Doormeten startmotor 6 volt

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » do 4 jan, 2024 23:10

Nog even weer gekeken en alles schoongemaakt en weer motor laten draaien. De lekkage wordt als eerste zichtbaar op de aandruk ringen van de veren die de brilrubbers op z'n plek houden.
Bij beide koppen is dit het voorste pijpje, aan de ventilator kant.
20240104_210557.jpg
Maar alles zit nog dichtgebouwd dus niet heel goed zichtbaar. Het komt niet langs het pijpje bij de kop vandaan, dat blijft droog.
De onderste kopbout is ook droog.

Verder heb ik de motor even gedraaid met de olievulopening op een kier, maar dat spettert de olie er meteen aan alle kanten eruit, zit flinke druk achter.
De klepdeksels er bij stilstand even af gehaald om kleppen te stellen met warme motor, leek relatief veel olie uit de klepdeksels te komen. Wellicht goed de carterdruk te meten zoals werd geadviseerd.

Jullie nog andere ideeën?

Gebruikersavatar
Willem vd Zaan
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 26 mar, 2023 19:57

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Willem vd Zaan » do 4 jan, 2024 23:13

Ik heb alleen deze foto van de koprevisie waar de pijpjes gedeeltelijk te zien zijn, de onderkanten zijn niet te zien:
Bijlagen
20230904_212319.jpg

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door AZL57 » do 4 jan, 2024 23:26

Zonder dop spuit de olie er altijd uit. Na enkele vergeten te sluiten vuldoppen druipt je hele motorruimte van de olie :oops:
Niet leuk, wel goed tegen roest... :mrgreen:
diverse Citroens, wat anders.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: Doormeten startmotor 6 volt

Bericht door Yannick » vr 5 jan, 2024 08:46

Ik heb onlangs van iemand anders gehoord dat de koelribben van die cilinders gewoon te groot zijn en de stoterbuisjes er niet onder passen. Je zegt het zelf ook dat het niet goed past. Waarschijnlijk zetten de cilinders spanning op de stoterbuisjes.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Plaats reactie