Aansluiten radio

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Aansluiten radio

Bericht door Delfosso » zo 27 mar, 2005 12:39

Nu ik in het voorjaar toch wat bezig ben met de eend wil ik meteen een radio inbouwen. Nu ben ik alleen bang dat ik hem verkeerd aansluit en daarmee schade veroorzaak.
Heb laatst een sigaretteaansteker aangesloten (op aarde en op de accu pol)

Met operatienachtvlucht het kaarslees lampje aangesloten, die branden netjes tot dat ik gas gaf, hoop rook kwam van het lampje af helemaal weggesmolte.

Nu wil ik niet dat als ik straks mijn dure radio aansluit deze ook verrot gaat na dat ik gas geeft (het vermogen van mijn accu neemt namelijk toe als ik gas geef) dat zie ik aan het metertje stationair staat deze in het rood en wanneer ik gas geef midden in het witte gedeelte (waar deze hoort)

Maar goed hoe kan ik de radio het beste aansluiten??

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » zo 27 mar, 2005 22:22

Aansluiten rechtstreeks op de accu met een lekkere dikke zekering er tussen....wel opletten dat je de radio uitdoet na het rijden anders is de volgende dag je accu leeg 8)

Plop :twisted:

Ps. ik geloof dat er in deze rubriek wel het e.e.a. te vinden is en anders kom je maar een keertje langs
Plopperdeplop

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Re: Aansluiten radio

Bericht door Hanzzl69 » ma 28 mar, 2005 09:20

Delfosso schreef: Heb laatst een sigaretteaansteker aangesloten (op aarde en op de accu pol)
Da's waar ook, heb ik ook nog ergens liggen. Kan je laten zien waar je deze hebt gemonteerd??

W.b.t. de radio, je moet er een zwevende zekering in zetten tussen radio en accu. Dan hou je alles heel.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 28 mar, 2005 17:26

Zat er wel het goede lampje in de behuizing ? En is je spanningsregelaar nog okee ?
Afblijven.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 28 mar, 2005 17:38

Lelijke Eend schreef:Zat er wel het goede lampje in de behuizing ? En is je spanningsregelaar nog okee ?
Spannings regelaar is top net nieuw en electronisch. De dynamo is wel wat minder want die heeft toeren nodig om vermogen te leveren. Maar dat mag geen naam hebben.

Hanzzl: zal even een foto maken van mijn sigarettenaansteker die zit links van de handrem. Aan de onderzijde van het plankje.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 28 mar, 2005 23:58

Ik heb zo'n verloopblok van 1 naar 4 sig.aanst. gaten gemonteerd onder het opbergvak. De stekker heb ik eraf geknipt en op een andere manier gemonteerd aan de massa en de accu. Dit ding had al een behuizing dus kon ik er zo onderschroeven. Heb er zelfs nog een schakelaar tussen gezet, zodat alles in 1x uit kan. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » di 29 mar, 2005 00:11

plop schreef:Aansluiten rechtstreeks op de accu met een lekkere dikke zekering er tussen....wel opletten dat je de radio uitdoet na het rijden anders is de volgende dag je accu leeg 8)
Ik heb mijn radio aangesloten op mijn contactslot, dan gaat mijn radio tegelijkertijd met mijn eend uit voor het geval ik het vergeet. (middelste 'pinnetje' aan contactslot ) Ik heb wel een stekkertje dat ik makkelijk kan omzetten naar het meest linkse pinnetje (vanuit bestuurder gezien), daar staat constant spanning op, voor als de radio aanstaat als de motor niet loopt. Dan hoef ik hem niet op contact te laten staan, zodat mijn bobine niet boem zegt.

En trouwens een niet te dikke zekering nemen, want dan fungeert je radio als zekering als de spanning te hoog wordt, ipv je zekering. Dan heb je weinig aan je zekering..
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 29 mar, 2005 12:57

Delfosso schreef: Spannings regelaar is top net nieuw en electronisch.
meen me te herinneren dat casonline pas ook een nieuwe elektronische spanningsregelaar had en die was meteen, of na hele korte tijd kapot met als gevolg een drooggekookte accu!!!
hier geldt eigenlijk METEN IS WETEN!! ongeacht het toerental mag de spanning max iets van 14 V worden (misschien iets hoger) check dat eerst voordat je een radio in gaat bouwen.

succes!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 29 mar, 2005 14:02

Rusty schreef:
Delfosso schreef: Spannings regelaar is top net nieuw en electronisch.
meen me te herinneren dat casonline pas ook een nieuwe elektronische spanningsregelaar had en die was meteen, of na hele korte tijd kapot met als gevolg een drooggekookte accu!!!
hier geldt eigenlijk METEN IS WETEN!! ongeacht het toerental mag de spanning max iets van 14 V worden (misschien iets hoger) check dat eerst voordat je een radio in gaat bouwen.

succes!
OOoo dan gaat het goed heb een spanningsmeter in mijn eend en die komt nooit over het midden heen.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Speakers

Bericht door Delfosso » ma 4 apr, 2005 09:58

Ik wil graag de volgende JBL speakers monteren in mijn eend. Want in de portieren speakers bouwen lijkt me wat lastig.

Denken jullie dat deze speakers goed zijn voor in de eend, graag zou ik wat ideeen horen waar ik ze kan plaatsen, onderaan dashboardje lijkt me minder geschikt want zit je er misschien met je benen tegen aan.

http://www.jbl.com/home/products/produc ... &SerId=COS

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 4 apr, 2005 11:32

zijn goede speakers, maar Caliber heeft volgens mij een kleinere versie. Deze was pas in de aanbieding bij de Halfords, meen ik.

Deze kunnen dan onder je aflegvak of in je aflegvak.

Maar speakers met een kist eromheen zijn in iedergeval het makkelijkst om in te bouwen, als je ze niet in de deuren wilt hebben. Heb je ook meteen een klankkast. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Re: Speakers

Bericht door Lelijke Eend » ma 4 apr, 2005 12:08

Delfosso schreef: (...) onderaan dashboardje lijkt me minder geschikt want zit je er misschien met je benen tegen aan. (...)
Als ik er even van uit mag gaan dat je ze al hebt:

Laat iemand anders ze onder je aflegplankje houden waar jij ze (uiteindelijk) wilt hebben. Ga in je Eend zitten en doe of je rijdt. Schop je er tegenaan, dan moeten ze verplaatst worden of ergens anders gemonteerd.

Zo heb ik hetr ook gedaan en ik denk dat je ze wel kwijt kan, mits je ze gekanteld monteert. Maar het zal wel krap worden ja.
Afblijven.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 4 apr, 2005 12:13

Punky schreef:zijn goede speakers, maar Caliber heeft volgens mij een kleinere versie. Deze was pas in de aanbieding bij de Halfords, meen ik.

Deze kunnen dan onder je aflegvak of in je aflegvak.

Maar speakers met een kist eromheen zijn in iedergeval het makkelijkst om in te bouwen, als je ze niet in de deuren wilt hebben. Heb je ook meteen een klankkast. :wink:
Bedankt voor de tip! Kan alleen geen website vinden van caliber.
http://www.mediamarkt.nl/1/producten_tr ... liber_csb3 Deze lijken mij makkelijk te plaatsen. Ook heel goed merk.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 4 apr, 2005 12:20

Offtopic

Dit is leuk zeg voor je deuren te bekleden. http://www.caliber.nl/index.php?cPath=38_175

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 5 apr, 2005 00:07

Die Calibers bedoelde ik. Die kun je ook in je inlegvak leggen. Dan hangen ze ook niet in de weg. Heb je wel wat minder bergruimte, maar ach. :wink:

Voordeel van het inlegvak is dat ze ook dichter bij de bestuurder zitten. Met name hoge tonen zijn daar gevoelig voor. Sluit ze maar eens aan en draai de speakers maar eens rond en van je af. Dan merk je het verschil.

Ik zou ze zelf niet zo snel eronder hangen, lijkt me erg hinderlijk/. :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gesloten