Pagina 1 van 1

DOT in LHM systeem

Geplaatst: do 10 mar, 2005 13:13
door rusty
een vriendin van mij heeft 1.5 jr geleden een dolly uit ' 87 gekocht, nu zag ik laatst dat er geen LHM in zit, maar DOT!! bij de vorige eigenaar is de eend altijd in onderhoud geweest bij een 'eendengarage', al zegt dit natuurlijk ook nix.

Verder remt de eend als de beste, nog nooit problemen gehad.

Maar wat nu? DOT vervangen door LHM (systeem goed doorspoelen) gewoon DOT laten (werkt tot nu toe goed)

is het zo dat een LHM systeem wel tegen DOT kan, maar een DOT systeem niet tegen LHM?

Geplaatst: do 10 mar, 2005 13:21
door Frank Munneke
Lekker doorspoelen en hopen dat e.a. niet vast komt te zitten.

groet frank

Geplaatst: do 10 mar, 2005 17:27
door 2cvFred
Voor zover ik weet kan DOT niet tegen LHM! LHM vreet de leidingen op enzo.

Of was het nu omgekeerd? hmmmz :shock: :roll:

Ik weet in ieder geval dat toen ik een 70er jaren dyane chassis (dot) onder mijn 2cv gestoken heb dat ik alle onderdelen van het remsysteem heb vervangen (op aanraden van de eendenboer).

Geplaatst: ma 14 mar, 2005 20:07
door rusty
afgelopen weekend weer in haar eend gereden, rijdt errug lekker, rem aantikken is genoeg, schakelt erg soepel (pas 80.000 km) start en loopt als een zonnetje :D :D

nu zit ik nogsteeds met de vraag kan een LHM systeem tegen DOT :?:

Geplaatst: ma 14 mar, 2005 20:28
door leo top
Rusty schreef: nu zit ik nogsteeds met de vraag kan een LHM systeem tegen DOT :?:
nee dus, LHM moet LHM hebben, DOT moet DOT hebben, is niet uitwisselbaar

Geplaatst: di 5 apr, 2005 18:41
door Gast
Rusty schreef:afgelopen weekend weer in haar eend gereden, rijdt errug lekker, rem aantikken is genoeg, schakelt erg soepel (pas 80.000 km) start en loopt als een zonnetje :D :D

nu zit ik nogsteeds met de vraag kan een LHM systeem tegen DOT :?:
Ik kan hier wel iets over zeggen als ervarings deskundige.
Toen ik mijn Mehari opknapte heb ik een LHM rem systeem (met schijfremmen)
aangepast op het oude remleidingsysteem (met slangen).
Toen ik alles klaar had bedacht ik pas dat het 2 verschillende vloeistoffen waren.
Ik wist heel zeker dat het oude type slangen niet tegen het minerale LHM kon.
Maar hoe zat het andersom?
Dit heb ik getest door een afdichtring van de remklauw in de DOT4 te leggen.
Na een maand was deze ring nog in goede conditie, en heb ik het hele systeem
gevuld met DOT4.
In deze configuratie, LHM schijfremmen, hoofdrem en achter-rem cilinders,
op DOT4 heb ik 6 jaar gereden zonder problemen.
Vorig jaar is alles weer uitelkaar geweest, een nieuwe hoofdrem cilinder gemonteerd,
(oude kwam uit een sloper) en nu DOT5 gebruikt.
DOT5 is een silicone remvloeistof en niet hygroscopisch.
Een voorwaarde voor beide methodes is een volledig schoon systeem zonder
restanten andere vloeistof.

André

Geplaatst: wo 6 apr, 2005 10:22
door Evan
Anonymous schreef:
Rusty schreef:afgelopen weekend weer in haar eend gereden, rijdt errug lekker, rem aantikken is genoeg, schakelt erg soepel (pas 80.000 km) start en loopt als een zonnetje :D :D

nu zit ik nogsteeds met de vraag kan een LHM systeem tegen DOT :?:
Ik kan hier wel iets over zeggen als ervarings deskundige.
Toen ik mijn Mehari opknapte heb ik een LHM rem systeem (met schijfremmen)
aangepast op het oude remleidingsysteem (met slangen).
Toen ik alles klaar had bedacht ik pas dat het 2 verschillende vloeistoffen waren.
Ik wist heel zeker dat het oude type slangen niet tegen het minerale LHM kon.
Maar hoe zat het andersom?
Dit heb ik getest door een afdichtring van de remklauw in de DOT4 te leggen.
Na een maand was deze ring nog in goede conditie, en heb ik het hele systeem
gevuld met DOT4.
In deze configuratie, LHM schijfremmen, hoofdrem en achter-rem cilinders,
op DOT4 heb ik 6 jaar gereden zonder problemen.
Vorig jaar is alles weer uitelkaar geweest, een nieuwe hoofdrem cilinder gemonteerd,
(oude kwam uit een sloper) en nu DOT5 gebruikt.
DOT5 is een silicone remvloeistof en niet hygroscopisch.
Een voorwaarde voor beide methodes is een volledig schoon systeem zonder
restanten andere vloeistof.

André
Ik zou die Dot er gewoon in laten zitten, of wil je je complete leidingensysteem gaan doorspoelen met het niet ondenkbare gevaar dat er toch restanten achterblijven.

Evt vervangen door DOT 5 zoals André zegt (dot 4 en 5 bijt elkaar niet)

Geplaatst: vr 8 apr, 2005 12:44
door pluisje
hmmmm, ik zie het probleem niet echt:

je hebt een goed remmend systeem..
dit remt al 1,5 jaar goed...

en nu vraag je je af wat er mis is??? :)

ik zou denken dat ze wat gedaan hebben bij die
Eendegarage..

Geplaatst: vr 8 apr, 2005 12:59
door rusty
pluisje schreef:je hebt een goed remmend systeem..
dit remt al 1,5 jaar goed...

en nu vraag je je af wat er mis is??? :)

ik zou denken dat ze wat gedaan hebben bij die
Eendegarage..
Ja dat dacht ik ook al, maar hoelang zou het duren voor de rubbers zeggen bekijk het maar met je DOT, wij gaan protesteren!

het kan natuurlijk ook zijn dat alleen in het voorraadtankje DOT zit en de rest van het systeem nog vol zit met LHM.

Verder is het best een aardige meid, zou toch zonde zijn als ze door een rem' probleempje' naar een andere wereld zou verhuizen, om nog maar niet te spreken van de :wink:

greets Rusty

Geplaatst: vr 8 apr, 2005 13:20
door pluisje
Rusty schreef: het kan natuurlijk ook zijn dat alleen in het voorraadtankje DOT zit en de rest van het systeem nog vol zit met LHM.

Verder is het best een aardige meid, zou toch zonde zijn als ze door een rem' probleempje' naar een andere wereld zou verhuizen, om nog maar niet te spreken van de :wink:
hmmm, in love??? :roll:

denk niet dat Dot en LHM door elkaar zit, dan had je al lang problemen gehad..

bij mijn Kreidler Florett uit 1975 kregen de rubber wel ruzie met de olie.
dit waren orginele rubbers en orginele olie, maar van de fabriek uit, was het al
hommeles..
de olie lostte langzaam de rubber remleiding van binnenuit op en als je eens een
Kreidler schijfrem probeert, die is altijd een beetje sponzig.

dit sponzige is niet zo'n probleem (behalve als je hard moet remmen) maar de losse
stukjes rubbers gaan overal in zitten en blokkeren na een tijdje de remcilinder...
hierdoor komen de remmen niet goed meer los en blijven ze aanlopen..

een tijdje stilstand kan zelfs tot vastzitten van het systeem leiden, want de rubberdeeltjes
zakken langzaam naar beneden en stapelen zich lekker op achter de cilinder...
1 keer knijpen en je duwt de cilinder en rommel naar buiten, waarna de rommel voorkomt
dat i weer terug gaat...
beetje roest enz erbij en alles staat vast.


ik zou zeggen:
tap wat remvloeistof af, beneden bij een remcilinder (of nog lager punt) en bekijk de olie..
tast i wat aan, zal dit in de olie terug te vinden zijn...

gooi er gelijk wat extra olie in en spoel alles door, rem olie moet je toch elke 2 jaar
verversen, dus als je er nu mee bezig bent, scheelt het je over een half jaarte weer
er onder kruipen...

tenzij je je vriendin ook vaak wil zien natuurlijk :)

Geplaatst: vr 8 apr, 2005 14:00
door rusty
het is trouwens een vriendin, niet m´n vriendin, maar kijken mag, niet dan :wink:

ga denk ik vloeistof aftappen bij een wiel kijken wat daar uit komt, is het LHM : alles vervangen, is het DOT: mooi laten zitten, het heeft al die tijd gewerkt en het zal ook wel blijven werken.(hoop ik)

Geplaatst: vr 8 apr, 2005 14:35
door pluisje
tja.....

mocht het nu aangetast zijn, moet je van alles vervangen..

mocht het problemen op gaan leveren in de toekomst,
moet je ook van alles vervangen...

dus of je nu wacht tot er problemen komen,
of alles nu vervangt, het is net zo veel werk :)

geniet dan nog maar effe van het uitzicht en de mooie
remmetjes ;) hahahaa

tenzij je graag ergens onder ligt natuurlijk..... :roll:

Geplaatst: di 3 mei, 2005 11:39
door raceeend
ik zag net staan dat dot 4 en 5 elkaar niet bijten..... die bijten elkaar enorm... dot 4 en dot 5.1 bijten elkaar niet... maar dot 5 moet je altijd alleen zorge dat er geen resten meer zitten van de oude vloeistof.