Pagina 1 van 2

Ze start niet meer.............help

Geplaatst: do 5 mei, 2005 19:49
door zwartvoet
Help..............

Ik heb mijn 2cv uit de garage gehaald,starten wou niet(met een opgeladen accu).Startmotor klappen gegeven maar mooi niet,ze wou wel maar sloeg niet aan en het was net of die doorstarten.
Dus aanslepen maar.....en dat ging perfect,gewoon naar huis gereden.Thuis opnieuw geprobeerd te starten maar precies het zelfde verhaal.Accu wel 12.8 volt,dus startmotor dacht ik.Heb deze eruit gehaald maar het baccalieten huis knapte,dus heb er deze week een nieuwe erin gezet.En nu doet ze niets meer,lampje brandt wel(dashboard) maar als ik de sleutel omdraai hoor je ook geen klikken.Lichten en richtingaanwijzer doen het wel.Heeft iemand enig idee wat het is of wat ik hier verder aan kan doen?

Groeten rené

Geplaatst: do 5 mei, 2005 20:51
door Frank Munneke
hoi

doet de startmotor niks? dan ligt het aan de aansluitingen hiervan, ofje contactrol.

groet Frank

Geplaatst: di 10 mei, 2005 09:07
door Frank Munneke
Hoi

Test eerst eens gewoon door een draadje vanaf je accu (+) tegen het kleine stekkertje van de startmotor aan te houden, gaat hij dan draaien (auto in zijn vrij!!!) dan ligt het aan het contactslot of de draaden daarheen, anders aan de startmotor of de aansluiting hiervan.

groet Frank

Geplaatst: di 10 mei, 2005 17:47
door Gast
Zwartvoet, Effe terug naar het begin.
Je schrijft
"ze wou wel maar sloeg niet"
Toen draaide de 1e startmotor kennelijk wel rond, maar de auto sloeg niet aan. Toen was je contactslot dus nog goed.
Je hebt er een andere startmotor ingezet die niets deed. Omdat je zelfs geen klikken van het startrelais hoort zijn er drie opties:
  • 1. bedrading zit verkeerd.
    2. relais is kapot
    3. De massa verbinding van de versnellingsbak naar de min pool van de accu werkt onvoldoende
Omdat je motor met aanslepen wel vlot startte zit het probleem niet in de ontsteking of brandstofpomp. De bobine geeft normaliter alleen bij warme motoren problemen dus dat is ook onwaarschijnlijk.
Bij een slechte min-verbinding kan het zo zijn dat de startmotor alle capaciteit van de rotte verbinding opvreet. Voor de ontsteking blijft niets meer over. (dus niet aanslaan)
Als zo wegstrepend kom ik dus tot de conclusie dat je eens moet kijken of de min pool van je accu wel lekker is.

Geplaatst: di 10 mei, 2005 20:34
door zwartvoet
Okee ik zal morgen aan het werk gaan.
Dank

Geplaatst: di 10 mei, 2005 21:27
door zwartvoet
Heb direkt maar even gekeken en de startmotor draait niet.Ik heb hem er af gehaald en een draadje rechtstreeks op het kleine(gele draad)stekker gedaan maar niets.
Ga morgen even bellen met de leverancier want ik wil wel graag rijden.

René

Geplaatst: wo 11 mei, 2005 09:54
door Frank Munneke
Hoi

Je startmotor werkt alleen als de dikke draad van da accu + aangesloten is en hij via het huis contact maakt met de min. Daarna + op het kleine stekkertje en hij moet draaien.

groet frank

Geplaatst: do 12 mei, 2005 21:54
door zwartvoet
Hee allemaal,

Frank de startmotor draait dus dank voor je tip.
Ik heb hem er weer ingebouwd maar helaas niets dus,heb de draden van het contactslot rechtstreeks aangesloten maar niets.
Moet het dus gaan zoeken in het slot,of kan het startrelais kapot zijn?


Ik heb niemand s'morgens om te drukken Marcel.............maar als je je geroepen voelt ik woon in Hengelo :P :P

Geplaatst: do 12 mei, 2005 22:55
door Duintje
zwartvoet schreef: Moet het dus gaan zoeken in het slot,of kan het startrelais kapot zijn?

Ik heb niemand s'morgens om te drukken Marcel.............maar als je je geroepen voelt ik woon in Hengelo :P :P
Hoe heb je getest dat de startmotor het doet ? Heb je het relais bekrachtigd of rechtstreeks de + erop gezet ?

Ik zie het even niet goed voor me, maar volgens mij kan je hem alleen laten draaien door het relais te bekrachtigen. Als hij heeft gedraaid is dus volgens mij je relais goed.

Koop een multimeter voor 5 euro bij de gamma en ga eens meten, want METEN is WETEN, als je WEET wat je MEET....

Met een schema erbij moet je dit zo kunnen vinden.

Marcel

P.S.: ik kom niet helpen aanduwen als je het niet erg vindt, beetje ver weg.

Geplaatst: vr 13 mei, 2005 07:24
door zwartvoet
Heb het gedaan als hier boven door frank omschreven.

Geplaatst: vr 13 mei, 2005 09:58
door Duintje
ok, dan is je relais dus ook in orde.

Als je hem dus uit je eend haalt en aansluit dan werkt ie wel ?

En ingebouwd niet ?

Dan denk ik toch aan je contactslot.

Maar scoor ergens een multimeter, dan kan je het perfect opsporen.

Marcel

Geplaatst: vr 13 mei, 2005 09:58
door Frank Munneke
Oki

wat je dan moet proberen, achter ja contactlslot zitten 3 draadjes (kleuren weet ik niet uit mijn hoofd) schrijf ffe op hoe ze zitten. Zet nu een voor een op deze draadjes de plus vanaf de accu. als je startmotor werkt en goed aangesloten is (dikke kabels twee op een moer en het kleine stekkertje) moet hij gaan draaien bij een van deze drie. meet dan of op een andere de + staat, is dat het geval dan is je contactslot zeer waarschijnlijk stuk.

groet frank

Geplaatst: di 17 mei, 2005 22:28
door zwartvoet
Ik word er helemaal niet goed van,ben van de week bezig geweest met mijn duckie.S'morgens direkt proberen te starten(na de accu te hebben aangesloten)En verrek ik kreeg een reactie(paar keer klikken)maar daar bleef het dan bij.Ze was weer zo dood als een pier,dat was dus weer balen.
Na alle draden te hebben doorgemeten(alles goed)en met het slot is ook niets mis mee.
Moet ik dus maar met haar naar de garage,je wilt toch rijden.

Of iemand in de buurt van Hengelo moet nog tijd hebben om te helpen.

Gegroet Rene

Geplaatst: wo 18 mei, 2005 10:20
door Frank Munneke
Hoi

als hij wel klinkt maar niet start heb jij of je kabels niet goed, of je startmotor is niet goed.

groet frank

p.s. jammergenoeg woon ik niet in de buurt anders reed ik wel ffe langs. Ben jij mischien wegenwacht lid??

Geplaatst: wo 18 mei, 2005 21:57
door zwartvoet
Ja ben wel lid,maar heb een woonplaatsservice.
Ik heb mijn oude startmotor los ehad en plaats die moren terug kijken wat die dan doet.