geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Alles in, over, rond en op de koets.
Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door Lo Bouwens » vr 17 nov, 2023 16:52

Ik wil het motorcompartiment van mijn 2cv netjes maken en opnieuw spuiten. Maar er staan op het schutbord enkele codes in zwarte geverfde (?) letters, Geen idee wat die codes betekenen en of ze behouden moeten blijven of gewoon weggeschuurd en overgespoten kunnen worden. Wel belangrijk, want hij moet nog naar de RDW i.v.m. invoer vanuit België (alle documenten zijn er gelukkig bij). Ik heb er een duidelijk foto van gemaakt die ik ter verduidelijking heb bijgevoegd.
Bijlagen
codes op schutbord.jpg

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door AZL57 » vr 17 nov, 2023 17:10

Codes zijn de kleur van de auto en de productie datum.
https://www.citroenax.nl/kleurcode
http://origin.2cv.nl/historie/orga.html
diverse Citroens, wat anders.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door verkuilm » vr 17 nov, 2023 17:35

waarom zou je dat overspuiten? Dat wordt heel snel heel lelijk denk ik?

Maar! Overal af blijven, eerst RDW. Dat is altijd verstandig. Heeft 2cv nog orginele chassis en chassisnummer?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door gillis » za 18 nov, 2023 14:15

Als je spuit zou ik proberen de codes te behouden, zijn niet echt relevant, ja kleur, maar als je het weet...weet je het...

Maar behoudt blijft wel mooi voor originaliteit.
onder druk wordt alles vloeibaar

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door Lo Bouwens » zo 19 nov, 2023 11:14

Hartelijk bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg. Ik heb de betreffende codes intussen "gekraakt" en het lijkt me inderdaad nuttig ze te handhaven voor de invoerregistratie bij de RDW en voor de kleurcode.
Laatst gewijzigd door Lo Bouwens op zo 19 nov, 2023 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door Lo Bouwens » zo 19 nov, 2023 11:30

Ik heb de "gekraakte" geverfde gegevens op het schutbord nog even geprobeerd te vergelijken met de gegevens op het typeplaatje, maar daar kom ik ook niet echt verder mee.
Daar staat op: 8174042,
daaronder: VFAZKA0096KA 1357
daar weer onder: 930 en 1330
en daar dan weer onder: 1. 450 2. 500
Bijlagen
typeplaatje op schutbord.jpg
Laatst gewijzigd door Lo Bouwens op zo 19 nov, 2023 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door Lo Bouwens » zo 19 nov, 2023 11:48

Ik hoop dat dit geen problemen geeft bij de invoer, want er is ook een nieuw chassis onder gezet in 2011, waarvan ik overigens keurig een officieel Belgisch certificaat erbij heb gekregen en ook het certificat de conformité.
In het originele Belgische kenteken staat als datum van eerste inschrijving 30 juni 1983 en dus geen 1987, wat de geschilderde code aangeeft. Verwarrend dus...

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door Lo Bouwens » ma 20 nov, 2023 13:10

Op het kentekenbewijs staat het "nieuwe" chassisnummer, dus van de vervangende koets uit 1987. Dat staat ook op het typeplaatje en is ook vermeld in het document van het vervangende chassis, maar bij eerste toelating staat in het kentekenbewijs nog gewoon 1983, dus ik hoop dat de RDW dat aanhoudt en niet de latere datum. Enfin, afwachten maar, het is nog lang niet zover.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1806
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door deusjevo » ma 20 nov, 2023 15:51

Lo Bouwens schreef: zo 19 nov, 2023 11:30 Ik heb de "gekraakte" geverfde gegevens op het schutbord nog even geprobeerd te vergelijken met de gegevens op het typeplaatje, maar daar kom ik ook niet echt verder mee.
Daar staat op: 8174042,
daaronder: VFAZKA0096KA 1357
daar weer onder: 930 en 1330
en daar dan weer onder: 1. 450 2. 500
Die laatste 4 cijfers zijn maximale gewichten gok ik?

930 kilo voor de Eend
1330 kilo voor de Eend met een aanhanger (treingewicht)
450 kilo voor de vooras
500 kilo voor de achteras
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door AZL57 » ma 20 nov, 2023 19:37

VFAZKA0096KA1357 is het chassisnummer.
diverse Citroens, wat anders.

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 7 sep, 2005 19:31
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door JoF » ma 27 nov, 2023 14:57

Beetje verwarrend allemaal: het enige dat ik zeker weet (vanwege de ´in zwart´ gespoten codes), is dat het een koets betreft die op 16 december 1987 uit de fabriek is gerold in de kleur Blanc Meije en volgens de uitvoering AM88 (Annee Modele) is gemaakt (oftewel modeljaar 1988, en dat is volkomen logisch). Die koets heeft uiteraard op een chassis gestaan, maar op basis van het identificatieplaatje is geen enkele link te leggen tussen koets en chassis, De RDW heeft qua registratie geen enkele behoefte aan info over de koets, maar wil wél alles weten over het chassis en het daarbijbehorend kentekenbewijs. Dat laatste is dus van groot belang. Overigens lijkt het mij niet het originele identificatieplaatje dat op de koets zit; het is gewoon een home-made aluminium plaatje. Dus: zoek vooral eens de plek op waar het chassisnummer staat ingeslagen, en vergelijk dat nummer met de papieren die je hebt. Ik mag hopen dat dit met elkaar overeenkomt !
Jumpy 2.0 HDi-136 PK Camper (2008)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door Lo Bouwens » di 28 nov, 2023 14:31

Tijdens de bezichtiging krabde de verkoper ergens rechtsvoor onder in het motorcompartiment op de balk van het chassis een plekje kaal en liet mij het ingeslagen nummer zien. Ik heb dat toen niet vergeleken met de codes op het kentekenbewijs of op het bijbehorende certificaat van het nieuwe chassis, maar ik zal het nogmaals controleren en ditmaal wel vergelijken. Bedankt voor de tips.

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 7 sep, 2005 19:31
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door JoF » di 28 nov, 2023 16:35

Het lijkt er op dat de verkoper op de juiste plaats gekrabt heeft.......althans als het om het originele chassis gaat. En óók als het NIET om het oorspronkelijke chassis gaat, kan er nog steeds op die plek een correct nummer staan dat overeenkomt met jouw papieren. Onderzoeken dus !!

Toevallig heb ik een oorspronkelijk Belgische 2CV6 Spécial in mijn bezit, kleur EWThs, AM88, gemaakt op 1 maart 1988 (in Portugal dus). Ook daar zat een Gelijkvormigheidsattest bij (Belgisch Kenteken: HJB 964), d.d. april 1988. Die auto is ooit in Nederland terechtgekomen en is toen meteen door de RDW geschouwd en pas jaren later is er een nieuw chassis onder gezet en heeft de RDW er het chassisnummer in gegraveerd. En blijkbaar doet de betreffende RDW (ik verwacht dat dit in mijn geval Veldhoven is geweest) dat bij een verzinkt chassis op de binnenkant van de rechter achterbalk. Als je dát voor elkaar hebt.......ben je klaar met de rompslomp.

Het nummer 8174042 op jouw typeplaatje lees je verkeerd; dat moet zijn 81/4042, en dat nummer komt weer terug op het Gelijkvormigheidsattest van de auto en hoort bij het proces-verbaal dat ooit eenmalig opgemaakt is. En origineel zit het op het typeplaatje geplakt........Ik kan het helaas niet mooier maken. Overigens past jouw chassisnummer dat op het typeplaatje staat en waar 96KA in staat wél bij bouwjaar 1984..........(zie overzicht van wijlen Jeroen Cats, ergens op dit forum). Ik hoop voor jou dat het chassisnummer op jouw chassis overeenkomt met één van de formulieren die je hebt. Wij horen het wel.
Jumpy 2.0 HDi-136 PK Camper (2008)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door verkuilm » di 28 nov, 2023 20:42

Zeker als er een verhaal is, goed of niet goed. Eerst naar rdw, hoe sneller hoe beter. Hij hoeft niet goed te zijn. Liever roest gaten dan aan gerommeld.
Veel gemaakt fout is, restauratie kopen opknappen en dan rdw. Als er dan twijfel is kunnen ze lastiger bepalen of het klopt of niet.
Je kan technische dienst rdw bellen. Vink bij rdw keuren ook chassis onderzoek aan. Duurder maar dan hebben ze meer tijd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: geverfde codes op het schutbord belangrijk?

Bericht door Lo Bouwens » wo 29 nov, 2023 09:57

Bedankt voor de duidelijke reacties. Inderdaad had ik kennelijk alleen naar het typeplaatje gekeken en daardoor het enigszins beschadigde en vuile schuine streepje voor een 7 aangezien. Ik heb alles nog eens vergeleken met de bijgeleverde papieren en inderdaad kloppen de gegevens op de auto met de gegevens in de bijgeleverde papieren (kentekenbewijs, conformiteits-certificaat, certificaat van het vervangen chassis, ingevulde en ondertekende koopovereenkomst), dus ik ga toch t.z.t. met enig vertrouwen naar de RDW. Nu eerst even de restauratie van mijn Volvo Amazon Combi afronden, en dan snel met de Eend beginnen. Mijn handen jeuken...

Plaats reactie