Nieuwe Kabelboom aanleggen
Geplaatst: wo 27 apr, 2005 08:35
Waar ben ik aan begonnen zeg.
Deel van de kabelboom was ooit es op de uitlaat terecht gekomen, en hoewel
alles het deed, was het plan er steeds al om het eens netjes te vervangen.
En, om meteen maar es een paar relais te plaatsen, want met halogeen
koplampen wordt de lichtschakelaar wel erg heet. En om meteen maar weer es
wat verder te gaan, ook meteen een iets zwaardere dynamo, startmotor met
trekrelais, alle meters en tellers in bouwen, dashboard aanpassen zodat er 2
keer 16,5 cm speakers (mid/bass) en 2 tweeters in kunnen, en een dikke
pluskabel naar achter om straks de versterker aan te sturen en een grotere
accu plaats creeeren. Hoop werk.
Ik had nog van diverse sloopeenden kabelbomen liggen, en het is leuk om te
zien dat er grote verschillen in bouwjaren zitten, zowel in kleurcodering
als in montage materiaal. Zijn in de boom van mijn oude (total loss geraakte
82er) de draadjes netjes gesoldeerd en daarna voorzien van een
kabelverbinding, hoe anders in de boom van een 86er. Alles "lukraak"
bijelkaar gestoken en de moeite van het solderen hebben ze ook maar meteen
gelaten.
Al met al best nog een klus om een volledig nieuwe boom aan te leggen (op
het deel naar achter toe na, das verder prima). En, meteen alles maar es
goed zekeren ipv de 3 zekeringen die ik eerst had.
De draden naar voren, koplampen, knipperlichten, dynamo, onsteking,
startmotor en de diverse sensoren (nee, geen visa, maar sensorflens enz) is
nu gedaan. Kostte mij wel 3 dagen om alles uit te vogelen, ik ben helaas
niet behept met enige kennis van tekeningen, en heb een complete boom
uitgeplozen om te zien hoe het zat.
Nog iemand leuke tips??
Wat zal ik blij zijn als ie straks in 1 keer start, dan heb ik het goed
gedaan.
Greatnix Spookeend
Deel van de kabelboom was ooit es op de uitlaat terecht gekomen, en hoewel
alles het deed, was het plan er steeds al om het eens netjes te vervangen.
En, om meteen maar es een paar relais te plaatsen, want met halogeen
koplampen wordt de lichtschakelaar wel erg heet. En om meteen maar weer es
wat verder te gaan, ook meteen een iets zwaardere dynamo, startmotor met
trekrelais, alle meters en tellers in bouwen, dashboard aanpassen zodat er 2
keer 16,5 cm speakers (mid/bass) en 2 tweeters in kunnen, en een dikke
pluskabel naar achter om straks de versterker aan te sturen en een grotere
accu plaats creeeren. Hoop werk.
Ik had nog van diverse sloopeenden kabelbomen liggen, en het is leuk om te
zien dat er grote verschillen in bouwjaren zitten, zowel in kleurcodering
als in montage materiaal. Zijn in de boom van mijn oude (total loss geraakte
82er) de draadjes netjes gesoldeerd en daarna voorzien van een
kabelverbinding, hoe anders in de boom van een 86er. Alles "lukraak"
bijelkaar gestoken en de moeite van het solderen hebben ze ook maar meteen
gelaten.
Al met al best nog een klus om een volledig nieuwe boom aan te leggen (op
het deel naar achter toe na, das verder prima). En, meteen alles maar es
goed zekeren ipv de 3 zekeringen die ik eerst had.
De draden naar voren, koplampen, knipperlichten, dynamo, onsteking,
startmotor en de diverse sensoren (nee, geen visa, maar sensorflens enz) is
nu gedaan. Kostte mij wel 3 dagen om alles uit te vogelen, ik ben helaas
niet behept met enige kennis van tekeningen, en heb een complete boom
uitgeplozen om te zien hoe het zat.
Nog iemand leuke tips??
Wat zal ik blij zijn als ie straks in 1 keer start, dan heb ik het goed
gedaan.
Greatnix Spookeend