Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » wo 14 jun, 2023 20:53

Ik heb nieuwe trekstangen en kantelmesjes gemonteerd. Ook de stelbussen heb ik vervangen. Schroefdraad aan de voorzijde tot aan schotel 5mm, en achter 2mm.

Nu staat de 2CV achter veel te laag, ongeveer 26cm (ipv 28cm). Voor staat hij wel goed.
Ik moet dus 2cm zien te winnen, wat overeenkomt met 0,5cm schroefdraad op de trekstang.

Maar nu kan ik de trekstangen niet verder in de trekstangogen draaien. Alles is goed gangbaar, daar ligt het niet aan.

Kan het zijn dat deze nieuwe trekstangen minder interne schroefdraad of ruimte hebben dan het oude model? Ik weet dat er versies met dichte binnenkant en holle binnenkant bestaan.

Ik zou de veerpotten wat naar voren kunnen monteren, door de stelbus naar achteren te verplaatsen (de schroefdraad aan de achterkant van 2mm naar bijv. 1cm te brengen), maar dan stap je af van 'hoe het hoort'... En ik weet niet of dat zo werkt/of dat genoeg hoogte gaat creëren.
La vie est belle.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Geert » do 15 jun, 2023 07:06

Heb je de veerpotten goed om gemonteerd?
Op de originele staat AV , dat moet aan de voorkant ( avant).
Verder is er verschil in de lengte van de trekstangen, ik ben even kwijt hoe om ze moeten :oops: , maar één trekstang is langer dan de andere.
iemand op het forum zal het wel weten .

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Yannick » do 15 jun, 2023 10:31

Vooraan de korte trekstangen, achteraan de lange. Heb je de oude en nieuwe vergeleken?

Hoe oud is de auto? De trekogen met een 6-kant hebben een andere lengte dan de afgeronde trekogen en zijn compatibel met andere trekstangen. De trekstangen die vandaag nieuw verkocht worden horen gecombineerd te worden met de 6-kanttrekogen die vandaag ook nieuw verkocht worden.

Let ook op: het is de bedoeling dat alles zo afgesteld is dat als de auto in rust is de veerpotten naar voor getrokken worden. De voorste rubbers staan onder spanning. De achterste rubbers mogen tot 2 mm speling hebben (maar dat moet niet).
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » do 15 jun, 2023 13:59

De lange trekstangen zitten wel achter. Als de veerpot verkeerd om zat, stond hij achter denk ik ook veel te hoog door de kortere trekstangen? Ik heb de veerpot niet uit elkaar gehaald, dus de oude trekstangen zitten er nog in.

Reguliere jaren '80 Eend, dus volgens mij moeten die zeskanten trekogen gewoon passen toch?
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » do 15 jun, 2023 15:47

Dit is de stelbus achter: ongeveer 2mm schroefdraad zichtbaar.
Tussen de dikke aanslagring/rubber en stelmoer zit iets meer ruimte.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Handjes op do 15 jun, 2023 15:57, 3 keer totaal gewijzigd.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » do 15 jun, 2023 15:48

Dit is de stelbus aan de voorzijde: 5mm schroefdraad zichtbaar. Tussen stelmoer en dikke aanslagring/rubber is nog wat meer ruimte in totaal.

Het lijkt of de stelbus er aan de voorzijde iets minder diep ingaat dan de achterste. Maar die 1-2 mm verklaart denk ik niet waarom ik 2cm wagenhoogte mis.

Afbeelding
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » do 15 jun, 2023 17:18

Ik heb even in de Haynes en Olving zitten neuzen en daar zie ik een verschillende manier van meten:

De Olving en Haynes hebben het over 0-2mm ruimte tussen de dikke aanslagring/rubber en de rand van de verdikking. Dus niet 0-2mm schroefdraad zoals ik dacht. In de praktijk is er aan de achterzijde dus niks te stellen: je duwt de centreerbus gewoon strak in de veerpot, zodat je 0-2mm ruimte hebt. Over de stelmoeren achter wordt niks gezegd (beetje vreemd).
Afbeelding

Haynes beschrijft de stelmoeren wel aan de voorzijde (L1 in de afbeelding): hier 5mm schroefdraad tot aan de stelmoer.
Afbeelding

In de instructievideo van Burton worden de centreerbussen trouwens gewoon overal met dezelfde ruimte rondom gemonteerd. Dus dat zou ook gewoon moeten kunnen.
La vie est belle.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Yannick » vr 16 jun, 2023 08:32

De voorste stelbus moet je zo afstellen dat er nog minimaal 12 mm schroefdraad overhebt aan de voorzijde van de stelbus. Gemeten tot aan de moer op de stelbus. Dat is wat er in Citroëndocumentatie staat (werkplaatshandboek).

De achterzijde stel je zo af dat er maximaal 2 mm speling is tussen de veerpot en het demprubber. Aan de achterkant hoort dus geen spanning te zitten. Er zijn geen gegevens voor hoeveel schroefdraad je moet overhouden.

Maar dat verklaart volgens mij je probleem niet. Als je de trekstangen niet vervangen hebt, zal het verschil wel in de trekogen zitten. Ik zou de oude trekogen er weer opzetten achteraan en kijken.

Wat Burton beschrijft is maar het halve werk. Dat is goed om de montage voorlopig te doen als je de potten monteert op een kale auto. De afstelling beschrijven ze niet, die moet je doen als de auto rijklaar op de grond staat.

Ik heb de operatie onlangs zelf bij mijn Dyane gedaan na een veerpotrevisie en erg m'n best gedaan maar perfect heb ik het niet gekregen. Aan de ene kant zit er toch een beetje spanning achteraan op het demprubber. Dat ligt dan volgens mij aan de veren die niet exact dezelfde veerkracht hebben. Ik heb bij dat afstellen ook gemerkt dat je het behoorlijk verkeerd kan doen terwijl de auto toch ongeveer recht lijkt te staan. Bv. aan één kant alle spanning achter en de andere kant alle spanning voor. Als alles zo goed als mogelijk is afgesteld, ben je zeker dat er niks hangt te rammelen wat niet nodig is en weet je ook zeker dat alle wielen ongeveer gelijk op de grond duwen.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » vr 16 jun, 2023 09:02

Yannick schreef: vr 16 jun, 2023 08:32 De voorste stelbus moet je zo afstellen dat er nog minimaal 12 mm schroefdraad overhebt aan de voorzijde van de stelbus. Gemeten tot aan de moer op de stelbus. Dat is wat er in Citroëndocumentatie staat (werkplaatshandboek).
Dat komt overeen met wat ik heb. Haynes heeft het over 15mm schroefdraad aan de voorzijde (L2 op de tekening).
Yannick schreef: vr 16 jun, 2023 08:32 De achterzijde stel je zo af dat er maximaal 2 mm speling is tussen de veerpot en het demprubber. Aan de achterkant hoort dus geen spanning te zitten. Er zijn geen gegevens voor hoeveel schroefdraad je moet overhouden.
Ik denk dat je max 2mm tussen demperrubber (dikke ring) en de verdikking op de centreerbus bedoelt? Want tussen veerpot en demperrubber zit nooit speling.
Maar hoe stel je die max 2mm af dan? Want je duwt de centreerbus toch strak in de veerpot?
Yannick schreef: vr 16 jun, 2023 08:32 Maar dat verklaart volgens mij je probleem niet. Als je de trekstangen niet vervangen hebt, zal het verschil wel in de trekogen zitten. Ik zou de oude trekogen er weer opzetten achteraan en kijken.
Ja, volgens mij heb ik de centreerbussen (redelijk) goed zitten. Dan is de enige optie een oud trekoog er op zetten.

Andere verklaring zou nog kunnen zijn dat de veren in de veerpot zijn afgebroken. Maar tegelijk aan beide zijden? Ik heb niks vreemds gemerkt verder. Heb ze ook niet open gehad.
La vie est belle.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Yannick » vr 16 jun, 2023 10:20

De speling die je tussen het demprubber en de stelbus hebt, heb je ook tussen het rubber en de pot zelf. Toch? Dat is juist het punt, het demprubber mag wat speling hebben achteraan. Als je dan over een drempel rijdt, heeft de pot de ruimte om naar achter te schuiven. Dat is de hele opzet van de rubbers, om een interactie te creëren tussen voor en achter.

Dat verhaal verandert natuurlijk afhankelijk van hoe de auto beladen is.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » vr 16 jun, 2023 11:27

Oh, ruimte tussen het rubber en pot zelf? Daar heb ik niks over gelezen eigenlijk. Ik heb de centreerbussen ook gewoon 'strak' in de veerpotten geschoven.
La vie est belle.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Yannick » vr 16 jun, 2023 11:44

Citroën spreekt in de documentatie duidelijk over een speling (jeu), niet over een afstand.

Naar mijn mening stel je het best af (als het lukt) zodat het rubber de pot net raakt. Dan kan daar ook geen vuil tussen.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » za 17 jun, 2023 21:44

Ik heb nu de voorste centreerbus veel verder naar voren gezet, zodat er 12mm schroefdraad vrij kwam. En de achterste moest ik daardoor ook verder naar voren afstellen (de centreerbus kwam er bijna een cm uit na flink op en neer duwen van de Eend).

En dat heeft al weer een cm extra wagenhoogte gebracht! Nog steeds te laag, en ik heb dus geen schroefdraad over in de trekstangogen.
La vie est belle.

sdb
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 12:19
Locatie: Nijmegen

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door sdb » za 17 jun, 2023 23:20

Hierboven ook geopperd: heb je de oude trekstangogen nog en kan je die eens proberen? Ben heel benieuwd wat daar uitkomt!

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 596
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Wagenhoogte te laag achter na monteren nieuwe trekstangogen

Bericht door Handjes » zo 18 jun, 2023 13:34

Ja, volgt nog.
La vie est belle.

Plaats reactie