Pagina 2 van 3

Re: Olielekkage...

Geplaatst: vr 19 mei, 2023 07:23
door gillis
Tiemen schreef: do 18 mei, 2023 12:41
Geert schreef: do 18 mei, 2023 12:32 Doet me denken aan de chirurg, die geen bloed kan zien . :D
:wink:

Das helemaal waar, net zoals: 'al zo doende leert men', daarom heb ik het ook zelf gedaan, maar wat mij het meeste tegenviel is die spatborden, terwijl dat op de filmpjes er zo eenvoudig uit ziet.
De binnenband voor de bumper had vervangen voor een doek, dus er is gelukkig niets beschadigd.
Eraf halen was al lastig (de koplampbeugel zit in de weg..) en erop vond ik nog lastiger.

Maar inderdaad zullen de spatborden er in de toekomst nog vaker af moeten voor onderhoud, maar de kleppen hoeven niet ieder jaar (ca. 2000-3000 per jaar, vermoed ik) gesteld te worden, neem ik aan
Kans is groot dat je latere spatborden hebt. Dus niet de orginele.
De "imitatie" gaan er met wat spanning op en af, en zijn lastiger dan de orginele.

Felsrandje is de beste indicator (langs de binnenkant zit er bij de originele een rond felsrandje,)

Als je schadevrije wil demonteren zou ik de voorbumper eerst er afhalen dan heb je meer vrijheid, blijft alleen de koplampen steun maneuver Iets Om rekening Mee Te houden

Re: Olielekkage...

Geplaatst: vr 19 mei, 2023 12:37
door Tiemen
Bedankt voor al het meedenken!

Inderdaad, en daar had ik nooit aan gedacht, imitatie spatborden op. Een jaar of 15 geleden heeft iemand schade gemaakt aan de spatborden en zijn er nieuwe opgekomen.

De spatborden zitten zeker met enige spanning vast, wanneer de moer losgedraaid wordt, verspringt het spatbord direct een stukje.

Ik vrees dat er toch niets anders opzit om het spatbord inderdaad er weer af te halen en het kleppendeksel eraf te halen om vervolgens weer opnieuw te monteren (met dezelfde pakking, maar deze zal ik er wel even afhalen)
De tip om de bumper eraf te halen is wel een goede, dan heb je iets meer speelruimte, dank

Re: Olielekkage...

Geplaatst: vr 19 mei, 2023 17:50
door Tiemen
Bumper gedemonteerd (handig als er 3 verschillende maten zijn gebruikt tijdens de restauratie..) en dat gaat inderdaad een heeeeeel stuk makkelijker.

De pakking was beschadigd... waarschijnlijk heb ik de pakking toch niet goed geplaatst en door het strakker draaien is de pakking beschadigd.
Helaas heb ik geen nieuwe bij de hand, dus goed ontvet en een dun laagje vloeibare pakking op de Zupthen pakking gesmeerd. Hopelijk dicht dit afdoende af.
Morgenochtend zullen we het zien, dan gaan we de toertocht rijden!

Re: Olielekkage...

Geplaatst: vr 19 mei, 2023 18:22
door AZL57
Als je oude pakking nog flexibel is dan heb je geen vloeibare pakking nodig,. Alleen goed schoon maken.

Re: Olielekkage...

Geplaatst: ma 22 mei, 2023 11:31
door Tiemen
Zaterdag een mooie toerrit gereden (huis - huis: 258 km) en geen enkel probleem gehad.
Bij de verschillende stops even gekeken naar oliepeil, maar alles was goed.

Eendje gestald en vanochtend even gekeken of er olie onder lag:
IMG_6542.jpeg
IMG_6541.jpeg
Toch een klein 'plasje'
Onder het kleppendeksel was het wel vochtig, dus het lijkt erop dat ik de pakking (en de vloeibare pakking) toch niet goed heb geplaatst of dat deze teveel beschadigd is.
Ik hou het peilstok goed in de gaten en bij de volgende bestelling maar een nieuwe pakking bij bestellen..

Kleppenstellen laat ik voorlopig wel achterwege en/of laat ik aan de specialisten over..

Re: Olielekkage...

Geplaatst: ma 22 mei, 2023 13:00
door deusjevo
Kan ook dat je kleppendeksel niet helemaal recht meer is, dan helpen zelfs 3 pakkingen niet meer

Re: Olielekkage...

Geplaatst: ma 22 mei, 2023 14:13
door Tiemen
Dat zou inderdaad ook kunnen, dan zou die tijdens het demonteren iets 'krom' geraakt kunnen zijn. Het kleppendeksel zat behoorlijk vast en met een rubberen hamer heb ik toch enkele (zachte) tikjes moeten geven voordat die los kwam.

Voor het demonteren van het kleppendeksel heb ik nooit een lekkage gehad, dan moet het gebeurd zijn tijdens de demontage.

(verlanglijstje wordt zo iedere keer weer groter :wink: )

Re: Olielekkage...

Geplaatst: ma 22 mei, 2023 17:43
door AZL57
Het deksel vervormt normaal alleen door te vast aandraaien.

Re: Olielekkage...

Geplaatst: wo 24 mei, 2023 20:57
door Michiel van G.
als dit alles is... Mijn Dyane lekt ook altijd wat olie. Zeker als hij goed warm is.

Re: Olielekkage...

Geplaatst: za 27 mei, 2023 11:31
door Handjes
Tiemen schreef: vr 19 mei, 2023 17:50 De pakking was beschadigd... waarschijnlijk heb ik de pakking toch niet goed geplaatst en door het strakker draaien is de pakking beschadigd.
Welke pakking gaat het hierover? Als je een pakking beschadigt met aandraaien, dan heb je het echt veeeel te strak aangedraaid.

Let goed op bij vastdraaien. Kleppendeksels kunnen krom worden bij te strak aandraaien. Schroefdraden kunnen beschadigen, etc. Handvast is meestal voldoende: ik draai de meeste zaken met een ringsleutel vast tot ik met 1 vinger bijna geen kracht meer kan zetten. Oliefilter ook handvast (geen tools gebruiken). Altijd rubberen pakkingen even insmeren met een vingertje verse olie.

Re: Olielekkage...

Geplaatst: za 27 mei, 2023 11:31
door Handjes
Tiemen schreef: ma 22 mei, 2023 14:13 Dat zou inderdaad ook kunnen, dan zou die tijdens het demonteren iets 'krom' geraakt kunnen zijn. Het kleppendeksel zat behoorlijk vast en met een rubberen hamer heb ik toch enkele (zachte) tikjes moeten geven voordat die los kwam.
Kleppendeksel is dan al jaaaren niet open geweest.
Dan zijn de kleppen waarschijnlijk ook in geen 15 jaar gesteld. Inmiddels gedaan hoop ik?

Re: Olielekkage...

Geplaatst: za 27 mei, 2023 11:34
door Handjes
Hoogstwaarschijnlijk zijn het dus kromme kleppendeksels, maar voor de volledigheid zou ik ook nog even kijken naar je oliedruksensor. Die gaan ook regelmatig kapot.

En voor het mooie ook even je ventilator (en de flap erachter) er uit halen (lees goed de instructies hoe dit moet en hoe je deze weer moet vastzetten (niet te strak!) in het Eendelogie handboek) en de krukaskeering bekijken.

Re: Olielekkage...

Geplaatst: za 27 mei, 2023 21:50
door Tiemen
Michiel van G. schreef: wo 24 mei, 2023 20:57 als dit alles is... Mijn Dyane lekt ook altijd wat olie. Zeker als hij goed warm is.
Ja dit was inderdaad alles, niet veel, maar toch iets..
Handjes schreef: za 27 mei, 2023 11:31 Welke pakking gaat het hierover? Als je een pakking beschadigt met aandraaien, dan heb je het echt veeeel te strak aangedraaid.
Het gaat om de KLEPPENDEKSELPAKKING 2CV4/6, SPECIALE UITVOERING uit Zutphen.
Omdat er lekkage was heb ik bij beide kanten het klepdeksel een extra halve slag gegeven. Eén kant was de lekkage over en de andere kant niet. Daar bleek de pakking beschadigd.. Deze heb ik goed schoongemaakt en voorzien van een dun laagje vloeibare pakking weer teruggeplaatst.
Handjes schreef: za 27 mei, 2023 11:31 Let goed op bij vastdraaien. Kleppendeksels kunnen krom worden bij te strak aandraaien. Schroefdraden kunnen beschadigen, etc. Handvast is meestal voldoende: ik draai de meeste zaken met een ringsleutel vast tot ik met 1 vinger bijna geen kracht meer kan zetten. Oliefilter ook handvast (geen tools gebruiken). Altijd rubberen pakkingen even insmeren met een vingertje verse olie.
De klepdeksels heb ik eerst met de hand vast gedraaid en daarna, zoals voorgeschreven, nog 1,5 slag met sleuteltje 12 gedraaid.
Het oliefilter heb ik handvast gedraaid met uiteraard de pakking voorzien van een vingertje olie.
Handjes schreef: za 27 mei, 2023 11:31 Kleppendeksel is dan al jaaaren niet open geweest.
Dan zijn de kleppen waarschijnlijk ook in geen 15 jaar gesteld. Inmiddels gedaan hoop ik?
Kleppendeksels zijn er inderdaad al vele jaren niet af geweest, ik vermoed zo rond de 10 jaar geleden voor het laatst.
De olie is wel om het jaar ververst, maar de kleppen waren al vele jaren niet gesteld.
Deze heb ik nu wel gesteld, maar ze stonden (misschien verbazingwekkend..) helemaal perfect.
Handjes schreef: za 27 mei, 2023 11:34 Hoogstwaarschijnlijk zijn het dus kromme kleppendeksels, maar voor de volledigheid zou ik ook nog even kijken naar je oliedruksensor. Die gaan ook regelmatig kapot.
Vanmiddag heb ik de Eend na een rit van ongeveer 100 km om 5 uur weer binnen gestald. Zojuist gekeken en er was na 4,5 uur nog geen druppel lekkage te zien. Misschien gaat het nu goed...
Kan mij niet voorstellen dat de kleppendeksels krom zijn, maar mocht ik maandag toch alsnog weer een beetje olie onder de Eend vinden, bestel ik de volgende keer nieuwe kleppendeksels.
Handjes schreef: za 27 mei, 2023 11:34En voor het mooie ook even je ventilator (en de flap erachter) er uit halen (lees goed de instructies hoe dit moet en hoe je deze weer moet vastzetten (niet te strak!) in het Eendelogie handboek) en de krukaskeering bekijken.
Ik heb alleen het handboek van Haynes, maar wil graag meer handboeken hebben. Waar is het Eendelogie handboek te vinden?


Iedereen zeer vriendelijk bedankt voor alle reacties!! Dit heeft mij zeker geholpen.
Ik hou jullie op de hoogte van de e.v.t lekkage.

Gaandeweg zullen er nog wel meer vragen komen.
Vandaag heb ik ook geprobeerd om de kantelmesjes te smeren, maar de laatste garage waar mijn vader de Eend in onderhoud had heeft alles onder de zwarte 'blubber' tectyl geblubberd waardoor smeren niet ging.
Ik zal eerst een laagje tectyl moeten verwijderen voordat het gesmeerd/geolied kan worden..,(en ook zal ik dit moeten doen bij de veerpotten die ik wil voorzien van een likje verse wonderolie)

Kortom, we zijn en blijven bezig :wink:

Re: Olielekkage...

Geplaatst: zo 28 mei, 2023 19:52
door Handjes
Goed bezig zo te lezen! Je pakt het goed aan.

Kleppendeksel liggen op bijna iedere garagezolder in Nederland volgens mij :D . Je zou ook langs het magazijn van een 2CV Club kunnen gaan. Kunnen je gelijk op weg helpen met inspectie en wat tips.

Re: Olielekkage...

Geplaatst: zo 28 mei, 2023 21:46
door deusjevo
Voordeel, je oude kan je gebruiken voor een kleppendekselrace :D

https://www.deukieskraam.nl/kleppendekselrace

https://youtu.be/GvRFzrBFbEw