Pagina 1 van 1

Vooronsteking controlegat

Geplaatst: ma 28 apr, 2025 23:13
door gewatte
Ik heb vroeger(45 j terug) de onderbrekerscontacten nog afgesteld met een pen in dat vliegwiel en't lampje ging dan uit of aan. Maar ik zie dat gaatje niet op die linker grote nok. Met de stroboscoop kan je dan een verfstreepje op een vliegwieltand zetten en een vast punt, flitsen maar.
Binnenkort moet ik een 1 2 3 ontsteking overzetten, is voor mij nieuw. Hoe zet je't juist.
2CV controle voorontsteking 7°.png

Re: Vooronsteking controlegat

Geplaatst: di 29 apr, 2025 07:39
door Eendjekwek
Ik heb nog nooit een motorblok zonder het controle gat gezien. Als je goed naar je foto kijkt, zie je dat deze gespiegeld is. Kijk maar eens naar de olieleiding, ontsteking en plek van de benzinepomp. Daarom is op je foto het gat aan de linker kant. Dit zit natuurlijk als je van de voorkant naar het motorblok kijkt op rechts.
Even zoeken, maar het gat zou er echt moeten zitten.

Het afstellen van de elektronische ontsteking gaat hetzelfde als met de punten. Je zet hem op tijd met behulp van het controle gat in het carter en vliegwiel. Op de elektronische ontsteking zit het lampje ingebouwd. Dat is alles.

Re: Vooronsteking controlegat

Geplaatst: di 29 apr, 2025 21:31
door gewatte
Ik heb een andere foto gevonden, daar zit het controle gat links(als bestuurder gezien).
2Cv motor controlegat.png

Re: Vooronsteking controlegat

Geplaatst: wo 30 apr, 2025 16:05
door schermer
Die laatste foto klopt. Bij de 123 zit een prima instructie, je hebt ook totaal geen stroboscoop meer nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk