik vermoed is dat er geen originele Ami contact cilinder in zit, maar mogelijk een van een ander A-type die net iets korter is of waarvan de borgschroef lager valt. Alternatief is dat ik een nieuw gat voor de borgschroef iets hoger in de koker boor. Op zich een mooi klusje voor verderop in de meivakantie.

Groet, Remko.
Citroën Ami8 1969

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door IVARIO » vr 28 apr, 2023 12:22

Mooi dat het gelukt is
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door deusjevo » vr 28 apr, 2023 14:10

Je loopt toch geen kans dat de auto tijdens het rijden in het stuurslot valt? :oops:

Van het weekend Citro-Classica, wellicht kun je daar slagen voor een nieuw cilinderslot.

https://www.citro-classica.nl/
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
RemkoO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 14 feb, 2021 09:34
Locatie: Gilze
Contacteer:

Re: Stuurslot zit er op zonder stuur, contactsleutel draait niet verder

Bericht door RemkoO » vr 28 apr, 2023 20:55

deusjevo schreef: vr 28 apr, 2023 14:10 Je loopt toch geen kans dat de auto tijdens het rijden in het stuurslot valt? :oops:
Van het weekend Citro-Classica, wellicht kun je daar slagen voor een nieuw cilinderslot.
Haha heel goed! Daar was ik vorig jaar en had ik dit jaar ook graag weer naartoe gegaan, ware het niet dat ik andere verplichtingen heb.

Inmiddels het contact kunnen repareren met een extra gat en borgschroef. Nu nog alles zorgvuldig In elkaar zetten, enkele esthetische aanpassingen doen en dan met lekker weer weer toeren :-)
Citroën Ami8 1969

Plaats reactie