Doormeten startmotor 6 volt

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » vr 29 dec, 2023 18:02

Beste liefhebbers,

Ik heb een vraag over het doormeten van een 6 volt trekstarter. Ik heb de startmotor schoongemaakt. De azu heeft minstens 20 jaar niet gereden. Staat van startmotor was onbekend, had ook geen accu. Inmiddels een 6 volt accu paraat, opgeladen en hangt aan druppellader. De starter werkt helaas niet. Ik wil graag weten hoe ik een starter kan doormeten om na te gaan waar het probleem zit. De borstels lijken of in goede staat, drukken ook goed aan op de rotor.
Het volgende heb ik inmiddels gedaan:

Contactpunt hendel gecontroleerd, directe Spanning op het aansluitpunt gezet waarmee de koperen beugel aan de behuizing vast zit, geen resultaat.

Weerstand gemeten tussen aansluitpunt stator en stator verbinding bruggetjes: nagenoeg geen weerstand.( hoort zo)
Weerstand tussen stator aansluiting bovenop en stator elementen inwendig, weerstand oneindig (hoort zo denk ik?)

Hoe kan ik de rotor doormeten om te checken of deze nog goed is?
Bijlagen
20231229_173018.jpg
20231229_173024.jpg
20231229_173442.jpg
20231229_173544.jpg
20231229_173548.jpg

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door KarelMarien! » vr 29 dec, 2023 23:23

weet je zeker dat de accu leven heeft? Zo ja ik zie de min kabel op startmotor diverse draadjes bijelkaar getapet en met klem goed sluitend op de pool zitten. Kan niet zien of het min pool is. De plus kabel zit aan de startmotor aansluiting en zit op de +pool van de accu? de klem lijkt te klein.dus lijkt het een min kabel. Het geeft niet hoe het zit maar is maar een idee ( zit de aansluitingen goed en accu goed is) Ook kan houtje tussen bekje bankschroef oor bevestiging startmotor massa beinvloeden en evt. verf lagen .

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » vr 29 dec, 2023 23:57

Ik meet nagenoeg hetzelfde voltage op tussen de aansluitpunten op de startmotor als op de accu zelf: 6,35 volt. De acculader geeft ook aan dat de accu vol is, naast het gemeten voltage.

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » za 30 dec, 2023 10:36

Ik heb de weerstand gemeten tussen het zilveren deel van de rotor en de rotor as, weerstand tussen 1 tot 2 ohm per deel (helemaal rondom gemeten) De weerstand tussen het koolborstel koperen sleepring gedeelte en het zilveren rotor gedeelte is oneindig, zie foto’s, klopt dat?
Bijlagen
20231230_102019.jpg
20231230_103147.jpg

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door RobM » za 30 dec, 2023 18:34

Willem vd Zaan schreef: vr 29 dec, 2023 18:02 Weerstand tussen stator aansluiting bovenop en stator elementen inwendig, weerstand oneindig (hoort zo denk ik?)
dat is opmerkelijk. Ik begrijp niet precies waar je meet maar ik zou zeggen: dat hoort een paar ohm te zijn

De plus komt bovenop de startmotor binnen en wordt geschakeld door de schakel-handel. Vanaf daar loopt de stroom door de stator naar de koolborstel aan de plus-kant. Dan loopt de stroom door de rotor naar de min kant.

Doormeten: van de aansluiting bovenop de startmotor naar de plus-koolborstel. Dat moet een paar ohm zijn bij aangetrokken schakelaar.
Dan de rotor: de koolborstels staan onder een hoek van 90 graden. Op de stator moet je op de lamellen die onder een hoek van 90 graden staan dus ook een lage weerstand meten; een paar ohm.

Alle elektrische delen van de startmotor mogen niet aan het huis van de startmotor liggen, behalve de negatieve koolborstel.
De laatste meting die je doet is niet van belang: dat zijn gewoon metalen delen van de startmotor.

Wat nogal eens voorkomt: de schakelaar is vies of wordt niet ver genoeg ingedrukt. Even de twee boutjes van de schakelaar losmaken. Dan zie je het kontakt bovenop de startmotor. met fijn schuurpapier blank maken. Je kan de schakelaar stellen door het boutje wat achter de schakelstang zit iets verder uit te draaien. Dan maakt je schakelaar beter kontakt.

ik ben niet niet een doorgebrande 6V startmotor tegengekomen. Die dingen zijn echt bullet-proof. Deze ziet er goed uit, moet lukken!


Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » za 30 dec, 2023 21:29

Ha Rob, bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ga ermee aan de slag en laat weten hoe het afloopt!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4979
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door AZL57 » za 30 dec, 2023 23:47

Je hebt de neus van de startmotor zwart geverfd. Deze moet gewoon blank aluminium zijn om contact met de massa op de bak te kunnen maken.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » ma 1 jan, 2024 19:34

Het lek is boven water, de boosdoener bleek inderdaad het randje verf te zijn op het ronselhuis wat isolerend werkte voor het stator huis zodat er geen massa verbinding was via het aluminium ronselhuis. Randje verf eraf geschuurd en hij deed het meteen.

Bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Data58 » di 2 jan, 2024 11:08

Geweldig dat je weer met medeforumers de oplossing snel hebt. Succes met verder reviseren.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door gillis » di 2 jan, 2024 21:26

En, op een hele andere noot...

weet niet of je dagelijks laswerk hebt maar anders zou ik de fles dicht draaien

:wink:
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » wo 3 jan, 2024 21:35

Zeker fijn deze hulp van mede forummers! En Gillis, bedankt voor de tip, de afsluiter stond dicht, de torch houdt de restdruk goed vast!

Nu de startmotor werkt kwam het grote moment, de motor voor het eerst starten, had tientallen jaren niet gedraaid. Is een 18pk en ik heb er bij revisie een 530 cilinderset in gezet.
Na wat gepruts sloeg de motor aan, gaaf!
20240103_205956.jpg
Er kwamen wel wat opvolg puntjes uit... :lol:

Als eerste geeft de brandstofpomp geen druk. Ik heb hem open gemaakt op de motor, bij starten zie ik het membraam heen en weer bewegen, maar de pomp levert geen druk (had voor het starten met mijn mond de brandstof aangezogen tot aan de carburateur) Tijdens revisie een nieuw membraam in gezet. Voorkant vervangen door een reserve, geen resultaat. De zuig en pers zitten goed aangesloten, wat kan dit zijn?

Ten tweede is er olielekkage in de buurt van beide brilrubbers, het vreemde is dat de olie hogerop bij de aandruk veren eraf drupt, en niet lager bij de rubbers zelf, zijn dit dan de rubbers of toch wat anders? Ik heb bij montage van de koppen goed opgelet dat de pijpjes van de stoterstangen goed in de opening werd geschoven, al viel het me wel op dat die 530cc cilinders iets groter in diameter zijn bij de koelribben, het was lastiger om de rubbers goed gepositioneerd te krijgen.
20240103_204206.jpg
20240103_203726.jpg
20240103_203621.jpg
Als derde geeft de ingebouwde 6v dynamo een voltage af van 0,25 volt, daar moet ik mee aan de slag.

Hoor graag jullie advies!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door RobM » do 4 jan, 2024 10:11

Aan de dynamo zit nog geen spanningregelaar? Dan klopt je waarde.

Even bij draaiende de voltmeter aan de rode en motor kortstonding 6V aansluiten op de ext. Dan vliegt de spanning naar de 18V

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Data58 » do 4 jan, 2024 13:18

Allereerst wanneer nieuwe brilrubbers goed geplaatst zijn en toch lekken. Dan moet je je vulpijp controleren. Deze geeft dan te veel overdruk. Hiervoor kun je een soort manometer https://www.burton2cvparts.com/nl/olievulpijp-manometer gebruiken. Ik zou dus niet te veel meer starten wat dan blaas je ook andere rubbers door rond de krukas.
Mogelijk hier op het forum ook ideeën om deze zelf te maken wat eenvoudig kan met een plank en stuk slang.

OPTIE 2 Lees nog eens goed en je zegt hogerop bij de veren. Als dat het geval is zou het zo maar kunnen zijn dat je haarschuren hebt in je pijpjes. Weet niet of je daar goed op hebt gecontroleerd. Dit komt nog wel eens voor.

Zolang je bij de montage de cilinderkop in kon drukken, over de veerkracht heen met de brilrubbers op zijn plaats. Mogelijk zijn deze teruggeschoten en daardoor stuiten de pijpjes toch tegen de rand carter. Wanneer de cilinderkoppen op dat moment aandraait, stuik je de pijpjes en kunnen deze vervormen of er ontstaan barstjes in.
Hoop voor je dat dit niet het geval is.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » do 4 jan, 2024 13:49

Bedankt voor jullie reacties!
Dynamo inderdaad zonder spanningsregelaar gemeten, dat ga ik alsnog doen.

Wat betreft de olielekkage, de pijpjes waren visueel goed, uiteinde ook niet gekraagd.
Vulpijp heb ik een nieuw viton visbekje in zitten, kan dan nog steeds de carterdruk te hoog zijn?. De koppen konden inderdaad tegen de veerdruk van de veren in en uit veren tijdens montage, dat voelde allemaal wel goed.

Kan het zijn dat de olie tussen het carter deel en de ingeschoven cilinderbussen door komt? Ik heb die koud op elkaar gezet, zit origineel ook geen afdichting tussen volgens Haynes.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4979
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door AZL57 » do 4 jan, 2024 14:24

Normaal zijn de bussen geen probleem maar je hebt geen originele zou dat nog voor problemen kunnen zorgen? Inslijpen met pasta als een klep. Verder kan er olie langs de onderste trekstang van de kop lopen als niet het goede ringetje onder de bevestiging moer zit.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie