Pagina 1 van 1
Golvende stationair loop
Geplaatst: do 7 apr, 2005 12:02
door CitRoel
Ik heb net, nadat we de W-ignition, nieuwe olie + filter, luchtfilter & nieuwe bougies erin hebben gezet, de auto de voor het eerst gestart. Alles lijkt redelijk okee, hij starte vrijwel meteen. Alleen vraag ik me een paar dingen af.
Waar kan het aan liggen dat bij stationair lopen het toerental zachtjes golft van net te langzaam naar net te snel?
En is het normaal dat er redelijk wat druk in het carter is? Ik maakte de dop open tijdens het lopen en daar kwam redelijk wat druk uit.
Ik weet niet hoe warm de motor was want er kan nog niet op de openbare weg gereden worden (zie foto), de motor had ca. 15 minuten gelopen.

Geplaatst: do 7 apr, 2005 14:06
door Gerard2cv
Het lijkt me logisch dat na het plaatsen van de ontsteking,de carburator bijgesteld zal moeten worden.Dus bij een warme motor(geef gerust wat gas en laat hem niet alleen
stationair draaien)kan je onderin de carburator de stationaire regelschroef vinden,die
draai je iets in of uit tot het toerental zo hoog mogelijk is.Daarna kan je bij het gashandel
het toerental naar je zin stellen en tot slot herhaal je de afstelling van de stationaire schroef.
Geplaatst: do 7 apr, 2005 14:55
door CitRoel
Moet ik ook nog aan de schroef bovenaan de carburateur iets veranderen? Dit is ook zo'n schroef met een veertje erachter...
Ik heb een enkeltrap's carb, ik weet niet of dit nog van invloed is.
Geplaatst: do 7 apr, 2005 15:36
door Gerard2cv
Nee,bij de enkeltraps carburator moet je de stelschroef aan de gasklep daarvoor gebruiken.
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 18:23
door CitRoel
Okee, dus ik moet stationair afstellen aan de onderste schroef? En dan later aan de gasklep "fine tunen" ? Ik begrijp de laatste reactie namelijk niet Gerard.
Geplaatst: za 9 apr, 2005 08:29
door Gerard2cv
Bij het mengsel afstellen met de onderste schroef kan je uitkomen op een verkeerd stationair toerental,dit zal je dus met de gasklep moeten corrigeren,maar achter die gas-
klep zit de hoofdsproeier en die geeft teveel,vandaar als het toerental dan goed is moet
je het stationaire weer controleren.
Geplaatst: za 9 apr, 2005 10:44
door CitRoel
Okee bedankt Gerard dat ga ik proberen. Ik laat het horen.
Maar over de parkeerplaats heen en weer rijden om 'm lekker warm te krijgen.
Geplaatst: za 9 apr, 2005 14:40
door CitRoel
Okee dat is gelukt

hij loopt nu hartstikke mooi stationair.
Nu het volgende, is het normaal dat er flink wat overdruk in het carter is??
Re: Golvende stationair loop
Geplaatst: za 9 apr, 2005 18:58
door André Post
CitRoel schreef:En is het normaal dat er redelijk wat druk in het carter is? Ik maakte de dop open tijdens het lopen en daar kwam redelijk wat druk uit.
Als je tijdens het draaien van de motor de olievuldop opendoet blaast
de motor inderdaad flink, dat is normaal.
Als de dop dicht is zorgt een soort ventiel in de vulbuis voor een onderdruk in het carter.
Dit effect kan je voelen door bij draaiende motorde de peilstok er uit te
halen en met je vinger het gat afdekken.
Je voelt dan dat het een beetje zuigt.
Geplaatst: zo 10 apr, 2005 14:30
door CitRoel
pfff... gelukkig maar... ik dacht al dat we de motor er weer af konden halen.
En m'n vader reed zonder moeite in z'n 3 weg (zonder veel de koppeling te laten slippen) , dus de trekkracht lijkt me ook voldoende.