Pagina 1 van 6

temperatuur visablok

Geplaatst: do 7 apr, 2005 10:25
door rusty
ik heb sinds kort een temperatuurmeter ingebouwd (sensorflens) maar nu word ik toch wel een beetje bezorgd, bij continue 100 km/h loopt de temp al op tot 100 graden en bij 120 makkelijk tot 120 graden! en dit bij slechts 10 graden buitentemperatuur!dit beloofd niet veel goeds voor de zomer. Eerder maakte ik me er niet zo druk om, je wist toch niet hoe hoog de temp werd....

oliekoeler is goed schoon, maar deze is wel kleiner dan van een 6 blok (2/3 of de helft) is dit omdat een visa een betere luchtstroming (koeling) heeft onder de motorkap?

Wat te doen: 1. zo laten, visablok is immers door de fabriek zo bedoeld en uitgedokterd
2. grotere oliekoeler monteren van een 6je en ervanuit gaan dat de temp dan lager blijft.....

greets Rusty

Geplaatst: do 7 apr, 2005 11:24
door BlueDuck
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar ik denk dat ik inderdaad het koelvermogen wat groter zou maken. Ik heb weleens gehoord dat een grotere maat oliefilter ook al uit kan maken. Heb ook geen enkel idee bij welke temperaturen de smerende werking van de olie echt slecht gaat worden. 120 graden is heet, maar volgens mij nog niet heel erg slecht voor je olie.

Geplaatst: do 7 apr, 2005 13:13
door rusty
ik heb trouwens ook al een groter oliefilter en boven de 120 graden gaan de smerende eigenschappen aanzienlijk achteruit! dus alleen daarom al zou een grotere oliekoeler nodig zijn.
zijn er nog meer mensen met een temperatuur meter, hoe hoog wordt de temp bij jullie?

greets Rusty

Geplaatst: do 7 apr, 2005 13:24
door Bullit
de oliekoeler van een visa is kleiner omdat de cilinders uit aluminium zijn en dus makkelijker warmte afgeven.

B.

Geplaatst: do 7 apr, 2005 13:28
door rusty
op zich logisch, had ik zelf kunnen bedenken.... blijft het feit dat ie erg warm wordt!

Geplaatst: do 7 apr, 2005 14:03
door leo top
Rusty schreef:op zich logisch, had ik zelf kunnen bedenken.... blijft het feit dat ie erg warm wordt!
Hoe warm is warm?
Weet je zeker dat het meten goed is? Bij het oliefilter, voor of achter de koeler, onderin het carter, bij de drukmeter, het zal allemaal een verschillende uitslag geven, je kunt zo'n meter dan ook alleen maar als indicatie voor het temperatuurverloop gebruiken, voor je die meter had liep de motor zonder problemen, nu je hem hebt gemonteerd ben je opeens bang dat het fout is, er rijden duizenden eenden rond zonder zo'n meter en het gaat altijd goed, waarom zou het fout zijn nu hij er in zit? :?:
(het staat natuurlijk wel mooi! :!:

Geplaatst: do 7 apr, 2005 16:01
door rusty
de temperatuur wordt gemeten bij een sensorflens (bij het oliefilter)
en ja.. de nauwkeurigheid van de sensor en de meter?! ik weet het ook niet, maar ik ga er toch van uit dat een eventuele afwijking niet al te groot zal zijn. het maakt op zich ook niet uit waar de olie het warmst wordt, op het meetpunt wordt ie dus warmer dan 120 graden, en das nie goe....

hoe warm wordt een 6 blok eigenlijk? (bij de sensorflens oliefilter) iemand een metertje?

greets Rusty

Geplaatst: do 7 apr, 2005 17:24
door robin2cv
hey
Wle ik heb ook visablokje en een grotere oliefilter (halve liter) nu heb ook sensor flens maar metertje is nog niet aangesloten. een olie koeler van een 6je dan moet je andere ventilator huis (van 2pk) plaatsen he.

greets robin ps ik laat weten wanneer meterje is gemonteerd

Geplaatst: vr 8 apr, 2005 10:35
door rusty
ja, je moet dan idd het ventilatorhuis van een 6je erop zetten. ik ga nog even kijken wat ie doet bij hogere buitentemperaturen en mocht de temp te hoog worden, toch maar de koeler van een 6je erop. het is tot nu toe ook altijd goed gegaan.

Geplaatst: ma 11 apr, 2005 16:15
door Tom
Ik dacht dat een sensorflens niet zou passen op een visa? :oops:

Veel aan moeten veranderen of past het wel redelijk?

Geplaatst: ma 11 apr, 2005 19:58
door rusty
Tom schreef:Ik dacht dat een sensorflens niet zou passen op een visa? :oops:

Veel aan moeten veranderen of past het wel redelijk?
wel als je er een stuk af freesd :twisted:, moet je natuurlijk wel de mogelijkheid toe hebben, wat ook kan is er in de diameter een stuk afdraaien, let wel op dat je dan nog genoeg draad overhoud voor je sensoren!

alleen het oliefilter met de grotere diameter past dan niet meer, wel die een maatje langer is dan de orginele. ik heb er ook nog wel foto's van, zijn alleen een beetje groot om op het forum te plakken (weet trouwens ook niet hoe dat moet, is ook de reden dat ik geen avatar heb, ben nu eenmaal liever met eendjes bezig dan met de compu, en dat komt weer goed uit, want ik heb daar ook meer verstand van!) zo het is toch weer een heel verhaal gewordenmaar ik hoop dat je wat hebt aan deze info!

greetz Rusty

Geplaatst: ma 11 apr, 2005 20:15
door leo top
Rusty schreef:op zich logisch, had ik zelf kunnen bedenken.... blijft het feit dat ie erg warm wordt!
Sensor loshalen,meter er aansluiten, in kokend water leggen, dan moet de meter 100 graden aangeven, en weet je zeker dat die goed is..........

Geplaatst: ma 11 apr, 2005 20:18
door rusty
heb ik ook al aan gedacht, moet alleen nog tijd vinden om dat te doen, ben alweer bezig met een volgend project :twisted: :twisted: kijk maar eens onder kitkars ed.

Geplaatst: ma 11 apr, 2005 22:21
door robin2cv
hello
Wel een sensorflens past dus wel op visablok je moet gewoon een beetje wegvrezeninderdaad Nu ge zet gewoon een freeskopje op je boormachine en je gaat je gang oila zo simpel is dat en verder is het wat passen.
Greets robin

Geplaatst: ma 11 apr, 2005 22:43
door Gast
Ik heb ook een sensorflens gemonteerd in een orginele 2cv6 motor. Bij mij blijft de temperatuur juist te laag. Ik gebruik het kleinste oliefiltertje, maar dan nog. Die tip van het konede water ga ik zeker even toepassen. Ik heb de flens nu afgeplakt en dan wordt de temperatuur wat hoger. De flens zelf koelt natuurlijk ook lekker mee in de winter.