Pagina 1 van 2

roest behandeling

Geplaatst: zo 8 mei, 2005 11:57
door zwetseend
Na al die mooie eendjes de laatste tijd te hebben gezien wordt het tijd dat mijn kwekker ook maar eens roestvrij gemaakt moet worden.
om te oefenen begin ik met de bumper. Ik wil hem helemaal kaal en maken. En ik vraag me af wat de volgende stap is.
Ik zat te denken om m eerst in te smeren met owatrol en daarna te lakken. Is dit wijsheid, ik heb nl geen idee, of moet ik een primer gebruiken en dan de verf met owatrol mengen of iets??

wat is eigenlijk de handigste manier om m'n bumper kaal te krijgen?

Ik hoor jullie tips graag!

Geplaatst: zo 8 mei, 2005 12:08
door Delfosso
Mijn tips voor een roestvrije eend:

Het oppervlakte hoeft niet helemaal kaal want dat is vaak niet te doen. Als het roest er maar voor het grootste gedeelte af is geschuurd.
Eerst grof schuren en natuurlijk fijn daarna.

Dan kan je Epifanes Multi marine primer er over heen spuiten of rollen.
Deze primer is doe je in 2 lagen. Eerste laag vermengd met 50% Owatrol. Tweede laag vermengd met 25% owatrol.

Vervolgens na goed geschuurd te hebben (met fijne korrel) Kan je het afspuiten of rollen. Wel autolak gebruiken bijvoorbeeld De Beer of Standox.

1K lak ik het makkelijkste want dat kan je verdunnen met terpetine. 2K lak is beter maar lastiger omdat je er verharder in de juiste verhouding moet door mengen.

meer info:

http://www.owachem.nl/oliepuur.htm
http://www.epifanes.nl (kijk onder producten en dan primers)
http://www.debeerlakfabrieken.com/gebru ... es200.html (deze lak gebruik ik, in alle eendenkleuren te verkrijgen)

Geplaatst: ma 9 mei, 2005 08:06
door Ramon
je kan je 1 k lak altijd alflakken met blanke 2k lak voor een extra harde laag,

of gewoon 2 k lak gebruiken. maar pas op!

sommige lakken verdragen elkaar niet dus probeer eerst even op een stukje spatbord ofzo

Geplaatst: wo 11 mei, 2005 12:25
door zwetseend
Wat dachten jullie hiervan?

kaalmaken met een staalborsteltje op een haakseslijper. Daarna overspuiten met rust-oleum en vervolgens overspuiten met de juiste lak?

Dat 1k en 2k lak, dat moet vast met een kwast aangebracht worden en is niet in een spuitbus te verkrijgen?

groetjes Anneke

Geplaatst: wo 11 mei, 2005 12:44
door Evan
klinkt goed, die rust oleum van hard-hat is goed spul. zou m alleen wel gronden voor dat je de lak eropzet

Geplaatst: wo 11 mei, 2005 14:03
door zwetseend
Ow, ik dacht dat dat rust oleum ook gelijk grondverf was??

groetjes Anneke

Geplaatst: do 12 mei, 2005 17:54
door the Nosepicker
zwetseend schreef:Dat 1k en 2k lak, dat moet vast met een kwast aangebracht worden en is niet in een spuitbus te verkrijgen?
Kun je inderdaad kwasten, maar mooier is spuiten met een goede verfspuit. Hier heb je wel weer een compressor voor nodig.
Er zijn ook verfhandels die spuitbusjes zelf afvullen met autolak in elke gewenste kleur, maar een auto spuiten met een spuitbusje?
Daarnaast kun je op een goede verfspuit de vorm van de straal stellen (hoge platte straal, voor overlap, geeft mooiere betere dekking), een spuitbusje geeft meestal een puntstraal of een ietwat afgeplatte straal. Dit geeft moeilijker een fatsoenlijk resultaat.

Geplaatst: do 12 mei, 2005 18:03
door the Nosepicker
Spuitbussen zijn trouwens gewoon 1k lak. Kant en klare busjes vinden in de goede eendenkleur kan alleen wat moeilijk zijn, maar met wat mazzel...(lees zoekwerk ;) )

Geplaatst: do 12 mei, 2005 19:44
door zwetseend
Ik heb bij Halfords een spuitbus gehaald met bumperkleur. Morgen ga ik aan de slag, eerst kaal maken dan de rust oleum erop enz. Ik ben erg benieuwd.
zo'n proffesionele spuit zal wel niet goedkoop zijn.

groetjes Anneke

Geplaatst: do 12 mei, 2005 20:05
door Delfosso
zwetseend schreef:Ik heb bij Halfords een spuitbus gehaald met bumperkleur. Morgen ga ik aan de slag, eerst kaal maken dan de rust oleum erop enz. Ik ben erg benieuwd.
zo'n proffesionele spuit zal wel niet goedkoop zijn.

groetjes Anneke
GEBRUIK GEEN DUBPLI COLOR !!! OF MOTIP KAN JE VOLGEND JAAR WEER AAN DE SLAG, VERF VALT ER VAN ZELF WEER AF :shock:

kijk maar naar de spatbord van Ramon2Cv die is ook afgebladderd. Voor ongeveer dezelfde prijs kan je beter een spuitbusje bij een verfhandel laten mengen met bijvoorbeeld Standox of de Beer.

Ik heb een electrische spuit gekocht voor 29,- kan je dan gewoon zelf je verf uit pot in gooien (is goedkoper uiteindelijk)

Rollen met een rollertje gaat ook heel goed. Blikje verf 500ml laten mengen in de juiste kleur kost 14 euro en daar kan je wel 15 bumpers mee verven. Resultaat word echt strak (wel een velour rollertje gebruiken)

Dat Rust-Oleum is ook niet echt geweldig is gewoon zinkspray. Ik weet 100% zeker dat Owatrol gemengd met grondverf veel beter is. Staan ook niet al te beste ervaringen op internet van Rust-oleum.

"Boven water is het geen goede roestwering, stalen lateien etc. die ermee behandeld zijn roesten binnen drie maanden alweer. "

Ik zal je echt adviseren de spullen terug te brengen naar de Halfords, heb mijn velgen in november gespoten met zinkspray en daarna met motip maar ze roesten alweer.

Kijk ook eens op http://www.jacquesmoenen.nl hier staan goede antiroest tips.

Geplaatst: do 12 mei, 2005 23:50
door the Nosepicker
the Nosepicker schreef: maar een auto spuiten met een spuitbusje?
Mooi verhaal natuurlijk, maar ik had effe gemist dat het over een bumper ging.. Daar kijk je doorgaans toch op een andere manier naar dan naar een mooi strak blinkend spatbord! :)
Zorg dat je bumper roestvrij is, de ondergrond bepaalt nl het resultaat en de duurzaamheid van dat resultaat! Bij je voorbumper kun je om roestvorming tussen de gepuntlaste dubbele beplating bovenop te voorkomen de hele binnenkant volsauzen met Tectyl ML of Owatrol en dan de bumper langzaam draaien tot aan de buitenkant je chemisch experiment tussen de platen doorloopt. Komt er nl roest tússen die platen, dan kun je schuren wat je wil, maar dan blijven er nieuwe roestblaasjes onder je lak komen en roest alles rustig verder.
Daarna resten ML enzo van het te spuiten oppervlak poetsen, schuren, ontvetten (evt grondlak) en aflakken. Goed schuren zorgt voor hechting en voorkomt dus afbladderen van je lak.

Kunnen we geen Miss of Mister Mooie Bumper Verkiezing houden op het forum? (en dan geen flauwe grappen over missen met bumpers...) ;)
Zo gauw mijn eend weer een bumper heeft doe ik mee! :)

Geplaatst: vr 13 mei, 2005 08:40
door André Post
Delfosso schreef:Ik zal je echt adviseren de spullen terug te brengen naar de Halfords, heb mijn velgen in november gespoten met zinkspray en daarna met motip maar ze roesten alweer.
Als je een beetje rondvraagt, bij elke verf en spuitboer, zal je horen dat je
nooit zondermeer over zinkspray kan spuiten.
Dat hecht niet!

Geplaatst: vr 13 mei, 2005 11:58
door zwetseend
Shit k heb net alle spulletjes in huis, misschien is deze optie iets: eerst bumper behandelen met rust oleum dan behandelen met owatrol en daarna lak erover met owatrol???

Ik had die tip trouwens gekregen van een Kever expert, hebben die roestvastere bumpers?

Die bumper verkiezing daar doe ik aan mee! ik ga zo eerst maar eens m'n bumper er af slopen en kaal maken, k heb toch 4 dagen de tijd!

groetjes Anneke

Geplaatst: vr 13 mei, 2005 12:53
door Evan
André Post schreef:Als je een beetje rondvraagt, bij elke verf en spuitboer, zal je horen dat je
nooit zondermeer over zinkspray kan spuiten.
Dat hecht niet!
zoals ik al eerder zei, gronden moet echt voordat je spuit, en volgens mij doet owatrol ook niks wat betreft gronding/hechting van lak bevorderen

Geplaatst: ma 16 mei, 2005 10:35
door zwetseend
Ok ik heb nu de beer autolak, met van die handige symbooltjes waar ik niets van snap :shock: :?
Wie weet hoe ik deze moet verdunnen, met thinner of terpetine en is er een bepaalde tempratuur waar ik rekening mee moet houden voordat ik kan gaan verven? Wie weet hoe lang ik moet wachten voordat ik een 2e laag er op kan zetten?

kortom echt handig symbolen!

groetjes Anneke