Pagina 1 van 2
compressie
Geplaatst: do 7 apr, 2005 21:50
door Ramon
in sommige blokken zit meer compressie enz,
maar waar zit dat precies in?
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 09:28
door Teun
Slag en boring...
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 10:21
door joost2cv
Compressie is de druk die opbouwd nadat de zuiger van zijn onderste dode punt naar zijn bovenste dode punt gaat.
Stel voor dat de druk 1 bar is bij het vullen van de cilinder en vervolgens gaat de zuiger naar "boven" in ons geval naar buiten dat gaat de druk omohoog en de slag bepaald dan hoe hoog de druk wordt. Compressie verhouding 1:9 dan is de 1 bar aan het begin op het eind 9 bar. Zou je op eenvoudige manier je comrpessie willen verhogen dan draai je een stuk uit de cilinderkop. Dan komt in het bovenste dode punt de zuiger dichter bij de cilinderkop en dan zorgt voor een hogere druk. Dit laatste is overigens niet aan te raden bij de eend resulteert dat in pingelen.
Groeten Joost
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 10:50
door Bjorn
Teun schreef:Slag en boring...
Nee, slag en boring geeft de cilinderinhoud, niet de compressieverhouding
De compressiehouding is het drukverschil tussen het aangezogen lucht en de gecompromeerde lucht.
Dit kun je veranderen door de bolling van de zuiger te veranderen, of de inhoud van de kop te veranderen.
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 11:07
door Teun
Bjorn schreef:Teun schreef:Slag en boring...
Nee, slag en boring geeft de cilinderinhoud, niet de compressieverhouding
De compressiehouding is het drukverschil tussen het aangezogen lucht en de gecompromeerde lucht.
Dit kun je veranderen door de bolling van de zuiger te veranderen, of de inhoud van de kop te veranderen.
Dus je slag te verkleinen...

Geplaatst: vr 8 apr, 2005 12:02
door pluisje
Teun schreef:Bjorn schreef:Teun schreef:Slag en boring...
Nee, slag en boring geeft de cilinderinhoud, niet de compressieverhouding
De compressiehouding is het drukverschil tussen het aangezogen lucht en de gecompromeerde lucht.
Dit kun je veranderen door de bolling van de zuiger te veranderen, of de inhoud van de kop te veranderen.
Dus je slag te verkleinen...

nee, slag heeft er niets mee te maken.
slag is de afstand tussen het ODP en BDP (onderste en bovenst dode punt)
dit is de slinger die de zuiger krijgt door de krukas.
de zuiger zelf heeft een bepaalde grootte (Boring) en verplaatst dan een hoop lucht...
het oppervlakte van de zuiger x de slag van de zuiger = het aantal cc dat wordt verpompt.
die verpompte lucht, pers je in een ruimte (verbrandingsruimte) en daar wordt de benz
in de fik gestoken.
deze fik veroorzaakt een enorme temperatuursverhoging in de ruimte en daarna duwt
de lucht (die warmer en groter wordt) de zuiger weer naar beneden..
met een kleinere slag = minder verpompt
met een kleinere boring = minder verpompt
met een kleinere ruimte = hogere druk.
hogere druk = hoger compressie (zoveel keer samengeperst) = hogere efficientie...
immers zonder het samen te persen, gaat de verbranden niet zo goed en maakt de
motor alleen maar warme lucht...
te hoge druk, leidt tot vroegtijdige ontbranding (lucht en benzine gaan al vanzelf) en
kan soms niet door de constructie (kleppen slaan tegen de zuiger aan)
het is dus een balans tussen voldoende druk, voldoende verplaatsing, voldoende
mechanise mogelijkheden en leidt tot voldoende efficientie...
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 12:06
door Bjorn
Teun schreef:Bjorn schreef:Teun schreef:Slag en boring...
Dus je slag te verkleinen...

Niet dus, want dan haal je minder lucht naar binnen en je comprimeert minder.
Je slag en boring heeft niets met de compressie te maken.
Kijk naar een dyane motor. Zelfde slag x boring als een eend. Maar wel een hogere compressie.
boring, slag en compressie
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 12:45
door joost2cv
http://auto.howstuffworks.com/engine3.htm
Wellicht geeft bovenstaande link de uitleg!
Groeten Joost
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 14:04
door BlueDuck
Theoretisch heeft je slag er natuurlijk wel mee te maken. Wanneer je de slag namelijk groter maakt, komt de zuiger verder omhoog waardoor de verbrandingskamer kleiner wordt, welke dan weer tot gevolg heeft dat de compressie toeneemt. In de praktijk echter is het n beetje aan de moeilijke kant om dat bij een eendenblok te realiseren. Hogere compressie bereik je daarbij alleen door de koppen te vlakken of andere koppen te monteren. (denk ik, ik ben ook maar n leek)
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 14:07
door BlueDuck
Toch moet ik mezelf gelijk weer ongelijk geven, dat de zuiger verder omhoogkomt, betekent ook dat de zuiger verder naar beneden gaat, dus de compressieverhoudingverandert nog steeds niet of nauwelijks dan.
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 14:26
door rusty
compressieverhouding veranderd wel degelijk als je de kop afvlakt ( dichter naar de zuiger toe brengt, verbrandingsruimte verkleint)
als de zuiger in het ODP (onderste dode punt) staat heeft de ruimte boven de zuiger een bepaald volume, als je van de hoogte, zeg 2 mm afhaalt is dit een bepaald percentage van de ruimte. (bijv 5 % kleinere ruimte)
als de zuiger in het BDP staat (bovenste dode punt) en je van de ruimte boven de zuiger ook die 2 mm afhaalt is het percentage dat je de ruimte hierbij kleiner maakt (40 % kleinere ruimte) in verhouding vele malen groter m.a.w. de verhouding van de samenpersing wordt groter.
Kopvlakken heeft dus wel degelijk zin, maar let op, de krachten in de motor worden groter (kortere levensduur) en de compressieverhouding niet te hoog maken, want dan gaat ie pingelen! met als gevolg grote motorschade!
greets Rusty.
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 14:32
door pluisje
tjeoretisch in de verte, met 3 glazen rum op en 1 oog half
dichtgeknepen heb je er van 10 meter afstand best wel gelijk op
maar in de praktijk kan je de slag niet snel veranderen..
je zult een andere krukas en andere drijfstangen nodig hebben,
en in de praktijk wordt er gewoon 1 drijfstang-type
voor 1 motor gebruikt...
bij bmw is er zelfs geen verschil meer tussen de 316 en 318 motoren...
ze zeggen dat het een 1600 en een 1800 cc uitvoering is, maar het
zijn allebij 1800cc motoren, maar met verschillende koppen en kleppen enz.
de balans tussen krukas en zuigers is zo gevoelig, dat BMW heeft besloten
dat ze daar niet eens meer aan beginnen voor de 1600 serie
compressie kan je namelijk tot op de 0,1 bar nauwkeurig regelen door
de kop wat af te vlakken of te verhogen...
dus waarom zou je je motor helemaal uit gaan bouwen, andere krukas
te draaien, puur om een paar bar meer te willen???
naast het onnodige inbouw/uitbouw werk wat je hebt, zou het ook niet echt
goed komen met de balans in de motor..
de krukas is een tegengewicht van de zuiger..
verander je de weg/afstand van de zuiger t.o.v. de krukas, veroorzaak je
een onballans in de motor...
dit moet je dan weer eerst gaan uitballanseren enz enz enz...
beetje veel werk voor wat meer druk

kop vlakken? van een eend?
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 15:12
door joost2cv
Er wordt gesproken over een kop vlakken, leuk voor bijna alle andere auto's. Niet voor de eend dan zul je een stuk moeten afdraaien van de cilinder. Kop kan ook is alleen wat moeilijk opspannen in de draaibank.
En inderdaad het extra vermogen met compressie verhoging is wat vergezocht. Hoe was de vraag ook al weer in het begin? Hopelijk is het verschil in compressie wel duidelijk. Met name de link naar howstuffworks vindt ik zelf erg duidelijk.
Groeten Joost
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 15:41
door BlueDuck
Kop vlakken of cilinder afdraaien, komt op t zelfde neer, wat in de praktijk t makkelijkst te doen is is duidelijk nu. Ik verbeterde mezelf ook niet op dat gebied, maar ik had t over de grotere slag. Die doet volgens mij niks met de compressie, vanwege het feit dat het odp net zoveel lager ligt als dat het bdp hoger ligt, in die verhouding verandert dan dus niks.
Geplaatst: vr 8 apr, 2005 16:53
door rusty
BlueDuck schreef:Kop vlakken of cilinder afdraaien, komt op t zelfde neer, wat in de praktijk t makkelijkst te doen is is duidelijk nu. Ik verbeterde mezelf ook niet op dat gebied, maar ik had t over de grotere slag. Die doet volgens mij niks met de compressie, vanwege het feit dat het odp net zoveel lager ligt als dat het bdp hoger ligt, in die verhouding verandert dan dus niks.
ik ben het niet met je verbetering eens, de slag veranderen scheelt wel degelijk, in het ODP gaat je zuiger verder omlaag en in het BDP verder omhoog ->hogere compressie (is alleen wel een beetje veel werk! wat idd wel werkt is kopvlakken of cilinder afdraaien.