Pagina 1 van 1

olie spuiten

Geplaatst: do 8 mei, 2003 22:42
door Frank Terpstra
Van tijd tot tijd zit de bestuurders zijde van mijn moterblok onder de olie, het lijkt erop dat het uit het pijlstokgat komt, iig staat de pijlstok altijd net een stukje naar buiten (genoeg om het pijlstok gat open te laten zijn) iedere keer nadat het gebeurd is. Het lijkt er dus op dat er overdruk in mijn moterblok is, ik dacht eerst dat het misschien een probleem met de olievulpijp was, maar een nieuwe vulpijp heeft niet geholpen.
Heeft iemand ideen over de oorzaak?

Geplaatst: vr 9 mei, 2003 09:32
door peter
controleer het dunne slangetje van de vulpijp naar de peilstokbuis eens.
Het kan zijn dat deze niet goed is aangesloten of lek is (gescheurd)
Zit je carterventilatie nog goed, en is de slang nog dicht (van olievulpijp, dikke slang, naar luchtfilter).

Geplaatst: vr 9 mei, 2003 10:04
door Frank Terpstra
Het slangetje tussen vulpijp en pijlstok is nogal hard en kan je makkelijk heen en weer schuiven, dus helemaal lekker is het niet meer, of dit alles kan verklaren vraag ik mij af. De olie komt zit op de binnenkant van de moterkap en tegen de voorkant van het luchtfilterhuis. Het geeft de indruk dat de olie behoorlijk verneveld is. De carter ventilatie is overigens prima in orde.

Geplaatst: vr 9 mei, 2003 12:09
door peter
dan zat je vulpijpklep niet dicht

Geplaatst: vr 9 mei, 2003 12:24
door Frank Terpstra
mijn vulpijp zat wel dicht :) zowel bij mijn nieuwe vulpijp als bij mijn oude vulpijp had ik dit probleem. wat dus wel een megelijkheid kan zijn is dat het rubber van mijn pijlstok niet goed meer is, immers iedere keer dat het gebeurd is staat de pijlstok iets naar buiten, zodat het pijlstokgat open is. Ik vraag me alleen af of dit het sproeien van olie over zo'n groot gebied kan verklaren.
misschien maar eens een andere pijlstok proberen.

Geplaatst: vr 9 mei, 2003 13:01
door peter
een stukje tuinslang past perfect over de peilstok buis, als je je peilstok een beetje mooi in de andere kant van de tuinslang krijgt (desnoods met DUCKtape) sluit het perfect af en heb je zeker daar gen lekkages meer.

Olielekkage.

Geplaatst: vr 9 mei, 2003 16:47
door Gerard2cv
Gezien aj deze verhalen gaan mijn gedachte naar een lekke oliekoeler.
Motor warm draaien en kijken als je gas geeft

Geplaatst: do 15 mei, 2003 11:27
door Frank Terpstra
Ik heb met warme moter gekeken of ik iets kon zien bij gas geven, maar ik zag niets. Het is volgens mij geen constant lek, het gebeurd maar af en toe. Stel dat het toch uit het pijlstokgat komt. Hier hoort normaal een lichte onderdruk op te zitten heb ik begrepen. Wat kan een tijdelijke overdruk veroorzaken? Een bijna vastloper? of zijn er ook minder drastische verklaringen.

Olielekkage.

Geplaatst: do 15 mei, 2003 11:54
door Gerard2cv
Al lezend komt er toch meer gegevens boven tafel.
Ga ook eens compressie meten.want je verhaal verteld mij eigenlijk dat er wel eens
een gebroken zuigerveer in zou kunnen zitten.Hierdoor zal je stationair geen last hebben
Maar met wat meer toeren wordt de onderdruk overdruk en wordt de pijlstok(de zwaktste schakel) er uit gedrukt en heb je automatisch helemaal geen onderdruk meer.

Geplaatst: do 15 mei, 2003 12:38
door Frank Terpstra
Ahh nu komen we ergens ,
om nog even een bergeje extra informatie te geven.
er zit een tik in de moter, bij stationair draaien kanteld die nogal,
hetgeen ook duid op geen compressie aan 1 cylinder heb ik gehoord.
sterker nog, als ik de moter met de slinger langzaam ronddraai dan hoor ik bij 1 van de cylinders tijdens de compressie een sis geluid.
Kan een lekkende danwel verbrande klep dit verschijnsel ook veroorzaken? of moet het een zuigerveer zijn? als het namelijk de zuigerveer is dan denk ik dat ik er maar beter een ruilmoter in kan gaan zetten, terwijl het in geval van de kleppen kan lonen om alleen de betreffende kop te vervangen/reviseren.
Ik dacht eerst dat het ongerelateerde problemen waren vandaar dat ik dit niet eerder vertelde.

Geplaatst: do 15 mei, 2003 14:42
door Bjorn
misschien overbodige info voor je, maar je kunt ook je cilinders los vervangen hoor.., of alleen een zuiger of zuigerveer..
Beetje overdreven om een ruilmotor te kopen omdat je zuigerveer kapot is....

Geplaatst: za 17 mei, 2003 17:29
door Robert
Ben het idd met Bjorn eens. Ik ben op dit moment nieuwe zuiger en cilinder te monteren. Met een Haynes boek erbij is het een fluitje van een cent. Je hoeft niet eens de motor eruit te halen.

Carberateur etc. eraf. Spruitstuk eraf. Kast om cilinder weghalen. Kleppendeksel eraf. (pas op voor olie) Drie cilinderkop moertjes losdraaien. Daarna cilinderkop eraf. Cilinder van de zuiger afhalen. Dan de zuigerveren vervangen. etc etc etc. Staat allemaal in het boek.

Ik heb het idee dat veel mensen erg snel een vervangende motor in hun eend zetten. Het probleem is dat deze natuurlijk op raken. Het wordt tijd dat men eens meer gaat klussen aan de motor en niet zomaar een prima motor afdanken.

Succes ermee

Geplaatst: ma 19 mei, 2003 12:19
door Frank Terpstra
Ik heb inmiddels besloten om de cylinder kop te gaan vervangen, ik zelf schat de kans namelijk vrij groot in dat hier het probleem zit. Mocht dit niet het geval zijn waaraan kan ik zien of de zuigerveer schuldig is wanneer de kop er toch af ligt?
Wat ga ik verder nodig hebben aan pakkingen e.d. , ik heb mijn haynes namelijk niet bij de hand liggen op dit moment.

Cilinders

Geplaatst: ma 19 mei, 2003 17:22
door Gerard2cv
Ik mag aannemen dat als je de kop eraf gaat halen pakkingen gehaald heb.Nu voor de
cilinder heb je geen pakkingen nodig. Als je er maar altijd voor zorgt dat de openingen
van de 3 veren over de bovenste 180graden verdeelt zitten omdat onder in de cil,
altijd veel olie ligt