Pagina 1 van 1

zware stuurtrilling bij 100 km/uur

Geplaatst: do 19 mei, 2005 13:43
door EdGouverneur
Heb net een 2CV6 gekocht uit 1983. Is door vorige eigenaar op nieuw chassis gezet. Reed gisteren met ca. 100 km/uur op de snelweg en na een viaductovergang - hobbeltje - ging het stuur na terugveren in een zeer zware trilling en een oorverdovend geratel. Zeer beangstigend allemaal. Snelheid terug en naar de vluchtstrook hielp.

Ook bij lageren snelheid heb ik het beeld dat de voorwielen IN korte oneffenheden vallen en een klap of trilling doorgeven in het stuur.

Ik reed in de jaren 60 en 70 eend, maar heb dit nog nooit meegemaakt.

Wie weet wat hier aan de hand is ??


Ed Gouverneur

Geplaatst: do 19 mei, 2005 13:52
door Jheronimus
Waarschijnlijk moeten de voorwielen worden gebalanceerd.

Kijk ook ff of de fuseepennen goed in het vet zitten zo niet kan dit heel wat speling opleveren waardoor er meer trilling mogelijk is.

stuurtrilling en geratel

Geplaatst: do 19 mei, 2005 14:03
door EdGouverneur
Dank. Lijkt mij geen balanceerkwestie omdat de zware trilling en het oorverdovende geratel in het stuur een zwaar mechanische oorsprong lijken te hebben en het zich plotseling voordeed na het nemen van een korte hobbel in de snelweg. De fusees geven geen speling. Bij iets lagere snelheid (en geen hobbels) staat het stuur keurig stil. Het lijkt wel of de vering, schobrekers en aandrijving of stuurhuis er iets mee te maken heeft. Heeft iemand nog een suggestie ?

Geplaatst: do 19 mei, 2005 14:38
door Frank Munneke
lijkt mij toch speling ergens, wielen van de grond en voelen.

Geplaatst: do 19 mei, 2005 16:01
door rusty
hoe is het met de sporing gesteld? en de speling op de spoorstangen? controleer dit door beide voorwielen van de grond te tillen en naar elkaar toe en van elkaar te bewegen, als er teveel speling op zit kunnen je wielen gaan ' zwabberen' , is idd een zeer onpretting gevoel, heb het zelf ookal eens gehad, dat kwam toen mede doordat mijn auto toen te hoog stond aan de voorkant en de stand van de wielen dus anders werd verder waren de fusees ook verre van OK.

iig succes, het moet ergens in zitten

greetz Rusty

Geplaatst: do 19 mei, 2005 16:47
door Gast
Dat zijn de aandrijfasjes die vervangen moeten worden. Dan krijg je stuurtrillingen en bijgeluiden.

Geplaatst: do 19 mei, 2005 17:19
door Hanzzl69
Ik had hier ook last van, boven de 80 km/u. Bij hobbels en bij het maken van bochten op de snelweg. Gas los en het verdween weer.
Na het uitlijnen en balanceren van de voorwielen is het opgelost. Ik heb dat voor 35 euro laten doen. Binnen een kwartiertje klaar.

Geplaatst: do 19 mei, 2005 18:39
door Casonline
Anonymous schreef:Dat zijn de aandrijfasjes die vervangen moeten worden. Dan krijg je stuurtrillingen en bijgeluiden.
Inderdaad heb ik ook gehad en vooral erg bij bochten met een hobbeltje, bij mij was het een fussee links en een aandrijfas rechts. Dus je kan daar allebij even naar kijken of laten kijken.

Geplaatst: do 19 mei, 2005 19:45
door André Post
Bij uitbalanceren kom je er ook achter of er misschien een krom wiel is.
Dat zou ook een trilling in het stuur kunnen geven.
Kontroleer in ieder geval of er geen speling in een stuurkogel zit.

trilling in stuur

Geplaatst: vr 20 mei, 2005 07:13
door EdGouverneur
Rusty schreef:hoe is het met de sporing gesteld? en de speling op de spoorstangen? controleer dit door beide voorwielen van de grond te tillen en naar elkaar toe en van elkaar te bewegen, als er teveel speling op zit kunnen je wielen gaan ' zwabberen' , is idd een zeer onpretting gevoel, heb het zelf ookal eens gehad, dat kwam toen mede doordat mijn auto toen te hoog stond aan de voorkant en de stand van de wielen dus anders werd verder waren de fusees ook verre van OK.

iig succes, het moet ergens in zitten

greetz Rusty
Auto gelift. Inderdaad in linker fusee behoorlijke speling bij heen en weer van beide wielen tegelijk. Ook staat de voorkant hoog in verhouding tot achter. Heb nu fusees doorgesmeerd en lijkt beter.

Mogelijk toch maar linker fusee vervangen denk ik.

Geplaatst: vr 20 mei, 2005 07:15
door EdGouverneur
Jheronimus schreef:Waarschijnlijk moeten de voorwielen worden gebalanceerd.

Kijk ook ff of de fuseepennen goed in het vet zitten zo niet kan dit heel wat speling opleveren waardoor er meer trilling mogelijk is.
Heb de fusees doorgesmeerd en houdt het nu in de gaten. Bedankt !

stuurtrilling

Geplaatst: vr 20 mei, 2005 15:08
door EdGouverneur
Frank Munneke schreef:lijkt mij toch speling ergens, wielen van de grond en voelen.
Klopt, bij wielen van de grond blijkt de speling in linker fusee toch behoorlijk. Heb nu doorgesmeerd en kijk het even aan. Anders vervang ik deze fusee !

Re: trilling in stuur

Geplaatst: wo 25 mei, 2005 17:24
door EdGouverneur
EdGouverneur schreef:
Rusty schreef:hoe is het met de sporing gesteld? en de speling op de spoorstangen? controleer dit door beide voorwielen van de grond te tillen en naar elkaar toe en van elkaar te bewegen, als er teveel speling op zit kunnen je wielen gaan ' zwabberen' , is idd een zeer onpretting gevoel, heb het zelf ookal eens gehad, dat kwam toen mede doordat mijn auto toen te hoog stond aan de voorkant en de stand van de wielen dus anders werd verder waren de fusees ook verre van OK.

iig succes, het moet ergens in zitten

greetz Rusty
Auto gelift. Inderdaad in linker fusee behoorlijke speling bij heen en weer van beide wielen tegelijk. Ook staat de voorkant hoog in verhouding tot achter. Heb nu fusees doorgesmeerd en lijkt beter.

Mogelijk toch maar linker fusee vervangen denk ik.


Wat blijkt, je had gelijk. Het was de sporing en die moest 8 graden verzet. Goed geholpen door garage Ruimzicht in Amsterdam. Dank voor de tip.