Pagina 1 van 2

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 12:51
door Bullit
Lelijke Eend schreef:Als er over 2 jaar een nieuw chassis onder moet, zou ik me daar nu nog niet teveel zorgen over maken (niet dat ik een ster ben in het geen zorgen maken ofzo). Wel zou ik je chassis lekker volspuiten met Owatrol.
ff over Owatrol:

in het laatste 'Oldtimer-Markt Sonderheft: Rostschutz' wordt Owatrol als 'ungenuegend' (niet toereikend, slecht) beoordeeld. Het komt op de allerlaatste plaats van 19 beoordeelde produkten. Ze zeggen erbij dat het produkt goed is als eerste laag, maar dat er daarna nog een wasachtige laag overheen moet omdat Owatrol afspoelt onder vochtige omstandigheden (het hoeft dus niet per se kletsnat te worden). De door Owatrol beschermde holle ruimte (imitatie dorpel) roest net zo hard als de niet beschermde versie!
Tectyl ML komt op de 11de plaats met 'mangelhaft'.
De winnaar is Mike Sander's zoals altijd. MS is het enige produkt dat 'sehr gut' scoort, maar het is lastig te verwerken omdat je het moet verhitten (er zitten geen oplosmiddelen in, wat meteen het sterke punt is van MS) Het eerste normaal verwerkbare en goed verkrijgbare produkt is Terotex HV 400 van Teroson: op de derde plaats met 'gut'.

B uit B

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 13:16
door Lelijke Eend
Bullit schreef:
Lelijke Eend schreef:Als er over 2 jaar een nieuw chassis onder moet, zou ik me daar nu nog niet teveel zorgen over maken (niet dat ik een ster ben in het geen zorgen maken ofzo). Wel zou ik je chassis lekker volspuiten met Owatrol.
ff over Owatrol:

in het laatste 'Oldtimer-Markt Sonderheft: Rostschutz' wordt Owatrol als 'ungenuegend' (niet toereikend, slecht) beoordeeld. Het komt op de allerlaatste plaats van 19 beoordeelde produkten. Ze zeggen erbij dat het produkt goed is als eerste laag, maar dat er daarna nog een wasachtige laag overheen moet omdat Owatrol afspoelt onder vochtige omstandigheden (het hoeft dus niet per se kletsnat te worden). De door Owatrol beschermde holle ruimte (imitatie dorpel) roest net zo hard als de niet beschermde versie!
Tectyl ML komt op de 11de plaats met 'mangelhaft'.
De winnaar is Mike Sander's zoals altijd. MS is het enige produkt dat 'sehr gut' scoort, maar het is lastig te verwerken omdat je het moet verhitten (er zitten geen oplosmiddelen in, wat meteen het sterke punt is van MS) Het eerste normaal verwerkbare en goed verkrijgbare produkt is Terotex HV 400 van Teroson: op de derde plaats met 'gut'.

B uit B
Hoe komt het dan dat Owatrol zo'n goede naam heeft ?

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 13:28
door Gast
Hoe komt het dan dat Owatrol zo'n goede naam heeft ?[/quote]

Owatrol kan niet wegspoelen want het trekt in het metaal. En is dus idd bedoeld als eerste laag. Waarom het een goede naam heeft is simpel. Je eend roest niet meer. Je moet niet alle testen geloven Duitsers zullen nooit een Frans product goed uit de test laten komen :shock: Ik ga liever af op ervaringen van andere eendrijders.

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 13:31
door Delfosso
Nog een puntje is dat Owatrol een verf toevoeging is dus je gooit het door bijvoorbeeld Menie of door Bodycoating. Domme test om Owatrol te vergelijken met Tectiel of zo iets.

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 13:32
door Lelijke Eend
Misschien moiet het owatrolgedeelte even afgesplitst worden ?

In ieder geval begrijp ik er nu niets meer van. Ik heb Owatrol in m'n chassis gegeoten, maar heb er niets overheen. Zo laten ? Elk jaar volpompen ? Of nog een keer volpompen en dan er iets van tectyl/bitumen overheen ?

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 13:51
door leo top
Anonymous schreef:Hoe komt het dan dat Owatrol zo'n goede naam heeft ?

Je eend roest niet meer.
Denk je??

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 14:17
door Delfosso
Lelijke Eend schreef:Misschien moiet het owatrolgedeelte even afgesplitst worden ?

In ieder geval begrijp ik er nu niets meer van. Ik heb Owatrol in m'n chassis gegeoten, maar heb er niets overheen. Zo laten ? Elk jaar volpompen ? Of nog een keer volpompen en dan er iets van tectyl/bitumen overheen ?
Dat is dan goed want het zit in je chassis. Bij die test hebben ze het dat het van de buitenkant af spoelt. De onderkant van je chassis kan je in de bodycoating zetten met 25% owatrol

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 17:26
door Bullit
Ze gebruiken het hier in deze test niet als verftoevoeging, maar de olie puur. Owatrol geeft zelf aan dat je het ook op deze meanier kunt gebruiken.
Verder is het ingespoten in een metalen profiel dat bijna helemaal dichtgelast is, zoals een dorpel. Er stroomt geen water doorheen. Af en toe werd er een vaste hoeveelheid zoutoplossing in verneveld.
Wat de conclusie betreft: partijdig is een gerenomeerd blad als oldtimermarkt zeker niet. Testwinnaar is overigens een Engelsman (die in Dld woont geloof ik).
Een of andere expert zegt over Owatrol (vrij vertaald): Als grondlaag bij een meerlaagse behandeling zou deze 'extrem kriechfaehige' (=goed kruipende, intrekkende) olie erg goed zijn. Als behandeling op zichzelf heeft het echter totaal geen effect. De foto's spreken boekdelen.

Doe ermee wat je wil. Ikzelf hecht meer waarde aan een dergelijke test dan aan subjectieve ervaringen van mensen die nooit iets anders gebruikt hebben.
Ikzelf heb owatrol ook gebruikt, maar niet als holleruimte bescherming.

B.

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 17:30
door Lelijke Eend
Hoe dan wel ? En wat gebruik jij voor holle ruimtes ?

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 17:44
door Bullit
ik gebruik het alleen als toevoeging. Voor holle ruimtes gebruik ik was, ik ken het merk niet uit m'n hoofd. In het vervolg ga ik denk ik Mike Sanders gebruiken. Je hebt er echter een (dure) overdruk spuit voor nodig (die heb ik gelukkig) en een oud frituurketeltje of ziets om het vet te verwarmen. Ook de sonde moet verwarmd worden, zodra het vet iets kouds raakt stolt het. Als je zo'n overdruk spuit (100 euro) niet hebt/wilt kopen kun je ook de onderdruk (20 euro) variant kopen (met de kortere dikkere sondes), maar dan zul je meer gaten moeten boren denk ik.
Ik denk dat je met een gewone onderdruk spuit en was (in die blikken die je onder zo'n spuit kunt schroeven) ook al een heel aardig bescherming hebt. Door het vervluchtigen van de oplosmiddelen zul je dit echter vaker (jaarlijks?) moeten herhalen voor een echt goede bescherming.

Als je echt geinteresseerd bent zou ik in de (betere) kiosk kijken of je dit sonderheft van oldtimer markt nog kunt krijgen. Je kunt het eventueel ook via internet bestellen, maar dan betaal je natuurlijk portokosten.

B

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 19:21
door Spookeend
Ik gebruik het elke 2 jaar om mijn chassies mee vol te spuiten (flexislang en gaan maar) en het zit een beetje door de hammerite die ik op de buiten kant gesmeerd heb. Ondank mijn 2 jaarlijkse behandeling kon het echter niet voorkomen dat er een gat in mijn 7 jaar oude (zit eronder vanaf 1997) chassies een gat rotte. Maar eerlijk is eerlijk, lag ook wel een beetje aan een "genegeerd" lekje onder het voorruit rubber. Water liep onder het dash door op de bovenplaat van het chassies en hoopte zich op in het chassies. Als het chassies dan niet 100% droog is, komt de owatrol op het water of het vocht terecht en hecht het zich natuurlijk nooit aan het al geroeste of nog maagdelijk blanke metaal.

Ik weet wel dat ik de volgende keer een nieuw chassies ga plaatsen ik het eerst openslijp aan de bovenzijde en lekker in de teer zet aan de binnenzijde. Als de bovenplaat er toch af is, kun je lekker overal bij. En kan ik ook lekker "troep" in de poten laten "vloeien".

Ik vraag me echter wel af of het chassies dan wel een eeuw meegaat, maar de eend staat dan (eerst niet) altijd binnen en maakt nog maar max 10.000 km per jaar tegen bijna 50.000 per jaar in de afgelopen jaren.

Tja, het blijft een hobby dat eendrijden, maar ik moet zeggen dat ik ondanks het gat in het chassies wel te spreken ben over owatrol, zowel in onvermengd als in gemengde vorm.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: ma 23 mei, 2005 21:49
door André Post
Ik heb 7 jaar geleden het toen nieuwe, chassis van mijn Mehari
helemaal volgespoten met gewone ML, tot mijn schande nooit herhaald :oops:,
maar ondanks buiten slapen en doorrijden in de winter heb ik bij recente
inspectie nog geen enkele slechte plek kunnen vinden.
Ook alle omgezette randen zijn nog helemaal strak.
Van de eend heb ik het chassis uit 1969, wat natuurlijk aan de binnenkant
volop aangeroest was, behandeld met RX5 en daarna de RX7.
De buiten kant met RX10
Er zijn nu na 4,5 jaar nog geen gaten gevallen.
Ook deze auto is een buiten slaper en wordt daarom regelmatig ook in
de winter gebruikt.

Geplaatst: di 24 mei, 2005 08:11
door plop
Ik heb het hier al is eerder geroepen, maar ik ben zeer zeker geen voorstander van owatrol. Ik heb het op de binnenkant van mijn spatborden gesmeerd en na een jaar kon ik het er gewoon aftrekken (volgens de gebruiksaanwijzing zou het kunnen).

Mijn vader en broer gebruiken RX (op kleur) aan de binnenkant van de spatborden en hebben tot op heden geen roest.

Plop :twisted:

Ps. is het mogelijk om de uitkomst van de test hierneer te zetten? Dus wie is nummer 1, 2, 3 .....

Geplaatst: di 24 mei, 2005 09:22
door Spookeend
Dat klopt over die "vellen" owatrol.

Toen ik mijn chassies openmaakte (slijptol in het rotte stuk) kwam ik ook vellen tegen die zich op het vocht hadden gevormd en dus niet op het metaal. Owatrol is prima spul, maar binnenzijde spatboorden, daar komt nogal wat water als je rijdt in de regen. En zoals eerder vermeld, kan het daar onvermengd niet zo goed tegen.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: di 24 mei, 2005 13:45
door Bullit
plop schreef:
Ps. is het mogelijk om de uitkomst van de test hierneer te zetten? Dus wie is nummer 1, 2, 3 .....
Ok, helaas zijn lang niet alle merken getest en zijn er veel merken getest die in NL niet of nauwelijks bekend zijn. Opvallend is dat kleine onbekende merken vaak beter zijn dan grote.

Ik noem alleen de bekendere merken en de resultaten:

1. Mike Sander's. Geen roestschade waarneembaar. Verderop in het boekje blijkt MS ook erg lang te werken. Iedere zomer wordt de was weer een beetje zacht en sluiten eventueel haarscheurtjes zich en kruipt de was in roest als die zich al vormt. Kortom erg goed spul, maar erg moeilijk te hanteren en redelijk duur. (45 euro voor een blik van 4 kilo)

3. Teroson, Terotex HV 400. Ziet er goed uit beetje roest aan de rond van een profieltje dat ze in de test dorpel hebben gelast. Gewone was, 15 euro/l.

4. Waxoyl van Hammerite. Redelijk, overal een klein beetje roest. In Dld geen verkoop aan particulieren.

5.Berner HK1000, redelijk. Eerste produkt waarbij ook al wat roest op een gladde oppervlakte te zien is.

8. Fluid Film. Matig. Eerste testdorpel met roestkorsten. Is dus kennelijk ook niet zo goed als vaak (ook door onderget.) wordt beweerd.

9. Gunex

11. Tectyl ML. Matig. Ziet in mijn ogen beter uit dan Fluid Film. Kan misschien met regelmatige Nabehandeling best goed werken.

14. 3M, Matig. Ziet iets slechter uit als Tectyl.

15. Holts, slecht. Roest laat de waslaag overal, gelijkmatig, openbarsten.

16.Fertan, slecht. (eerst de roestomvormer, dan de bijbehorende was.) Op plaatsen ziet het er redelijk uit, maar als er eenmaal roest onder de waslaag zit...

18.Voss Chemie, erg slecht. Eerste testexemplaar waarbij het inwendige profieltje kapotgeroest is.

19.(en laatste)Owatrol, erg slecht. Overal diepbruine roest. Profieltje is kapot. Bladerdeeg.

B.