Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Bericht door Data58 » zo 1 okt, 2023 16:55

Ik heb een 123-Ontsteking. Op de autoweg bij 100km/uur in eens motor uit. Eerste analyse geen vonk dus ontsteking kapot? Bobine is van het ‘super’ type. Ontsteking is een tune+ versie. Bluetooth contact was nog mogelijk met de ontsteking en toeren worden geregistreerd dus de magneetjes doen hun werk. Maar geen vonken.

Bedrading nagemeten plus 12V op ontsteking (rode draad), plus 12V op Bobine (gele draad), zwarte draad op bobine los met universeelmeter doorgemeten en geen breuk. Geen idee wat ik precies zou moeten kunnen meten aan deze zwarte signaaldraad. Verbreekt de massa pulsgewijs op de bobine voor inductiespanning naar de secundaire spoel. Mogelijk met een scoop is signaal te zien.
Losse andere Bobine met bougies aangesloten en geen vonk.

Ontsteking uitgebouwd en proefopstelling gemaakt met deze losse Bobine en bougies. Magneetje aan achterkant van de ontsteking bewegen geeft een vonk…………

Nu vraag ik mij af waarom het dan gemonteerd niet werkt. Ergens overgangs weerstand, niet voldoende vermogen voor de 123 beschikbaar? Weet dat er ongeveer 3A nodig is voor een werkende ontsteking.
Ik ga alle draden bypassen en kijken of het dan wel wil. Raar verschijnsel. Vergelijkbare ervaringen en eventuele oplossingen hoor ik graag.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Bericht door AZL57 » zo 1 okt, 2023 23:39

Massa van 123 naar motor ok? Massa motor naar accu?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Bericht door Data58 » ma 2 okt, 2023 00:29

Massa is aanwezig maar zal het ook nog eens nameten. Dank voor de tip.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Bericht door verkuilm » ma 2 okt, 2023 07:51

Ben wel benieuwd hoe je weet of de vonk weg is? Want uitgevallen op snelweg en daarna doet ie het weer?
Want dat is altijd lastig zoeken.
Andere bobine iig snel te doen. We hadden laatst ook kapotte superbobine. Gaf ook rare storing.

Als je plankgas rijdt, eend valt uit, en even later doet ie het weer. Tot je weer plank gas geeft. Meestal trekt de benzine pomp lucht. Meerdere keren gehad. benzine laten pompen in glazen potje, als je luchtbellen in benzine ziet, niet goed.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Bericht door Data58 » ma 2 okt, 2023 23:17

De analyse is samen met de ANWB gemaakt. Ik moest van de autoweg weggesleept worden. Daarna samen met de ANWB man vastgesteld dat er geen vonk was.
Vandaag bypass gemaakt losse bobine met kabels wel vonk. Nog voor alle zekerheid brandstof toevoer gecheckt. In een flesje laten pompen, was ook goed. Enig moment had ik een bougieskabel links los en starte de auto. De bobine werd ook meer dan warm bij de startpogingen. Wat ook vreemd is. Ik heb daarom beide bougies vervangen. Daarna lopen, yes probleem getackeld dacht ik.
Even later rondje gereden om accu, na vele startpogingen, bij te laden. Dus ook even de snelweg op. Geeft gas boven de 80 en ………poef weer compleet uitgevallen en niet meer starten.
Door behulpzame buurman naar huis gesleept. Was gelukkig niet ver van huis. Maar goed dit verhaal gaat dus nog verder.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Bericht door RobM » di 3 okt, 2023 06:42

Heb je de onderdelen van de oude ontsteking nog?
Het is even een klusje, maar als ie met puntjes wel 90 haalt dan heb je het lek boven.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Bericht door Data58 » zo 8 okt, 2023 21:46

Na wat uitwisselingen en twee niet succesvolle testritten waarbij ik weer stil kwam te staan. Probleem gevonden. De bedrading naar de bobine zat met de ommanteling tegen de voet van de carburateur. Het hete gedeelte. Het laat zich nu raden de pulsdraad maakte contact met massa en verstoorde zo het ontstekingssignaal. Omdat dit aan de onderkant zat heb ik dat over het hoofd gezien en je meet wel een goede waarde als je alleen tussen de twee uiteinde van de bedrading meet. Volgende keer ook naar massa meten of er kortsluiting is.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1922
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: Geen vonken wel alles ok, rara wat is er aan de hand.

Bericht door marcopr » ma 9 okt, 2023 18:09

knap gevonden.
Interessant topic.
Dit soort storingen kunnen een mens tot wanhoop drijven.
tweeceevees zijn leuk!

Plaats reactie