Pagina 1 van 3
hoe hard moeten de banden
Geplaatst: do 24 mar, 2005 19:22
door vlugge frits
De zon scheen weer eens
. Dus van de week weer voor het eerst met de eend een tochtje gemaakt. Na enkele maanden carport weer even in de frisse lucht.
Dat was weer even genieten
.
De eend zat vol met stof, maar het was weer starten en lopen. De banden waren wel wat zacht.
Kan iemand me misschien vertellen hoe hard de banden opgepompt moeten worden?
groet Frits
Geplaatst: do 24 mar, 2005 19:32
door Frank Munneke
Hoi
Hangt van je eigen smaak af, voorgeschreven is 1.8 achter en 1.4 voor, ik vind 1,8-2 rondom veel beter rijden.
groet frank
Geplaatst: do 24 mar, 2005 21:37
door Casonline
Denk je niet dat citroen heeft nagedacht over de banden spanning??
Als je de banden te hard maakt heb je minder grip en slijten je banden verkeerd. Ik heb gemerkt dat bij te harde banden vooral bij remmen met nat weer je veel sneller gaat slippen (moet je wel stevig remmen hoor, maar je zal een noodstop moeten maken) . Ik zou gewoon lekker de voorgeschreven spanning aanhouden 1.4 voor 1.8 achter. Staat toch niet voor niets op je deurtje (althans bij mij dan).
Geplaatst: vr 25 mar, 2005 10:05
door Frank Munneke
Dat is dus persoonlijk, ik vind dat hij verschrikkelijk onderstuurd dwijlt in de bocht met 1,4 en bij 1,8-2 stuurt hij veel lekkerder, maar ieder mag zelf bedenken hoe hij zijn banden wil hebben.
groet Frank
Geplaatst: vr 25 mar, 2005 10:45
door Bjorn
ligt ook een beetje aan welke banden je hebt. Ik heb Firestones die pomp ik altijd (opadvies van de bandenspecialist) op tot 2.o Bar
Geplaatst: vr 25 mar, 2005 12:13
door Bullit
iemand die zichzelf 'vlugge Frits' noemt kan z'n voorbanden misschien beter wat harder oppompen. Probeer het eens uit op een rotonde.
Geplaatst: vr 25 mar, 2005 17:39
door Handjes
Bullit schreef:iemand die zichzelf 'vlugge Frits' noemt kan z'n voorbanden misschien beter wat harder oppompen. Probeer het eens uit op een rotonde.
Juist niet. Met 1.4 voor en 1.8 achter heb je het ideale oppervlakteraakvlak. Als je de banden harder oppompt, gaan ze bol staan en juist sneller glijden (en dus juist meer onderstuur, hoewel het misschien lekkerder voelt sturen...). Wil je sportief rijden? Koop een Ferrari. Wil je veilig en met veel grip met je 2cv rijden, hanteer dan de voorgeschreven bandenspanning. Je mag daar gerust wel 0,2 boven zitten.
Geplaatst: vr 25 mar, 2005 20:34
door vlugge frits
Vlug staat in mijn geval niet voor snel. Ik ga liever voor de veilige optie. Met vrouw en 2 kids achterin, ben ik al blij als ik de 80 haal en mijd ik snelwegen.
Trouwens hard rijdend, met dak open, dan waaien de kinderen weg.
Geplaatst: za 26 mar, 2005 13:42
door betty
Vlugge frits... hoeft idd niet te betekenen dat je snel rijdt
Geplaatst: za 26 mar, 2005 14:43
door Bullit
Handjes schreef:Bullit schreef:iemand die zichzelf 'vlugge Frits' noemt kan z'n voorbanden misschien beter wat harder oppompen. Probeer het eens uit op een rotonde.
Juist niet. Met 1.4 voor en 1.8 achter heb je het ideale oppervlakteraakvlak. Als je de banden harder oppompt, gaan ze bol staan en juist sneller glijden (en dus juist meer onderstuur, hoewel het misschien lekkerder voelt sturen...). Wil je sportief rijden? Koop een Ferrari. Wil je veilig en met veel grip met je 2cv rijden, hanteer dan de voorgeschreven bandenspanning. Je mag daar gerust wel 0,2 boven zitten.
Met zachtere banden heb je meer 'onderstuur'. Probeer het zelf maar (rotonde's zijn een ideaal testcircuit). Raakvlak is niet alles, het gaat ook om de vervorming van de band.
En op je ferrari/golf cliche ga ik niet in
Geplaatst: za 26 mar, 2005 15:51
door Pieter-Jan
Ik heb Michelin en ik zet ze op 1.6 van voor en 2 van achter. 1.8 van voor en 2.2 van achter stuurt inderdaad beter. Dan heb je gratis servo, persoonlijk vind ik dat het plezanter is als ze keihard zijn opgepompt maar ik heb gehoord dat het niet goed is voor de banden en aangezien ik nog redelijk lang wil genieten van mijn michelins doe ik het niet.
1.4 en 1.8 stuurt te zwaar naar mijn goesting, vooral als je moet parkeren en als je stilstaat daarom zet ik die van mij er tussen in. Ik dacht te hebben gelezen dat plus 0.2 bar geen kwaad kan, alleen dat het comfortabeler is voor de bestuurder.
Geplaatst: za 26 mar, 2005 17:36
door Bullit
Een te zacht opgepompte band slijt meer aan de zijkanten van het loopvlak. Een te hard opgepompte band slijt in het midden van het loopvlak. Met een druk van 1.8-2 (voor) slijten ze nog steeds meer aan de zijkant dan in het midden, dus dat is echt niet te hard. Ik heb eigenlijk nog nooit een band op een eend gezien die in het midden versleten was: dat komt natuurlijk omdat mensen te lang met te lege banden rijden, maar volgens mij ook door de wielophanging van een eend.
Wellicht dat de waarden die citroen aanraadt nog iets te maken hebben met frotteurs/batteurs?? Nee, dat zullen ze toch wel aangepast hebben. Misschien dat het dan om het opvangen van kleine oneffenheden in de weg gaat. Ik heb er geen verklaring voor.
Geplaatst: za 26 mar, 2005 20:16
door Pieter-Jan
Dus ze mogen 1.8 bar en 2.2 van achter? Want dan ga ik morgen ze oppompen. Dat stuurt wel een pak beter
Geplaatst: zo 27 mar, 2005 22:10
door Green-Duckman
Daar ben ik het helemaal mee eens!
ik heb nog nooit banden gezien die in het midden van het loopvlak zijn versleten! Dat ligt wwarschijnlijk gewoon aan de constructie van de
wielophanging, kijk maar naar de wielen in uiterste stuur stand!!
Het kan zeker geen kwijt om de banden wat voller op te pompen.
ik heb zelf mijn bandjes rondom op 2 bar staan. Stuurt lekker ligt, en remmen gaat nog zeer goed!
Geplaatst: ma 28 mar, 2005 12:56
door Pieter-Jan
Ik heb ze vandaag opgepompt tot 1.8 bar van voor en 2.2 van achter. Ik moet zeggen, ze stuurt licht, baanligging vind ik veel beter (bochtwerk) en ik krijg minder kramp in mijn armen wanneer ze stilstaat want dan is het geen gemakkelijke dame!