DG nition onder water wat nu?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

DG nition onder water wat nu?

Bericht door AZL57 » ma 4 sep, 2023 17:29

De eend van een vriend is in een overstroming terecht gekomen. Het water van de heftige bui kwam tot boven de bumper en de auto hield ermee op. Ik heb vanmorgen het spul gedemonteerd en er was geen vonk, het lampje ging wel nog aan op de DGnition. Heb even een oude ontsteking gemonteerd en we hebben de motor weer aan de praat gekregen. Er kwam zelfs nog wat water uit de uitlaat. Geen idee van welke kant dit erin is gekomen. Heb vanmiddag de DGnition open gemaakt en ja die zat dus vol water. Alles schoon en droog gemaakt. Iemand een idee of het ding tegen verdrinking bestand is? Of zouden er onderdelen sneuvelen. Ik ga hem straks nog even in de silica gel leggen. :roll:
diverse Citroens, wat anders.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door hobbes » ma 4 sep, 2023 21:33

met een föhn droog blazen en gewoon weer proberen. Mocht ie niks doen dan kun je DG altijd benaderen of zij hem weer kunnen repareren. Ik had ooit een originele 123 die na jaren van gebruik er toch mee ophield. 123 heeft hem gratis gerepareerd. Ze vertelden me door de telefoon dat het huis het duurste onderdeel was van de module.

Jaren terug in zuid Frankrijk de groene eend een keer met open dak in een hoosbui laten staan, terug op de boerderij de eend eerst in de schuur geschoven en met een verlengsnoer en de föhn van de vrouw van de baas de eend droog geblazen ( het hele dashboard was kletsnat) Na een paar keer startten kwam de eend weer hoestend en proestend tot leven.

Hetzelfde een keer op de ring van Antwerpen gehad, het water sloeg gewoon over op de motor. Onder een viaduct gestopt met draaiende motor, blok droog gemaakt met een oude doek en het winterschotje erop gezet ( dat hielp) en daarna achter een dikke vrachtwagen maar weer verder
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door AZL57 » ma 4 sep, 2023 22:42

Heb hem in een washandje in de bus met silica-gel gelegd. Ik kan zo geen schade zien behalve wat modder. Het water heeft er een 10 tal dagen in gezeten. De centrale as van de nokkenas was een beetje aangeroest. Voorzetting volgt.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door AZL57 » di 5 sep, 2023 13:06

Heb er vanmorgen spanning opgezet en er een bobine en bougie aan gehangen. Als ik een magneet erlangs beweeg vonkt ie. Maar niet altijd. Kan aan mijn onnauwkeurige beweging met de magneet liggen?? Maar hoe betrouwbaar is het nog?
diverse Citroens, wat anders.

Eendjekwek
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
Locatie: Eindhoven

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door Eendjekwek » di 5 sep, 2023 18:11

Waarom zou je hem niet even inbouwen en testen? Kan gewoon zonder de fan erop als je hem niet te lang rustig laat lopen. Als hij niet/slecht start of onregelmatig loopt weet je meteen genoeg
EENDJES!!!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door AZL57 » wo 6 sep, 2023 17:00

Eend loopt weer. Het blijkt dat er wat water in de motor is terecht gekomen. Hoe ???
Ik had de slang tussen luchtfilter en carter ontluchting even los, hier kwam een olie/water drab uit. Zo diep was het water nou ook weer niet. :?: :?:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door gillis » vr 8 sep, 2023 09:34

Was het niet gewoon sluge?
Van korte ritjes en niet warm lopen krijg je ook water in de motor (sluge).
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door AZL57 » vr 8 sep, 2023 17:19

Nee er kwam echt water uit de luchtfilter en slang naar de vulpijp. Mogelijk heeft de fan het water opgegooid en door de oliekoeler richting luchtfilter geblazen?? Het was een heftige bui het water liep net niet over de dorpels in de cabine.
Ik heb een mp4 video maar kan hem niet uploaden
diverse Citroens, wat anders.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door verkuilm » vr 8 sep, 2023 18:07

Ik heb ook echt bizare buien gehad met eend en mehari nooit water naar binnen zover ik weet.
Maar verder geen punt, zou even de pijlstuk bekijken en bij twijfel nieuwe olie erin.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door AZL57 » vr 8 sep, 2023 18:32

diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1873
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door Boudewijn » za 9 sep, 2023 18:35

In 1976 zat ik in militaire dienst en was gelegerd in Oirschot. Onderweg er naar toe hoorden we op de radio dat er een wolkbreuk was geweest boven Eindhoven. Toen wij in Eindhoven aan kwamen was het droog, maar we moesten door een tunneltje dat vol water bleek te staan. Er stonden al diverse auto's stil in de tunnel, maar ik was er van overtuigd dat de eend er door moest kunnen gaan. Van de andere kant kam een auto die er met een flinke vaart in dook en halverwege stil kwam te staan. Ik ben stapvoets door het water gereden en heb het gered. Het water stond tot aan de dorpels.
Eenden kunnen nu eenmaal zwemmen. :D
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: DG nition onder water wat nu?

Bericht door AZL57 » za 9 sep, 2023 22:59

Ja ik ben ook al door diverse beken gewaad. Maar als je te snel rijdt krijg je een boeggolf en die kan ook naar binnen slaan.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie