Pagina 1 van 2

AZU 250

Geplaatst: wo 4 sep, 2024 12:08
door Houtstoker
Als nieuw lid wil ik me even voorstellen. Ik ben Ad, en heb onlangs een AZU 250 gekocht als een grote puzzel.
Vorige week heb ik de Eend opgehaald met mijn Mercedes (T2 508 met Om 364 motor)
https://photos.app.goo.gl/KxvwG9922x7dU7Xa7

Bedoeling is nu eerst een rollend chassis te krijgen wat bijgewerkt is en dan rustig aan verder te kijken
https://photos.app.goo.gl/efTUn7muL1vED5An6

https://photos.app.goo.gl/nrDTJLBTT381PNdk6

Mocht foto's delen op deze manier niet werken, mijn excuses, is verlinkt via google
Tiny pics verwijderd de foto's na 4 dagen

Re: AZU 250

Geplaatst: wo 4 sep, 2024 14:18
door deusjevo
Leuk zeg, succes!

Is het een oude La Poste eend?

Re: AZU 250

Geplaatst: wo 4 sep, 2024 16:26
door AZL57
Leuk. Je moet de assen met batteurs hebben. De andere zijn wat nieuwer denk ik.

Re: AZU 250

Geplaatst: wo 4 sep, 2024 18:52
door Houtstoker
Is idd een la Poste.
Qua assen wil ik de batteurs behouden, echter de nieuwste as is in de beste staat, dus ik wil de lagers overzetten naar de draagarmen met de batteurs en die monteren op de jongere as

fusees en wiellagers komen allemaal nieuw

Re: AZU 250

Geplaatst: wo 4 sep, 2024 21:29
door AZL57
Ja dat past allemaal geen probleem.

Re: AZU 250

Geplaatst: do 5 sep, 2024 06:32
door Geert
Interessant project.
Succes ermee en houdt ons op de hoogte !
Van welk jaar is deze beauty ?
Al gepost op www.citroenazu.nl ?

Re: AZU 250

Geplaatst: do 5 sep, 2024 06:40
door Houtstoker
de wagen is van 1971. Motor en bak zijn al gereviseerd en de (425) motor is voorzien van 530cc cilinders

Ik heb nog niet gepost op citroenazu.nl, registreren gaat ook niet daar nog geen NL kenteken. De wagen is bij import wel geschouwd door het RDW en is daar bekend.

Re: AZU 250

Geplaatst: do 5 sep, 2024 12:46
door Geert
Laatste jaar dat die 425 motor ( A 53) in de AZU gebouwd werd. in 1972 vervangen door de 435cc AYA2 A79/1.
En laatste jaar met kleine ribbels in de zijpanelen van de bak.
6 Volt en met kleine snelheidsmeter.

Re: AZU 250

Geplaatst: do 5 sep, 2024 20:22
door Houtstoker
Motor is al omgebouwd naar 12V, de rest moet nog aangepast worden. Ik vraag me wel af hoe dat bv met de tank inhoud meter aangepast moet worden. een andere mss?

Re: AZU 250

Geplaatst: vr 6 sep, 2024 06:37
door Geert
Houtstoker schreef: do 5 sep, 2024 20:22 Motor is al omgebouwd naar 12V, de rest moet nog aangepast worden. Ik vraag me wel af hoe dat bv met de tank inhoud meter aangepast moet worden. een andere mss?
Volgens mij werkt die brandstofmetervlotter ook op 12 volt.
Wij gaan onze AZ uit 1965 ook ombouwen naar 12 volt, maar willen dar niet met een externe dynamo doen, dus met v-snaar.
We willen een Harley dynamo inbouwen van 12 volt.

Re: AZU 250

Geplaatst: vr 6 sep, 2024 09:44
door AZL57
De laatste azu 250 hadden volgens mij al een 12v dynamo, boven op het spruitstuk staan?

Re: AZU 250

Geplaatst: vr 6 sep, 2024 12:54
door Geert
AZL57 schreef: vr 6 sep, 2024 09:44 De laatste azu 250 hadden volgens mij al een 12v dynamo, boven op het spruitstuk staan?
Klopt, maar die hadden en hebben een AYA 2 motor 435 cc, dezelfde als de latere Dyanes .
Zoals mijn AZU 250 uit 1974.

Re: AZU 250

Geplaatst: vr 6 sep, 2024 13:55
door Yannick
Dat hangt af van waar de auto nieuw verkocht werd. In Frankrijk was de 425cc altijd 6 Volt tenzij het een PO-uitvoering was. In de lage landen was de Dyane 425cc steeds 12 Volt met dynamo op het spruitstuk. De AZU had dezelfde motor (AYA 425cc) en had dus ook deze 12 Volt-installatie, althans bij ons.

Men schrijft dit verschil vaak toe aan het feit dat die auto's uit Vorst kwamen maar daar heeft het weinig mee te maken. Ook in Frankrijk gebouwde auto's voor de exportmarkt stonden op 12 Volt.

Ik kwam onlangs zelfs op Youtube een Amerikaanse in Frankrijk gebouwde AZAM export tegen (laatste model, met de grote kilometerteller) origineel op 12 Volt, 18 pk met de dynamo op het spruitstuk.

Maar je kan dus een 18 pk zonder al teveel afbreuk te doen aan de originaliteit naar 12 Volt ombouwen met originele onderdelen van voor de export bedoelde 21 pk's. Je hebt hiervoor naast de specifieke dynamo en regelaar de koeltunnel met uitsparing nodig, de fan en poelie en het spruistuk. Het spruitstuk van de 21 pk is wel bedoeld voor de 32 PICS carburator en de diameter van de uitlaat is groter. Je kan ook een versleten M4-spruitstuk nemen, die zijn er genoeg en de steun overbouwen op een 18pk-spruitstuk.

Re: AZU 250

Geplaatst: vr 6 sep, 2024 19:43
door AZL57
De steun is eenvoudig qua model die kun je zelf maken.

Re: AZU 250

Geplaatst: zo 8 sep, 2024 15:47
door Houtstoker
Met een stukje lassen kom ik wel klaar, tzt eens kijken of het nodig is.
Dank voor het hartelijk welkom en de extra informatie

Ik zal hier iets meer info over mijzelf zetten;
Ik ben 64 jaar, afgekeurd dus in de WIA. Voor hobby klus ik ook wel aan VW T3 (heb ik zelf ook gehad) en tijdens mijn langdurige ziekte episodes heb ik mezelf het nakijken en aanpassen van roterende dieselpompen bijgebracht.

Ik klus nu dus nog steeds af en toe aan VW T3 (diesel) waarbij het belangrijk is dat de klant wil leren hoe zelf eraan te werken en mij kan ondersteunen met het werk eraan. Omdat ik vaak aan een auto sleutel heb ik in de oprit een schaarbrug verwerkt. Ik kan hier dus een auto optillen om eraan te werken
https://photos.app.goo.gl/jEQ1yMUxPXKZ1P587

Voor laswerkzaamheden heb ik ook een kantelbrug die ook al vaak gebruikt is
https://photos.app.goo.gl/mUjpzhee3aNFuCrq8
https://photos.app.goo.gl/TrQESYLfiZajCYdAA

Qua lasapparatuur heb ik een mig 260 van Telwig (400V), een HBM 200 (multi lasmachine met mig/mag, Tig, Cusi en mig zonder schutgas) en een plasma snijder (40A

Dat was het zo'n beetje